رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به پارلمان بخش خصوصی آمد

فاطمی‌ امین چه برنامه‌هایی برای اداره وزارت صنعت دارد؟

سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت امروز برای ارائه برنامه‌های خود به پارلمان بخش خصوصی آمد.

25 مرداد 1400
کد خبر : 39179
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اتاق ایران امروز میزبان گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت است. با توجه به شرایط خاص کرونایی او با اعضای هیئت رئیسه اتاق ایران دیدار می‌کند.

طبق رویه معمول وزرای پیشنهادی در حوزه‌های اقتصادی برای جلب نظر فعالان اقتصادی، پیش از حضور در مجلس به اتاق ایران می‌آیند تا برنامه‌های خود را برای اعضای پارلمان بخش خصوصی تشریح کنند و با دغدغه‌های آن‌ها آشنا شوند.

این بار به دلیل شرایط کرونا، امکان برگزاری نشست با حضور فعالان اقتصادی فراهم نشد و سید رضا فاطمی امین در جمع اعضای هیئت رئیسه اتاق ایران به عنوان نمایندگان بخش خصوصی حاضر می‌شود. 

فاطمی امین متولد سال 53 در شاهرود است. او مدرک مهندسی الکترونیک از دانشگاه فردوسی مشهد دارد و در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی درس خوانده است. گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، در حال حاضر در مرحله اخذ دانشنامه دکترای مدیریت راهبردی دانش است. او در دولت دهم معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن و عضو هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مشاور وزیر و رئیس ستاد تحول صنایع و معادن بوده است.

راهبردهای پیشنهادی اتاق ایران به وزارت صنعت

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران هم چندی پیش از برنامه راهبردی خود برای وزارت صنعت، معدن و تجارت رونمایی کرد. بررسی فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی کشور در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت با نگاهی به مسائل داخلی و آخرین تحولات بین‌المللی و همینطور آسیب‌شناسی مسائل پیش‌روی اقتصاد ایران در دوره چهارساله آینده، مبنای تحلیلی تدوین این برنامه راهبردی بوده است.

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران 6 راهبرد شامل بهبود محیط کسب‌وکار، رفع موانع تولید، توانمندسازی بخش خصوصی، ارتقای بهره‌وری، توسعه صادرات غیرنفتی و دیپلماسی قدرتمند را پیشنهاد کرده است.

در این گزارش بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در بازار مالی، تدوین برخی لوایح مؤثر در بهبود سیستم مالیاتی، حمایت از تولید ملی، ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی، تلاش برای شفاف‌سازی امور بخش عمومی تأکید شده است.

همچنین به مواردی چون توجه به ظرفیت‌های موجود برای بهبود محیط کسب‌وکار، در مقابل چالش‌هایی چون تنگنای دسترسی به منابع ارزی، بی‌انضباطی مالی دولت، بهره‌وری اندک، عدم توانمندسازی بخش خصوصی، بالا بودن حجم اقتصاد غیررسمی، ناکارایی سازوکارهای اجرایی لازم برای توسعه و مشکلاتی ازاین‌دست توجه شده است.

 با همه این‌ها باید دید وزیر صمت در نهایت چگونه از پتانسیل بخش خصوصی برای عبور از شرایط دشوار فعلی و اجرای برنامه‌های خود استفاده خواهد کرد.

10 راهبرد فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت

فاطمی امین در برنامه‌های پیشنهادی خود 10 راهبرد اصلی برای بخش صنعت، معدن و تجارت مطرح کرده که عبارتند از:

1. اصلاح ساختار تولید و تجارت با تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان

2. توانمندسازی بخش خصوصی به‌ویژه بنگاه‌های توسعه‌گر و ارتقای همکاری‌های بین بنگاهی

3. گسترش و تقویت مدیریت زنجیره‌های تأمین

4. مشارکت در اصلاح سازوکارهای تأمین مالی با تأکید بر ابزارهای نوین

5.اصلاح سازوکارهای بازار و تنظیم قیمت

6. اصلاح ترکیب پایه‌های مالیاتی در راستای تقویت فعالیت‌های اقتصادی مولد

7. پیشرفت متوازن منطقه‌ای بر اساس آمایش سرزمین

8. فعالسازی دیپلماسی اقتصادی، برون‌نگری و گسترش تعاملات بین‌المللی به‌ویژه با کشورهای همسایه و همسو

9. استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و انجمن‌ها در تصمیم‌سازی و نظارت

10. اصلاح ساختار حکمرانی در بخش صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر نقش اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت

به گفته او این راهبردها در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت، نقشه راه میان‌مدت شامل پروژه‌ها و اقدامات عملیاتی مشخص، برنامه‌های استانی و شهرستانی و همینطور بخشی و بین‌المللی اجرا می‌شوند.

آنطور که از این برنامه مشخص است، 3 اولویت کوتاه‌مدت فاطمی امین در وزارت صمت عبارتند از «تنظیم بازار»، «صادرات» و «رفع موانع تولید».

او برای رفع موانع تولید و تحول بنیادین بخش صنعت، معدن و تجارت، 36 پروژه تحول از جمله پروژه «تکمیل سامانه اطلاعات کسب‌وکارها»، پروژه «تکمیل سامانه جامع تجارت»، پروژه «گسترش تأمین مالی زنجیره‌ای» و پروژه «راه‌اندازی صندوق‌های ارزی» طراحی کرده  که برخی از این پروژه‌ها مانند پروژه‌های اشتغال و تأمین مالی  بین بخشی بوده و با مشارکت سایر وزارت‌ها اجرا خواهند شد.

آنطور که  فاطمی امین وعده داده پروژه‌های تحول تا پایان مهرماه فعال شده و نتایج آنها به‌تدریج از اواخر امسال به ثمر خواهند نشست. او امیدوار است با اجرای این پروژه‌ها سازوکارهای بخش صنعت، معدن و تجارت به طور کامل اصلاح شده و بستر مناسبی برای حکمرانی هوشمند فراهم شود.

در همین رابطه