رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

قیمت نفت هفته گذشته 3 درصد افزایش یافت

بازار در انتظار تفاهم نفتی‌ها

قیمت نفت هفته گذشته 3 درصد بالا رفته است که نخستین افزایش در 3 هفته گذشته به شمار می‌رود. تاجران امید دارند که یک توافق جهانی برای ثبات تولید بازار نفت صورت گیرد.

21 شهریور 1395
کد خبر : 3904
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 احتمال توافق کشورهای نفتی بر سر طرح فریز نفت، افزایش قیمت طلای سیاه را به دنبال داشته است.

هفته گذشته عربستان و روسیه از تفاهم بر سر مدیریت عرضه در بازار نفت خبر دادند و مذاکرات نفتی دبیر کل اوپک نیز در تهران برگزار شد تا بار دیگر نشانه‌هایی برای توافق نفتی‌ها بر سر مدیریت قیمت در بازار نفت نمایان شود.

همین موضوع از دلایل افزایش قیمت نفت در هفته گذشته بود.

قیمت نفت طی هفته گذشته 3 درصد افزایش یافت که بیشتر به علت افزایش‌های روز پنج شنبه بود اما روز جمعه کاهش یافت و بازار با قیمت 48.01 دلاری بسته شد.

قیمت نفت در روز جمعه 4 درصد کاهش داشت و بیشتر افزایش‌های روز پیش از آن را از دست داد چراکه تاجران خاطرنشان کردند علت کاهش دور از انتظار ذخایر نفت آمریکا، یک طوفان گرمسیری بوده است.

قیمت نفت هفته گذشته 3 درصد بالا رفته است که نخستین افزایش در 3 هفته گذشته به شمار می‌رود. تاجران امید دارند که یک توافق جهانی برای ثبات تولید بازار نفت صورت گیرد.

هر بشکه نفت برنت با 1.98 دلار کاهش 48.01 دلار فروخته شد. نفت برنت در روز پنج‌شنبه پس از 2 هفته برای نخستین بار به بالای 50 دلار رسیده بود.

نفت خام آمریکا نیز با 1.74 دلار کاهش 45.88 دلار در هر بشکه معامله شد.

پس از اینکه روز پنج شنبه آمار دولت آمریکا نشان داد که بیشترین کاهش هفتگی در ذخایر نفتی این کشور در هفته گذشته از ژانویه 1999 تاکنون رخ داده است، قیمت نفت افزایش یافت اما تاجران گفتند که واردات به این علت کاهش یافت که کشتی‌ها به علت طوفان گرمسیری هرمینه در تخلیه محموله‌های خود تاخیر کردند.

جیمز ویلیامز، رئیس مرکز مشاوراتی انرژی WTRG گفت: «بیشتر افزایش‌های روز گذشته به علت تفسیر اشتباه کاهش ذخایر نفت خام آمریکا بود اما یک بررسی دقیق تر نشان داد که این امر بیشتر به علت طوفان بود که سبب تاخیر واردات شد.»

ویلیامز ادامه داد: « با ورود تمامی نفتی که هفته گذشته به علت هرمینه تاخیر داشت، هفته آینده، ما شاهد یک افزایش چشمگیر ذخایر خواهیم بود.»

حفاران آمریکایی برای دهمین هفته متوالی بر تعداد دکل‌های فعال نفتی این کشور افزودند. این دوره، طولانی‌ترین مدت بدون کاهش تعداد دکل‌ها از سال 2011 به شمار می‌رود.

شاخص دلار پس از نگرانی در مورد سلامت اقتصاد آمریکا و اظهارات سیاست‌گذاران فدرال رزرو که انتظار برای افزایش نرخ بهره بانکی این کشور را افزایش داد، بالا رفت.

افزایش قیمت نفت اوپک
قیمت نفت اوپک با 1.43 دلار افزایش نسبت به آخرین قیمت به 44.61 دلار در هر بشکه رسید.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی این سازمان، پنج‌شنبه 18 شهریور ماه با 1.43 دلار افزایش نسبت به قیمت روز قبل 44.61 دلار در هر بشکه فروخته شد.

سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه 17 شهریور 43.18 دلار در هر بشکه فروخته شد. متوسط قیمت نفت اوپک در هفته منتهی به 9 سپتامبر یعنی 19 شهریور ماه برابر با 43.52 دلار در هر بشکه بوده است.

به دنبال افزایش قیمت جهانی نفت در روز پنج شنبه، قیمت نفت اوپک نیز افزایش یافت.

پس از اینکه روز پنج شنبه آمار دولت آمریکا نشان داد که بیشترین کاهش هفتگی در ذخایر نفتی این کشور در هفته گذشته از ژانویه 1999 تاکنون رخ داده است، قیمت نفت افزایش یافت اما تاجران گفتند که واردات به این علت کاهش یافت که کشتی‌ها به علت طوفان گرمسیری هرمینه در تخلیه محموله‌های خود تاخیر کردند .

قیمت نفت خام طی هفته گذشته 3 درصد افزایش یافته است اما تنها در روز چهارشنبه 4 درصد کاهش قیمت داشت چراکه تاجران علت کاهش دور از انتظار ذخایر نفت آمریکا را یک طوفان گرمسیری عنوان کردند به این ترتیب نفت برنت به 48.01 دلار و نفت خام آمریکا به 45.88 دلار در هر بشکه رسیدند.

سبد نفتی اوپک 20 خردادماه رکورد بالاترین قیمت این نوع نفت را شکست و به 48.02 دلار در هر بشکه رسید. از این رو سبد نفتی اوپک 5.98 دلار با بیشترین قیمت خود در سال 2016 فاصله گرفته است.

کمترین قیمت نفت اوپک که تاکنون ثبت شده است به چهارشنبه 20 ژانویه برابر با 30 دیماه 94 باز می‌گردد که 22.48 دلار در هر بشکه فروخته شد که کمترین قیمت سبد نفتی اوپک از سال 2003 تاکنون نیز به شمار می‌رود.

سبد نفتی اوپک سال 2016 را با 31.79 دلار آغاز کرد تاکنون توانسته است قیمت بالای 48 دلار را نیز تجربه کند.

متوسط قیمت نفت اوپک در سال 2016 تاکنون 38.15 دلار در هر بشکه بوده که کمترین قیمت آن از سال 2004 به شمار می رود.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت ت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات، میناس اندونزی و مِرِی ونزوئلا است.

اوپک در نشست الجزایر دامنه قیمت تعیین نمی‌کند

دبیرکل اوپک می‌گوید هدف این سازمان در نشست غیررسمی الجزیره، ایجاد ثبات در بازار نفت است. خبرگزاری رسمی الجزایر (ای پی اس) به نقل از محمد بارکیندو دبیر کل سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) گزارش داد که وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو این نهاد نفتی در نشست اواخر سپتامبر در الجزایر، به جای تعیین یک دامنه قیمتی قطعی، در پی ایجاد ثبات در بازار نفت هستند.

قرار است وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک در حاشیه اجلاس مجمع بین المللی انرژی (آی.یی.اف) که از ٢٦-٢٨ سپتامبر (پنجم تا هفتم مهر ماه) در الجزایر برگزار می شود، برای بررسی بازار جهانی نفت، نشست غیررسمی تشکیل دهند.

ای پی اس افزود: بارکیندو این سخنان را پس از دیدار جمعه شب (١٩ شهریور ماه) با نورالدین بوطرفه و خالد الفالح وزیران نفت و انرژی الجزایر و عربستان سعودی در پاریس گفته است.

دبیر کل اوپک تاکید کرده است: بازار نفت باید با کاهش نوسان قیمت‎ها تثبیت شود و ما برای بازگرداندن ثبات همیشگی به بازار، تلاش می کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه