رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

در نشست بررسی راهکارهای توسعه صادرات کشاورزی در اتاق کرج مطرح شد

راه‌اندازی میز سبزی و صیفی در استان البرز پیگیری می‌شود

در نشست بررسی راهکارهای توسعه صادرات محصولات کشاورزی در اتاق کرج، از پیگیری اتاق کرج و سازمان توسعه تجارت برای راه‌اندازی میز سبزی و صیفی در استان البرز خبر داده شد.

09 تیر 1400
کد خبر : 38712
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست بررسی راهکارهای اجرایی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و اختصاص میز ملی توسعه صادرات محصولات سبزی و صیفی استان البرز در محل اتاق کرج برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج در این نشست گفت: تحقق شعار سال بر مبنای تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها دقیقاً همان رسالتی است که در تمامی استان‌ها به‌عنوان نقشه راه مدنظر قرار دارد.

پرهام رضایی ادامه داد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق شعار سال بر مبنای تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها، اگر قرار است که کشور مسیر صادرات محور، ارزآوری بیشتر و اشتغال‌زایی را پیماید، باید موانع در این زمینه را از سد راه بردارد.

او با بیان اینکه استان البرز در سال گذشته در زمینه تولید و صادرات محصولات کشاورزی رشد بسیار خوبی داشت، افزود: در سال ۹۹ ثبت رقم رشد بیش از 100 درصدی صادرات استان بسیار قابل‌توجه است.

رئیس اتاق کرج با اشاره به اینکه سال قبل بیش از ۱۵ هزار کانتینر محصولات کشاورزی مشتمل بر سبزی و صیفی از البرز به خارج صادر شده است، گفت: البته در همان سال موضوعاتی ازجمله تعلیق کارت‌های بازرگانی، مشکلاتی را برای صادرکنندگان بخش کشاورزی به همراه داشت.

رضایی با اشاره به پیگیری‌هایی که سال قبل در اتاق کرج و در حضور رئیس سازمان توسعه تجارت کشور در مورد مسئله تعلیق کارت‌های بازرگانی انجام شد، افزود: بخشی از این کارت‌ها رفع تعلیق شد اما تعدادی دیگر هنوز آزادسازی نشده است.

او با بیان اینکه هنوز مشکلات زیادی برای صادرکنندگان حوزه کشاورزی وجود دارد، گفت: بخشی از مشکلات آنها به مسئله با گمرک در مورد ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی و بخشی دیگر به بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه بازمی‌گردد.

رئیس اتاق کرج اظهار کرد: با توجه به اینکه البرز در صادرات محصولات کشاورزی رشد چشمگیر داشته است، لازم است که یک میز تخصصی سبزی و صیفی برای رسیدگی و پیگیری به مشکلات آنها داشته باشیم تا در قالب تشکیل آن یکسری کمیته‌ها را بتوانیم در راستای رفع موانع تولید و طرح مشکلات فعالان این حوزه با مسئولان ملی پیش ببریم.

او با تأکید بر اینکه فعالان حوزه کشاورزی تمامی کارها از تولید تا صادرات و فروش محصولات در بازارهای خارجی را خود پیش می‌برند، عنوان کرد: در این میان برگزاری میزهای تخصصی ملی نقش مهمی دارد.

رضایی افزود: در البرز خوشبختانه مدیران استانی هماهنگی خوبی در تسریع و پیشبرد کارها دارند، اما در بحث پیگیری برخی مشکلات که نیاز به تصمیمات کلان دارد به دلیل قوانین دست و پاگیر و صدور یکسری بخش‌نامه‌ها با چالش‌هایی در بحث صادرات مواجه هستیم، امید است از سوی مسئولان دولت با بها دادن بیشتر به بخش خصوصی و توسعه همکاری با فعالان این عرصه مشکلات صادرکنندگان کمی تعدیل می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست، محمود بازاری، مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت نیز گفت: راه‌اندازی میزهای تخصصی در استان‌ها را در بحث محصولات کشاورزی مختلف پیگیری کرده‌ایم و در البرز میز تخصصی ماکارونی و قارچ راه‌اندازی شد و اکنون فعال‌سازی میز سبزی و صیفی در این استان را هم پیگیری می‌کنیم.

