رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مشکلات دامداران و صنایع لبنی خراسان جنوبی بررسی شد

در نشست اخیر شورای گفت‌وگوی استان خراسان جنوبی، مشکلات دامداران و صنایع لبنی استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

07 تیر 1400
کد خبر : 38674
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بازاریابی و فروش را نیاز امروز صنایع لبنی استان خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: در این زمینه نیاز است تا از واحدهای کوچک و متوسط فعال در استان حمایت شود.

محسن احتشام در بیست و هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی با اشاره به وضعیت نامناسب بازار صنایع لبنی استان اظهار کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک استان توان رقابت و بازاریابی ندارند و در این زمینه نیاز است تا حمایت‌هایی از این واحدها به‌خصوص در زمینه بازاریابی فروش داشته باشیم.

او بر توانمندسازی واحدهای موجود صنایع لبنی در استان تأکید کرد و ادامه داد: هزینه‌های برندسازی خیلی بالا است که در این زمینه باید از صنایع کوچک این حوزه حمایت شود تا با ایجاد برندهایی، در بازار توان رقابت داشته باشند.

احتشام تصریح کرد: باید جلوی خام فروشی در استان گرفته شود و با توجه به ظرفیت­های موجود، فرآوری محصولات را در خود استان انجام دهیم.

در ادامه جواد غریبی، رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی نیز گفت: در حال حاضر ۶۵ هزار رأس دام سنگین با ظرفیت تولید روزانه ۲۵۰ تن شیر در استان وجود دارد که روزانه ۱۲۰ تن توسط مراکز جمع‌آوری شیر ساماندهی و مابقی در استان مصرف می‌شود.

غریبی افزود: قیمت هر کیلوگرم شیر با ۴ هزار و ۵۰۰ تومان سال گذشته، ۵۰ درصد قیمت تمام‌شده شیر برای دامدار است که هزینه تولید در استان ما به نسبت سایر استان‌های برخوردار بالاتر است.

او با بیان اینکه ۶۰ درصد شیر تولیدی مربوط به واحدهای سنتی است اظهار کرد: حمل‌ونقل شیر به استان‌های مجاور سبب کاهش کیفیت شیر می‌شود از طرفی در زمستان بابت سرما و مسدود شدن جاده‌ها و در تابستان به علت گرما مشکلاتی ایجاد می‌شود.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: فروش شیر به‌گونه‌ای است که دامداران مجبور هستند نقدینگی کارخانه‌ها فراهم کنند لذا مطالبه دامداران بالا است.

او پیشنهاد داد: برای کمک به دامدار مراکز جمع‌آوری شیر تجمیع و مجهز به دستگاه‌های پیشرفته شوند همچنین توسعه و احیای واحدهای فعال و تنوع‌بخشی به محصولات از دیگر راهکارها است.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی تأکید کرد: قبل از اینکه دام به روستاها تزریق شود باید زیرساخت‌های بخش دام تکمیل شود چراکه زیرساخت‌ها تکمیل نیست و ۷۰ درصد نهاده‌ها وارد می‌شود.

او افزود: صنایع لبنی استان ضعیف بوده و انگیزه تولید ندارند بنابراین درخواست داریم نقدینگی و سرمایه در گردش این واحدها در خصوص دریافت تسهیلات مدنظر قرار بگیرد تا شاهد بازگشت مجدد واحدها به فعالیت باشیم.

همچنین غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این جلسه گفت: روزانه ۲۵۰ تن شیر خام در استان جمع‌آوری می‌شود که حدود ۹۰ درصد شیر جمع‌آوری شده به‌صورت خام توسط شرکت‌های معتبر از خراسان جنوبی خارج می‌شود.

او افزود: نبود رقابت کارخانه‌های استان با کارخانه‌های معتبر، نبود تنوع در محصول، کمبود نقدینگی، نبود به‌روزرسانی تجهیزات و امکانات از دلایلی است که سبب شده ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید شیر استان استفاده نشود.

قوسی با بیان اینکه قانون خرید تضمینی شیر در کشور مغفول مانده است عنوان کرد: برای اینکه ۱۰۰ درصد شیر تولیدی در استان جمع‌آوری و فرآوری شود این قانون باید اجرا شود.

به گفته او، هیچ سالی برای این قانون اعتباری پیش‌بینی نمی‌شود که اگر اجرایی شود خیلی از مشکلات دامداران در سطح کشور حل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فرآیند قیمت‌گذاری شیر طولانی است افزود: اگر قرار باشد این مشکل را حل کنیم باید خرید توافقی در قالب کشاورزی قراردادی را اجرا کنیم که مستلزم تأمین اعتبار در سطح ملی یا استانی است.

او گفت: برای حل مشکل دامداران در زمینه شیر و لبنیات، ایجاد و راه‌اندازی کارخانه تولید شیر خشک ضروری است و صادرات شیر خشک را می‌توان بدون محدودیت انجام داد که این پیشنهادات به وزارتخانه ارسال شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بیرجند هم گفت: قیمت فروش محصولات لبنی استان خیلی پایین‌تر از محصولاتی است که از استان‌های دیگر وارد می‌شود.

سید حسین خیریه افزود: این در حالی است که هزینه تولید شیر و فرآورده‌های لبنی در استان بالا است و سودی عاید دامداران یا واحدهای تولیدی نمی‌شود.

او بیان کرد: اگر دامدار یا کارخانه‌های لبنی سود کافی داشته باشند ظرفیت خود را افزایش می‌دهند همچنین درصورتی‌که قیمت‌ها یکسان باشد، سود دامدار بیشتر و محصولات بیشتری تولید خواهد شد.

