رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور پیشنهاد شد

کمیته‌ای برای تعامل با هر سه قوه، به‌ویژه مجلس تشکیل شود

در نشست شورای روسا گفتند که کمیته‌ای برای تعامل با قوای مختلف برای شناساندن ماهیت، صلاحیت‌ها، مسئولیت‎ها و اختیارات اتاق بازرگانی تشکیل شود.

31 تیر 1400
کد خبر : 38953
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور برگزار شد؛ در ابتدای این نشست محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران گزارشی از روند اصلاح قانون اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران ارائه داد.

قاسمی گفت: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی کلیات طرح و رای‌گیری درباره آن، هدف را تقویت جایگاه اتاق ایران در اقتصاد کشور و نظام تصمیم‌گیری اقتصادی اعلام کرد و بر همین مبنا قرار شد تا ضمن پاسخگویی دقیق به برخی انتقادهای کارشناسی و به حق طراحان، فرصت‌های جدیدی برای نقش آفرینی اتاق ایران به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی واقعی در ایران فراهم شود. در عین حال نکات توسط برخی افراد و گروهها مطرح می‌شود که بیشتر ناشی از عدم شناخت کامل از اختیارات و وظایف اتاق بازرگانی است. یکی از مثال‌های این موضوع، طرح تعارض منافع است که اتاق را همانند دستگاه‌های دولتی مشمول آن کرده‌اند.

او ادامه داد: در بررسی طرح تعارض منافع نمایندگان هیچ یک از اتاق‌های بازگانی، تعاون و اصناف حضور نداشته‌اند و چیزی تصویب شده است که قابلیت اجرا ندارد. مثلا گفته شده که رئیس و اعضای هیات‌رئیسه موسسات مشمول این قانون نباید شرکت و فعالیت اقتصادی داشته باشند. این در حالی است که اساسا نحوه شکل‌گیری ارکان اتاق به گونه‌ای است که اعضا به شرط داشتن فعالیت اقتصادی می‌توانند در اتاق بازرگانی عضو شوند. این موارد با ماهیت این نهاد در تضاد است.

او تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که درباره طرح اصلاح قانون اتاق، مواردی مانند نظارت بر منابع و مصارف اتاق، تغییر ترکیب هیات عالی نظارت، هیات نظارت بر انتخابات و نحوه تشکیل اتاق‌ها تقویت شود. علاوه بر این زمینه برای عضویت فراگیر فراهم شود تا به تدریج ترکیب منابع درآمدی اتاق به صمت دریافت حق عضویت و دریافت وجه در مقابل ارائه خدمات  تغییر کند همان‌گونه که دولت به تدریج می‌تواند وابستگی خود را به منابع حاصل از نفت کم کند، اگر قرار باشد منابع درآمدی اتاق ایران تغییر کند، به صورت تدریجی  قابل انجام است.

او به طرح‌ تامین امنیت غذایی هم اشاره کرد که طراحان محترم  با تاسیس نهادهای قیمت گذاری  و مدیریتی، به دنبال بهبود وضعیت بخش کشاورزی هستند اما تجربه نشان داده است که اینگونه اقدامات در بلند مدت به ضرر کشور و بخش کشاورزی است.  اتاق ایران در این زمینه تلاش‌هایی کرده و امیدواریم مجلس یازدهم متوجه تبعات این نگاه شود.

 در ادامه حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: باید برای حل این مشکلات تقسیم‌کاری صورت گیرد و همه اتاق‌های استانی در ارائه راه‌حل سهمی جدی داشته باشند.

 محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم که مجلس متوجه این نکته بشود که اتاق مخالف آنها نیست و همه تلاش ما در جهت ارتقای منافع ملی و اقتصادی کشور و بهبود معیشت مردم است. باید در جهت اصلاح رویکردها راه‌حل ارائه دهیم. منهدم کردن یا تضعیف اتاق بازرگانی که اولین ساختار مدنی کشور است، درنهایت به ضرر اقتصاد ملی خواهد بود؛ باید رویکردها اصلاح شود.

در ادامه جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز نیز بر  لزوم تعامل با مجلس شورای اسلامی تاکید کرد. جبار کیانی‌پور، رئیس اتاق یاسوج هم تصریح کرد: شرایط پیش‌آمده که به تعارض با بخش خصوصی دامن می‌زند، باعث آسیب به بخش خصوصی و اقتصاد کشور است. باید همه استان‌های کشور بخصوص استان‌های بزرگ برای ارتقای این نهاد مدنی تلاش کنند.

محمدرضا رمضانی، دبیر کل اتاق ایران هم در ادامه نشست از تلاش‌های اتاق ایران در رابطه با طرح اصلاح مجلس درباره روند اصلاح قانون اتاق ایران گفت: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که کار به صورت کارشناسی انجام شود و مجلس بیشترین تعامل را با اتاق ایران داشته باشد.

بعد از آن غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران هم گفت: تعداد طرح‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی در سال اول فعالیت مجلس، خیلی بالاتر از قبل است و پیگیری این طرح ها و لوایح هم دشوارتر شده است.

شافعی تصریح کرد: برای حل مسائل اقتصاد کشور و راهبری درست امور، نباید ریشه بخش خصوصی را زد. من پیشنهاد می‌کنم کمیته ای تشکیل شود و با هر سه قوه و به ویژه مجلس شورای اسلامی وارد گفتگو شویم.

او به موضوع خاموشی برق اشاره کرد که فعالان اقتصادی در این زمینه بسیار ضرر کرده‌اند‌ و اگر این مشکلات حل نشود، ممکن است اقدام قضایی انجام دهیم.

در ادامه رئیس اتاق ایران گزارش از روند جلساتی که درباره مشکلات کارت‌های بازرگانی، برگزاری روز ملی صادرات در اتاق ایران و استان‌ها، نشستی با هیات تجاری قرقیزستان، مدیرکل شورای عالی ایرانیان خارج از کشور ارائه کرد

بعد از ان روسای اتاق‌های استانی از چگونگی برگزاری روز ملی صادرات، نحوه صدور کارت بازرگانی و تلاش برگرداندن آن به روال گذشته، مشکلات ساخت ساختمان جدید اتاق شهرستان‌ها و نحوه محاسبه سهم صفر مالیاتی برای اتاق‌های شهرستانی  گفتند.

بعد از آن مسعود خوانساری، نایب‌رئیس اتاق ایران از بیمارستان تخصصی بازرگانی و مدرسه کسب‌وکار گفت که توسط اتاق تهران راه‌اندازی شده و فعالان اقتصادی می‌توانند از این ظرفیت بهره بگیرند.

 در ادامه محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند از مشکلات فعالان اقتصادی در سفرهای خارجی درباره کارت واکسیناسیون کووید 19 گفت: در همه سفرهای تجاری از فعالان اقتصادی کارت واکسن معتبر می‌خواهند و باید در این زمینه اتاق ایران اقدامی را با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام دهد.

در ادامه بار دیگر رئیس اتاق ایران تاکید کرد: ما برای اجرای عدالت در برخی موارد نیاز به بازبینی تصمیمات قبلی داریم، در هیات‌رئیسه هم ‌این ‌مسله مطرح شده است. کمک‌ها به اتاق‌های شهرستان‌ها باید عادلانه انجام شود و مشتاق هستیم اتاق‌های سراسر استان‌ها در این زمینه پیشنهادهای خود را ارائه دهند.

در همین رابطه