رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

تب تورم تولید برق در بهار ۱۴۰۰ فروکش کرد

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، در بهار امسال، نرخ تورم تولیدکننده برق به رقم ۱.۲ درصد رسیده که نسبت به فصل قبل از آن (زمستان ۹۹) ۸.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

17 مرداد 1400
کد خبر : 39098
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز آمار طبق روال گذشته که در پایان هر فصل نرخ تورم تولیدکننده بخش‌های مختلف را منتشر می‌کند، در آخرین گزارش خود نرخ تورم تولیدکننده برق را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش در سه‌ماهه نخست ۱۴۰۰، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق نسبت به فصل قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ۳.۹، منفی ۴.۳ و ۱۱.۲ درصد بوده است.

نرخ تورم قیمت تولیدکننده کل بخش برق نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) در بهار ۱۴۰۰ برابر ۳۲ درصد بود. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق، در بهار ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد افزایش داشته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل موردبررسی نسبت به فصل مشابه سال قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ۲۲.۸، ۳۰.۸ و ۴۱.۲ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم قیمت تولیدکننده کل بخش برق در چهارفصل منتهی به بهار ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال قبل (متوسط تورم سالانه) به ۴۵ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ۱.۶ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین درصد تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در چهارفصل منتهی به فصل بهار نسبت به مدت مشابه در سال قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ۳۸.۸، ۴۶ و ۴۷.۴ درصد بوده است.

در همین رابطه