رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پرهام رضایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت به خانواده‌های کم‌برخوردار، یارانه خرید تبلت پرداخت کند

نائب‌رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق ایران می‌گوید: اجرای طرح رجیستری تبلت‌ بر قیمت‌ها اثر داشته و دولت باید ضمن تداوم رجیستری، به خانوارهای کم درآمد یارانه خرید تبلت پرداخت کند.

06 مرداد 1400
کد خبر : 39005
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نهم مردادماه آخرین مهلت اجرای طرح رجیستری تبلت با برند‌های تجاری تعیین شده و قیمت این کالا روند صعودی به خود گرفته است. این در حالی است که با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی تقاضا در بازار تبلت‌ها هم رو به افزایش است. اما با توجه به مشکلات معیشتی مردم در این روزها آیا زمان اجرای این طرح مناسب است؟ تکلیف خانواده‌های کم‌برخوردار در این شرایط چه خواهد بود؟  

این‌ها سوالاتی است که پرهام رضایی، نائب‌رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران به آنها پاسخ می‌دهد.

رضایی با تایید این موضوع که طرح رجیستری تبلت‌ها موجب گرانی این کالا شده می‌گوید: چون بخشی از بازار فعلی موبایل‌ها و تبلت‌ها از طریق قاچاق تامین شده، این کالا تا کنون قیمت مناسب‌تری داشته است؛ اما واردات آن از طریق رجیستری به دلیل افزودن هزینه‌های گمرکی قیمت تمام شده آن را بالاتر خواهد برد.

او تاکید می‌کند: با این حال ما به طور قطع موافق ورود قانونی تبلت‌ها هستیم تا قیمت مصرف‌کننده بر اساس هزینه‌های گمرک و مالیات و ... تعیین شود. در همه کشورهای دنیا ملزومات مورد نیاز آنها از مبادی قانونی وارد می‌شود؛ اما متاسفانه چون در ایران در چند سال گذشته به خصوص در حوزه موبایل و تبلت بخشی از نیاز بازار از طریق قاچاق تامین شده قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان به غلط مناسب‌تر تمام شده است.

رضایی معتقد است: سیاست‌های جلوگیری از قاچاق کالا از جمله سیاست‌های کلی و کلانی است که هیچ ملاحظه‌ای نباید اجرای آنها را  به تعویق بیندازد. بر همین اساس او می‌گوید: نزدیک بودن به آغاز سال تحصیلی و افزایش تقاضا در بازار تبلت‌ها دلیل مناسبی برای به تعویق انداختن طرح رجیستری تبلت نیست. اینکه بگوییم چون نزدیک فصل مدارس است این کار انجام نشود و جلوی این موضوع را بگیریم سیاست اشتباهی است.

و پیشنهاد می‌کند: با توجه به نزدیکی فصل مدارس دولت و وزارت آموزش و پرورش باید از خانواده‌های کم‌درآمد  حمایت کنند و یارانه‌ای را به این خانواده‌ها برای خرید تبلت بدهد؛ اما اینکه جلوی قاچاق را آزاد بگذاریم که با توجه به نزدیکی بازگشایی مدارس قیمت ها افزایش پیدا نکنند، معقول نیست.

رضایی ادامه می‌دهد: بازار فعلی بازاری است که تقاضای چنین کالاهایی را دارد. افزایش قیمت ممکن است مقداری تقاضا را کمتر کند؛ با توجه به وضع معیشتی مردم و مشکلاتی که به خصوص ظرف یکی دو سال گذشته از لحاظ سطح درامد اقتصادی وجود داشته ممکن است در تقاضا تاثیری بگذارد اما تبلت کالای استراتژیکی است و همیشه نیاز به آن چه در بخش‌های اداری و چه در بخش‌های تحصیلی وجود دارد. امیدواریم دولت با در نظر گرفتن یارانه خرید تبلت برای خانواده‌های کم‌درآمد مشکل افزایش قیمت در این بخش را حل کند.

در همین رابطه