روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌کند

واردات روزانه برق به 650 مگاوات رسید

سخنگوی صنعت برق از افزایش واردات برق به کشور تا ۶۵۰ مگاوات در روز خبر داد؛ میزان صادرات ایران به افغانستان روزانه 50 مگاوات است.

16 تیر 1400
کد خبر : 38819
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روزانه 650 مگاوات برق وارد کشور می‌شود؛ مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی برق می‌گوید: در حال حاضر روزانه 650 مگاوات برق از ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان به کشور وارد شده و میزان صادرات برق کشور 50 مگاوات به افغانستان است.

او روز گذشته هم گفته بود در حال حاضر نیروگاه‌های کشور توان تولید ۵۴ هزار مگاوات برق را دارند، در حالی که نیاز مصرف رکورد بسیار سنگین و بزرگی را ثبت کرده و به ۶۶ هزار و ۲۵۰ مگاوات رسیده که نسبت به اوج بار سال گذشته حدود ۸۰۰۰ مگاوات و نسبت به روز مشابه سال گذشته ۱۰ هزار مگاوات بیشتر است.

مدتی است که شهرهای مختلف ایران خاموشی را تجربه می‌کنند و این روزها خاموشی بدون برنامه دقیق انجام می‌شود که باعث اعتراض مردم و فعالان اقتصادی و صنعتی دشه است. وزارت نیرو دلیل خاموشی‌ها را تحریم، عدم سرمایه‌گذاری کافی و الگوی مصرف مردم می‌دانند و مردم معتقدند که برق مورد استفاده در ماینرها دلیل این کمبود است.

به گفته رجبی‌ مشهدی تحریم و عدم توسعه نیروگاهی یکی از دلایل چالش کمبود برق در کشور است. از طرفی نیروگاه‌های برقابی در سال گذشته حدود 10 هزار مگاوات تولید برق داشتند، اکنون به‌طور متوسط نباید بیش از 4 هزار مگاوات از برقابی‌ها استفاده کنیم تا امکان تأمین برق در ماه‌های گرم پیش‌رو را داشته باشیم، بنابراین امسال به علت کاهش بارندگی 6 هزار مگاوات کاهش در تولید برق نیروگاه‌های برقابی داریم.

رجبی مشهدی قبلاً گفته بود: امسال 3 هزار مگاوات کمبود برق خواهیم داشت؛ از هم‌اکنون نیازمند مدیریت مصرف مشترکان هستیم تا بتوانیم پیک را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

او دلیل این کمبود را بارندگی کم در سال 1400 می‌داند: تا حدود ۳۴ درصد میزان مخازن برق‌آبی‌ها نسبت به سال گذشته کمتر است. برای اینکه از واحدهای برقابی بی‌نیاز شده و یا کمتر استفاده کنیم باید بین 6 هزارتا 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید بسازیم که رقم سرمایه‌گذاری برای ساخت این میزان نیروگاه بیش از 230 هزار میلیارد تومان بوده که سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی است.

حالا دولت تصمیم گرفته از سه کشور ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان برق وارد کند و میزان صادرات برق را به حداقل برساند. قبلا برق ایران به عراق هم صادر می‌شد.

حالا سخنگوی صنعت برق می‌گوید: با وجود کمک‌های صنایع، کشاورزان و همه مشترکان در برنامه‌های مدیریت بار، تولید نیروگاه‌ها به دلیل کاهش منابع آبی، پاسخگوی نیاز مصرف نیست و مجبور به اعمال خاموشی برنامه‌ریزی شده در بخش خانگی هستیم.

در همین رابطه