رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست کمیته مشترک ایران و لبنان بررسی شد

لبنان می‌تواند سرپل ورود ایران به بازار اروپا، کشورهای عربی و آفریقا باشد

معاون بین‌الملل اتاق ایران می‌گوید: توافق تجارت آزاد لبنان با اتحادیه‌های عرب و اروپا، فرصت خوبی برای اقتصاد ایران است و از طریق لبنان می‌توان به بازار بزرگ آفریقا دسترسی پیدا کرد.

20 تیر 1400
کد خبر : 38852
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کمیته مشترک ایران و لبنان برگزار شد؛ در این نشست محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به لزوم توسعه سطح مناسبات با دیگر کشورها، از فرآیند ایجاد کمیته مشترک و در مرحله بعدی اتاق مشترک ایران و لبنان را تبیین کرد.

بر اساس اظهارات او کمیته مشترک ایران و لبنان در طول چند سال فعالیت خود دستخوش تغییراتی شد و نتوانست سطحی از انتظارات اتاق ایران را برآورده کند درنتیجه تصمیم گرفته شد با تغییراتی روند فعالیت کمیته در چارچوبی دیگر دنبال شود.

کرباسی بابیان اینکه پس از تأیید هیات رئیسه اتاق ایران، ابوالفضل روغنی، ریاست کمیته مشترک ایران و لبنان را به عهده گرفت، تأکید کرد: در چارچوب کمیته، نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه سعی می‌کنند با کمیته در برگزاری نشست‌های مشترک همکاری کنند. این افراد اعضای کمیته هستند و حضور آن‌ها می‌تواند به حل مشکلات و تنگناها در ارتباط با کشورهای مقابل اثرگذار باشد.

کرباسی لبنان را جزو اولویت‌های اقتصادی ایران در توسعه مناسبات بین‌المللی برشمرد و تصریح کرد: از نظر موقعیت این کشور در جهان اسلام و توانمندی‌های تجاری موجود در آن از مزیت‌های این اقتصاد محسوب می‌شود از طرفی در بازار آفریقا نیز بازرگانان لبنانی حرف اول را می‌زنند و از این طریق می‌توان در بازار آفریقا نیز حضور پیدا کنیم.

ابوالفضل روغنی، رئیس کمیته مشترک ایران و لبنان در ابتدا به تجربه فعالیت خود در لبنان اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری‌های کلانی در بازار آفریقا توسط تجار لبنانی صورت گرفته و این موضوع می‌تواند برای دسترسی به بازار آفریقا مؤثر باشد.

بر اساس اظهارات او حمایت و همکاری‌های دستگاه‌های دیپلماسی در این مسیر بسیار راهگشاست و می‌تواند در رونق تولید و رفع موانع صادرات و توسعه کمک کند.

او تأکید کرد: تفاهم‌نامه ایران و عراق برای رسیدن به بازار سوریه می‌تواند درباره بازار لبنان نیز صدق کند.

او همچنین تصریح کرد: باید روی عضویت تجار در کمیته مشترک ایران و لبنان تمرکز کنیم. لبنان بازاری است که می‌تواند سرپلی به اروپا، کشورهای عربی مثل سوریه و آفریقا باشد.

روغنی همچنین تصریح کرد که ایجاد نمایشگاه‌های مشترک را در برنامه کاری خود داریم.

کمیته مشترک ایران و لبنان از روز گذشته کار خود را به‌طور رسمی آغاز کرد و بعد از یک سال روند فعالیت آن بررسی خواهد شد تا ببینند این کمیته قابلیت تبدیل‌شدن به اتاق مشترک را دارد.

کرباسی در ادامه تأکید کرد: لبنانی‌ها با کشورهای اروپایی، آفریقایی و کشورهای عربی موافقت‌نامه تجارت ترجیحی دارند و ظرفیت بسیار بالایی برای همکاری اقتصادی با ایران دارند.

درنهایت کرباسی تصریح کرد: با توجه به مشکلات و محدودیت‌هایی که در اعزام رایزن بازرگانی وجود دارد، اتاق ایران وارد عمل شده تا با همکاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه افرادی را به‌صورت افتخاری از بخش خصوصی اعزام کنند تا در دفاتری که به همت اتاق‌های مشترک یا کمیته‌ها شکل می‌گیرند، مستقر شوند مشاوره‌های لازم را به تجار و بازرگان‌ها ارائه بدهند.

در همین رابطه