فرماندار بیرجند هم در این نشست گفت: کارخانه‌های شیر و فرآورده‌های لبنی استان در حد واحد هستند و تنوع محصول ندارند.

علی ناصری افزود: می‌توان با استفاده از سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان برای فرآوری محصولات لبنی و توسعه صنعت شیر با برند خاص اقدام کرد.

مشیرالحق عابدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی بروز رسانی واحدهای تولیدی و برندسازی را از نیازهای بخش تولید استان عنوان کرد و افزود: در غیر این صورت مردم همچنان از محصولات سایر استان‌ها استفاده خواهند کرد.

او گفت: تا زمانی که واحدهای تولیدی فرآوری، محصولات نو نداشته باشند و به شکل سنتی بدون در نظر گرفتن ذائقه مردم فعالیت کنند، موفق نخواهند بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در مورد واحدهای تولیدی لبنیات استان، مشکل این است که به تولید چند محصول مختصر و سنتی اکتفا کرده و به سمت فرآوری نرفته‌اند.

او افزود: برخی واحدهای تولیدی شیر و فرآورده‌های لبنی استان به دلایلی تعطیل است که با به‌روزرسانی تجهیزات می‌توان مجدد محصولات تولیدی آنها را وارد بازار کرد.

او اضافه کرد: تاکنون تسهیلاتی برای ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی در استان پرداخت شده است اما کافی نیست و در حوزه واحدهای تولیدی محصولات لبنی باید تسهیلات در سه بخش سرمایه ثابت، برندسازی و سرمایه در گردش پرداخت شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: در خصوص واحدهای تولیدی شیر استان، میزان تولید و وضعیت فعالیت کارخانه مشخص است اما اگر به هر دلیلی توان مدیریتی در مجموعه ضعیف است، باید برای اصلاح آن چاره‌اندیشی شود.

او با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون مجوز کارخانه لبنیات در استان صادر نشده است گفت: سال گذشته برای تکمیل زنجیره هاب شتر، سرمایه‌گذار برای خریداری یک کارخانه تولید فرآورده‌های لبنی اقدام کرد اما همین واحدهایی که امروز از مشکلاتشان می‌گویند، کارخانه خود را به‌گونه‌ای قیمت‌گذاری کردند که این اقدام انجام نشد.

حمید ملانوری، استاندار خراسان جنوبی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی افزود: بخش عمده‌ای از مشکلات واحدهای تولیدی استان ازجمله کارخانه‌های فرآوری شیر و لبنیات به دلیل کامل نبودن زنجیره تولید اتفاق افتاده است.

او گفت: در حال حاضر ۱۵ واحد تولیدی شامل ۱۱ کارخانه و چهار کارگاه فرآوری شیر در استان وجود دارد که بخشی از آنها تعطیل است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: تعداد محدودی از کارخانه‌های لبنیات با ظرفیت پایین هم که فعالیت دارند اما بازار فروش مناسبی ندارند، به این شکل که برای تولید محصول خود هزینه زیادی می‌کنند اما سودی عایدشان نمی‌شود.

او افزود: در خیلی از موضوعات دیگر استان مانند تولید زرشک، زعفران، مرغ، حتی معدن و صنعت نیز تکمیل نبودن زنجیره سبب بروز مشکلات مختلف و عدم سوددهی تولید برای کشاورز و سرمایه‌گذار شده است.

ملانوری با تأکید بر اینکه نباید زنجیره محصولی در استان تشکیل اما نیمه‌راه رها شود عنوان کرد: اگر در تکمیل زنجیره تولید، کوتاهی رخ داده است ما مقصر هستیم و باید دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از تولید بسیج شوند.

او گفت: اینکه بانک‌ها تسهیلات می‌دهند اما متقاضیان نمی‌توانند تسهیلات موردنیاز خود را دریافت کنند نیز باید بررسی و مشکل حل شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اینکه ۱۵ واحد تولیدی استان با ظرفیت اسمی ۵۰۰ تن در استان وجود دارد اما ۲۵۰ تن شیر در استان تولید می‌شود به دلیل کامل نبودن زنجیره تولید است.

او با بیان اینکه در استان از زنجیره و چرخه تولید تعریف درستی نداریم، افزود: باید با رفع مشکلات موجود، در تولید محصولات به‌جایی برسیم که دیگران برای خرید آنها به ما التماس کنند نه اینکه به دنبال فروش محصول باشیم.

ملانوری تصریح کرد: کسی که بخواهد مشکلات موجود را از مسیر تولید شیر استان حذف کند فقط ما هستیم و این موضوع در خارج استان حل نمی‌شود.

وی گفت: اگر تنها مشکل واحدهای تولیدی شیر استان، کمبود نقدینگی و تسهیلات است، این قول را می‌دهیم که همه این واحدها تسهیلات موردنیاز خود را دریافت کنند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه لبنیات استان مانند سایر محصولات خام فروشی می‌شود گفت: خیلی از کارخانه‌های مواد لبنی کشور درحالی‌که هزینه‌های خود را کاهش داده‌اند اما سودآور هستند و ما از کارخانه‌های استان حمایت می‌کنیم تا واحدها در قالب یک کارخانه بزرگ تجمیع شوند یا مجدد به چرخه تولید بازگردند.

او اظهار کرد: امسال به دلیل کمبود بارندگی‌ها و تشدید خشک‌سالی مشکلاتی از قبیل نبود علوفه و افزایش قیمت نهاده‌های دامی و تأمین آن برای دامداران ایجاد شده و برای این موضوع طرح خرید مازاد دام در استان در حال انجام است تا بخشی از مشکلات دامداران را بتوان رفع کرد.

موضوعات :
در همین رابطه