او در مورد مسئله بازگشت ارزهای صادراتی که مشکلات زیادی را تحت عنوان عدم رفع تعهدات ارزی برای صادرکنندگان حوزه کشاورزی به همراه آورده است، گفت: در قالب مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی دولت و بسته‌های سیاستی ابلاغی در این مورد بخشی از مشکلات صادرکنندگان در بحث بازگشت ارزهای صادراتی حل شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت افزود: بر اساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی دولت و بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات مصوب کمیته ماده (۲) شورای عالی هماهنگی اقتصادی، صادرکنندگانی که طبق تکلیف تعیین شده ارزی از ۲۱ دی‌ماه سال ۹۷ حداقل ۶۰ درصد تعهدات خود را ادا کرده باشند، ازلحاظ رفع تعهد مشکلی نخواهند داشت.

او در مورد مهلت تعیین شده بازگشت ارزهای حاصل از صادرات گفت: صادرکنندگان در صورت بازگرداندن ارزهای صادراتی در بازه زمانی کمتر از ۴ ماه از تخفیف ۱۰ درصدی برخورد می‌شوند، علاوه بر این صادرکنندگان حوزه کشاورزی اگر زودتر از مهلت ۴ ماهه برای بازگرداندن ارزهای تخصیصی صادراتی اقدام کنند بازهم مشمول تخفیف بیشتری می‌شوند.

بازاری با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد محصولات استراتژیک کشاورزی باید صادر شود، گفت: در این زمینه برای محصولاتی مانند زعفران، خرما و یا پسته از قبل برنامه‌هایی انجام شده است اما در بحث میوه و تره‌بار و سبزیجات هنوز برنامه درستی نداریم.

او با اشاره به اهمیت توجه به بسته‌بندی در امر صادرات گفت: ایجاد یک هاب بسته‌بندی محصولات کشاورزی برای البرز با توجه به ظرفیت‌های این استان ضروری است.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت با تأکید بر اینکه هر محصول صادراتی باید از استاندارد بین‌المللی برخوردار باشد و این امر یک ضرورت است، گفت: برای صدور گواهی از مرکز قرنطینه حفظ نباتات جهاد کشاورزی نباید اجباری برای صادرکنندگان باشد مگر اینکه خود صادرکننده با توجه به درخواست کشور مقصد نیاز به این گواهی داشته باشد، اجرای این مهم در به‌صورت آزمونه در مرزهای کشور در کرمانشاه اجرایی می‌شود‌.

او با بیان اینکه باید بر روی صادرات بذر بخشی از اقلام و محصولات کشاورزی به خارج کار کنیم، افزود: هدف این است که تولیدکنندگان حوزه کشاورزی به انجام این کار تولیدی در راستای دستیابی به ارزش‌افزوده بالاتر ترغیب شوند.

بازاری ادامه داد: باید در پایانه‌های صادراتی کشاورزی، واحدهای پردازش و صنایع تبدیلی را صرفاً برای بحث صادرات پرورش داده و به آنها پروانه دهیم، اگر وزارت صمت این فرصت را برای استقرار صنایع مربوطه در پایانه‌های صادراتی در اختیار جهاد کشاورزی قرار دهد یک فرصت خوب است.

او در مورد رتبه‌بندی صادرکنندگان که توسط سامانه سازمان توسعه تجارت در بخش گیاهان دارویی و میوه تره‌بار در فاز نخست به‌صورت تست کار آماده بهره‌برداری است، گفت: در این قالب صادرکنندگان بر اساس شاخص‌های منظور شده امتیازات خود در صادرات را مشاهده می‌کنند.

موضوعات :
در همین رابطه