روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس خبر داد

تقاضای لغو اصل هشتاد و پنجی شدن طرح فضای مجازی تقدیم هیات رئیسه مجلس شد

نمایندگان مخالف اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، تقاضای لغو اصل هشتاد و پنجی شدن این طرح را تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند.

17 مرداد 1400
کد خبر : 39100
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس از تدوین طرح لغو اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی توسط تعدادی از نمایندگان و تقدیم آن به هیات رئیسه خبرداد.

این همان طرح جنجالی است که در یک ماه گذشته اعتراضات زیادی را برانگیخته است. با اجرایی شدن این طرح دسترسی به شبکه های اجتماعی خارجی از جمله اینستاگرام حتی با فیلترشکن محدود خواهد شد. این موضوع و بسیاری از ابعاد دیگر این طرح موجب شد تا صاحبان کسب وکارهای مجازی محتوای آن را تهدیدی برای ادامه کسب و کار خود بدانند. همچنان که کمیسیون فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال اتاق ایران هم نسبت به اجرایی شدن این طرح و به دنبال آن از بین رفتن 34 میلیارد دلار سرمایه صادراتی ایران هشدار داد. در یک کارزار اینترنتی هم بیش از 800 هزار نفر خواستار توقف این طرح شدند. در کنار این ها غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران هم در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار توجه بیشتر به نظرات کارشناسی در بررسی این طرح شد.

حالا مجتبی توانگر، نماینده تهران با اشاره به درخواست تعدادی از نمایندگان برای لغو اصل هشتاد و پنجی شدن طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، به ایسنا گفته است: با توجه به این که رای گیری برای بررسی طرح مذکور ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی زمانی انجام شد که پس از وقت استراحت مجلس بود و از آنجایی که معمولا بلافاصله پس از وقت استراحت طرحی برای رای گیری مطرح نمی‌شود، لذا تعدادی از نمایندگان در صحن علنی حضور نداشتند. بنابراین به دلیل حضور نداشتن تعدادی از نمایندگان در جلسه علنی مجلس و نیز با توجه به این که اصل هشتاد و پنجی شدن آن  فقط ۱۲۱ رای آورده است که به نظر می رسد نظر اکثریت مجلس نیست، تعدادی از نمایندگان درخواست لغو این مسئله و بررسی آن به صورت عادی را دارند.

به گفته رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، این درخواست که به امضای بیش از ۲۰ نفر از نمایندگان رسیده است تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده و این امیدواری وجود دارد که با رای آوردن این طرح، بررسی طرح فضای مجازی ذیل اصل ۸۵ لغو و دست کم به صورت عادی بررسی شود.

اگر نمایندگان مخالف اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی بتوانند با این اقدام زمینه بررسی این طرح را در صحن مجلس و به صورت عادی فراهم کنند شاید بتوان به برخی تغییرات محتوایی در این طرح امیدوار شد. اما اینکه این تغییرات به چه سمت و سویی برود و تا چه میزان نظرات منتقدان این طرح را تامین کند هنوز معلوم نیست.

در همین رابطه