رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس کمیته اکسپو اتاق ایران مطرح کرد

اکسپوی 2020 دبی فرصتی برای تقویت تجارت بین‌المللی ایران

رئیس کمیته اکسپو اتاق ایران حضور شرکت‌های مختلف در اکسپوی 2020 را در راستای تقویت تجارت کشور دانست و از اتاق‌های سراسر کشور خواست تا در این رویداد مشارکت کنند.

06 تیر 1400
کد خبر : 38668
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نمایشگاه اکسپوی 2020 دبی 9 مهر سال جاری شروع شده و تا 11 فروردین 1401 دایر خواهد بود. رئیس اتاق مشترک ایران و امارات، برگزاری این نمایشگاه را فرصتی برای تقویت توان صادراتی ایران دانست.

فرشید فرزانگان، رئیس کمیته اکسپو اتاق ایران به فرصت‌های موجود در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: سطح تکنولوژی و امکانات دیده شده در این نمایشگاه نسبت به سایر رویدادهای مشابه قابل قیاس نیست و از سویی نزدیک بودن شهر دبی به ایران از دیگر موقعیت‌هایی است که باید به خوبی از آن استفاده کرد.

بر اساس اظهارات او این نمایشگاه می‌تواند مکانی برای شناسایی بازارها و تجار کشورهای مختلف باشد.

این فعال اقتصادی اهداف اکسپوها را در وجوه فرهنگی، معرفی اهداف و برنامه‌های اقتصادی کشورها و آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، نمایش دستاوردهای کشورها از نظر علمی، برگزاری نشست‌های تجاری و گسترش سطح مناسبات بین کشورها برشمرد.

رئیس کمیته اکسپو اتاق ایران معرفی محصولات و امکان عرضه و فروش تولیدات و معرفی برندها را یکی دیگر از ظرفیت‌های موجود در اکسپوها دانست و تصریح کرد: برای اینکه از تمام پتانسیل‌های کشور در اکسپوی دبی بهره ببریم، همایش‌های استانی را در این رابطه برگزار کردیم تا زمینه حضور شرکت‌های مختلف از سراسر ایران در اکسپو را مهیا کنیم.

افزایش مبادلات تجاری ایران و امارات به ۲۰ میلیارد دلار

فرزانگان با اشاره به سطح روابط تجاری دو کشور تصریح کرد: روابط ایران و امارات به تدریج در حال پیشرفت است و در این بین رویکرد اماراتی‌ها نیز افزایش مراودات تجاری با ایران است که پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ ححم مبادلات دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار و تا پنج سال بعد از آن به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

او افزود: اکسپو فرصت بی‌نظیری برای کل کشورها به ویژه ایران است. برای مثال می‌توان از این فرصت برای جذب گردشگر استفاده کرد.

این فعال اقتصادی درمورد توقعات از دولت جدید برای افزایش مراودات با امارات نیز تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین توقعات به عنوان اتاق ایران و امارات علاوه بر به نتیجه رساندن مذاکرات وین و توسعه تعاملات تجاری در سایه یک سند چشم انداز است، یعنی باید یک سند چشم‌انداز برای تعامل با همسایگان کشورهای آسیایی، آفریقا و غیره داشته باشیم. همچنین باید به بازار آفریقا نگاه ویژه‌ای داشت. اکسپو فرصت خوبی برای معرفی محصول در راستای توسعه صادرات به آفریقا است. دولت جدید توجه داشته باشد که صادرات باعث افزایش اشتغال نیز می‌شود.

عرضه 6 هزار پروژه از طرف ایران در اکسپوی دبی

در این بین حسن زمانی، رئیس ستاد ملی اکسپوی ایران نیز گفت: در وزارت اقتصاد بسته‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری در طول برگزاری نمایشگاه اکسپو تهیه شده که پیش‌بینی می‌شود شامل۳ تا ۶ هزار پروژه باشد.

او با بیان اینکه برای بار اول است که اکسپو در یکی از کشورهای خاورمیانه و آفریقا برگزار می‌شود، اظهار داشت: اکسپوی ۲۰۲۰ دبی فرصتی استثنایی برای کشور ماست که باید حداکثر استفاده را از آن ببریم و دولت جدید می‌تواند اکسپو را بزرگ‌ترین پروژه اداری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود تلقی کند.

رئیس ستاد ملی اکسپوی ایران ادامه داد: ۲۰۰ کشور و سازمان مختلف در اکسپوی دبی حضور خواهند داشت و با توجه به کاهش روند کرونا، پیش‌بینی می‌شود طی ۶ ماه برگزاری نمایشگاه، ۲۵ میلیون بازدیدکننده از آن بازدید کنند که ۷۰ تا ۷۵ درصد بازدیدکنندگان نیز از خارج از منطقه هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سال ۲۰۲۰ صنعت گردشگری جهان ۱۲۰۰ میلیارد دلار خسارت خورد و با توجه به ابعاد نمایشگاه اکسپو، این دوره فرصت خوبی است تا صنعت گردشگری تا حدی احیا شود.

توسعه روابط تجاری ایران و امارات

زمانی افزود: کشور امارات برنامه دارد سالانه ۶۰ میلیون مسافر جابه‌جا کند، ایران که از نظر جاذبه‌های تاریخی رتبه ۱۰ جهان و از نظر جاذبه‌های طبیعی رتبه ۵ جهان را دارد باید بتواند از این فرصت استفاده کند.

بر اساس اظهارات رئیس ستاد ملی اکسپوی ایران با اشاره به هزینه‌های انجام شده در نمایشگاه اکسپو، گفت: هزینه کشورهای مختلف برای اکسپو بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار بوده است که کم‌ترین مربوط به آذربایجان با ۲۵ میلیون دلار بوده است؛ ایران نیز به طور کلی ۸ میلیون دلار هزینه کرده که در حال حاضر۱۰ درصد آن را دریافت کرده‌ایم؛ اما از آذرماه کار روی پاویون ایران شروع می‌شود و تاکنون ۸۵ درصد پیشرفت داشته است. نکته جالب توجه اینکه پاویون ایران جز ۸ پاویون برتر شناخته شده است.

او اظهار داشت: رئیس اتاق بازرگانی امارات در جلساتی که داشتیم پذیرفت که ارتباط خود را با اتاق مشترک افزایش دهد و همین‌طور تعداد اعضای امارات بیشتر شوند. جمع مراودات ما با امارات حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار است و اماراتی‌ها قول تسهیل زمینه‌سازی‌ها برای رساندن این رقم به ۳۰ میلیارد دلار را داده اند.

در همین رابطه