رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

ناصر بیکی در شورای پژوهشی اتاق اراک

شرط عبور از موانع، سرمایه‌گذاری در پژوهش است

ناصر بیکی در نشست شورای پژوهشی اتاق اراک شرط عبور از موانع موجود در فعالیت‌های اقتصادی را توجه به پژوهش و سرمایه‌گذاری در این مسیر عنوان کرد.

19 تیر 1400
کد خبر : 38838
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست شورای پژوهشی اتاق اراک به‌منظور بررسی اولویت‌ها و نیازهای تحقیقاتی اقتصادی اتاق اراک در سال ۱۴۰۰ برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در این نشست گفت: هرگاه بحث تحقیق و مطالعه به میان می‌آید، متأسفانه ما تنها در حد شعار دادن و به کار بردن واژه‌های زیبا در این خصوص هستیم، اما در عمل حرفی برای گفتن نداریم و در جا می‌زنیم.

ناصر بیکی افزود: زمانی می‌توان از موانع عبور کرد و به جایگاه شایسته دست یافت که بپذیریم پژوهش هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است که نتیجه مفید آن در آینده‌ای نه‌چندان دور خود را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: آنچه کشورهای توسعه‌یافته را از دیگران متمایز ساخته، تأکید بر این مهم بوده و درواقع رمز موفقیت این کشورها عنایت ویژه به خلاقیت و پژوهش به‌عنوان کلید تحول است.

بیکی با تأکید بر اینکه پژوهش، کاوش در بیکران دانش است اظهار کرد: بی‌توجهی به این موضوع موجب می‌شود در هر بخش، به خاطر تکرار اشتباهات و خطاها ناچار به دوباره و چندباره کاری شویم که بی‌تردید تحمیل هزینه‌های گزاف به بخش‌های تولیدی ما، از دستاوردهای نامطلوب آن خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک ضمن اشاره به راه‌اندازی مرکز فناوری در این مجموعه اضافه کرد: این مرکز در کنار مرکز مطالعات و پژوهش می‌تواند زمینه‌ساز تکمیل تحقیقات باشد و از سوی دیگر برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان خوراک موردنیاز را تأمین کند.

وی تصریح کرد: بخش‌های اقتصادی شامل صنعت، معدن، کشاورزی، بازرگانی همگی در عطش مطالعه و تحقیق بسر می‌برند و مطالعات مثمر ثمر راهگشای پشت سر گذاشتن مشکلات آنهاست.

بیکی خاطرنشان ساخت: منابع در اختیار اتاق بازرگانی، حقوق ماست که باید از آن به‌خوبی صیانت کنیم و در این راستا ضرورت دارد از دیدگاه‌های مختلف و تخصص‌ها و تجربیات موجود بهره جوییم.

دبیر کل اتاق اراک نیز در این جلسه گفت: پرهیز از طولانی شدن پروسه در انجام تحقیقات بسیار حائز اهمیت است.

علی جودکی تصریح کرد: برای انجام تحقیقات موردنظر، توجه به چند ویژگی باید در دستور کار قرار گیرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به ملی، کلان، موردنیاز و غیرتکراری بودن پژوهش اشاره کرد.

وی افزود: مباحثی که نیاز به تحقیقات میدانی در سطح وسیع دارد اغلب منجر به طولانی شدن زمان پژوهش می‌شود و درنهایت خود تبدیل به مشکل می‌گردد و در این راستا باید این موضوع مورد تأکید قرار گیرد که برای پژوهش‌هایی که در برنامه قرار می‌گیرند باید بازه زمانی تعریف شود و علاوه بر آن قابلیت اجرایی داشته باشد.

جودکی خاطرنشان کرد: خودداری از نگاه‌های صنفی و انتفاعی در انجام پژوهش‌ها بسیار مهم است، به‌بیان‌دیگر باید کاری صورت گیرد که تمامی واحدها، مردم و اقتصاد کشور از نتایج آن بهره‌مند شوند، همچنین در این رابطه ضروری است تا حصول نتیجه پای‌کار بمانیم و در میانه راه عقب‌نشینی نکنیم.

 حمیدرضا مهدی نیا، عضو هیات نمایندگان اتاق اراک نیز در ادامه این جلسه گفت: واقع‌گرا بودن از ضروریات اجرای پژوهش‌هاست.

وی تصریح کرد: دراین‌ارتباط توجه به یک موضوع نباید مغفول واقع شود و آن‌هم این است که هر استان و منطقه از کشور در تولید یک یا چند محصول پیشگام و داعیه‌دار است؛ بنابراین در قدم اول باید میزان تولید، ارزش صادراتی، درآمدزایی برای استان و کشور، تأثیرگذاری در رونق و گردش اقتصادی و امتیازات دیگر تولیدات و محصولات موردتوجه باشد.

وی اولویت‌بندی موضوعات پژوهشی، بودجه‌بندی برای آن و زمان‌بندی مناسب را مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: با در نظر گرفتن این موارد پیشنهاد می‌شود افراد متخصص و صاحب‌تجربه در هر زمینه کاری و تولیدی عهده‌دار مسئولیت شوند و در کنار این امر از خدمات مشاوران کارآمد استفاده کنیم تا پس از تشریح و تعریف وظایف، مطالعات با کمترین مانع آغاز شده و با سرعت به نتیجه برسد.

موضوعات :
در همین رابطه