رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

معاملات پرنوسان بازار ارز در هفته‌ای که گذشت

بازار ارز در هفته‌ای که تعطیلات کرونایی و عزاداری محرم، روزهای فعالیت آن را به شدت محدود کرده بود، همچنان تحت تاثیر تحولات متعدد سیاسی و اقتصادی، معاملات پرنوسانی را تجربه کرد.

29 مرداد 1400
کد خبر : 39204
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت به دلیل تعطیلات کرونایی که از روز دوشنبه آغاز شد و همچنین تعطیلات مناسبتی تاسوعا و عاشورا که در روزهای پایانی هفته قرار داشت، شاهد انجام معاملات محدودی بود، اما همین فرصت اندک باعث نشد تا سیل اخبار و حوادث متفاوت منجر به ایجاد نوسان‌های شدید در قیمت‌ها نشود.

هفته جاری در شرایطی آغاز شد که بازار ارز در هفته پیشین با شتابی فزاینده شاهد افزایش قیمت‌ها بود، اما از روز پنج‌شنبه این روند متوقف و به اعتقاد کارشناسان بازار درگیر اصلاح قیمت‌ها شد. پدیده‌ای که در معاملات پشت خطی روز جمعه (۲۲ مردادماه) هم ادامه داشت و به همین دلیل در ابتدای هفته، پیش‌بینی کارشناسان پولی و بانکی بر تداوم روند کاهش قیمت‌ها حداقل در روزهای ابتدایی هفته تاکید داشت.

پیش‌بینی که البته در ساعات ابتدایی روز شنبه (۲۳ مردادماه) هم صحت خود را نشان داد و در بازار آزاد ارز معاملات دلار را در قیمت ۲۶ هزار و ۴۵۰ تومان، یعنی حدود ۲۰۰ تومان کمتر از آخرین قیمت روز پنج‌شنبه (۲۱ مردادماه) آغاز کرد و در ادامه هم روندی نزولی به خود گرفته بود. کاهش قیمت در ساعات ابتدایی روز شنبه در حالی اتفاق افتاده بود که خبر تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه ایران هم به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، سیگنال منفی برای معامله‌گران مخابره کرده بود، اما این خبر آنقدر قدرت نداشت که روند اصلاحی بازار را متوقف کند.

اما پیش از ظهر روز شنبه، انتشار گسترده یک خبر، موجب ایجاد نوسانی شدیدی در بازار شد؛ سقوط شهر هرات در افعانستان به دست نیروهای طالبان. هرات به عنوان یکی از سه شهر بزرگ افغانستان، یکی از بازارهای موازی بازار ارز ایران را در کنار بازار سلیمانیه عراق تشکیل می‌دهد، بنابراین سقوط این شهر توسط طالبان موجی از نگرانی را در معاملات بازار ایران ایجاد کرد. نگرانی‌هایی که موجب شد قیمت دلار در معاملات ظهر روز شنبه، به سرعت تا ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان هم بالا برود. البته این روند در ادامه با انتشار اخبار جدیدی که نشان می‌داد معاملات ارزی در هرات پس از سقوط شهر همچنان استمرار دارد و از سوی دیگر بسیاری از معامله‌گران افغان با فروش دلار خود به دنبال خرید ریال هستند، معکوس شد و در پایان معاملات ارزی اولین روز هفته قیمت دلار به حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ بازگشت.

در این بین،  خبر تعطیلی کرونایی تا حدی به تعدیل قیمت ها کمک کرد، چرا که به اعتقاد فعالان ارز، تجربه‌های تعطیلات گذشته نشان داده است که خریداران پیش از شروع تعطیلات میزان خرید خود را کاهش می‌دهند.

به هر ترتیب هرچند از روز دوشنبه بخش‌های رسمی بازار ارز کاملا تعطیل بودند و بازار آزاد هم در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه فعالیتی کم‌رمق داشت و در نهایت به مناسبت عزاداری‌های محرم تعطیل شد، اما مجموعه حوادث فوق توانستند هفته ای پر نوسان را در بازار ارز ایجاد کنند.

در کنار این دلایل کلان سیاسی-اقتصادی البته نباید از عوامل اقتصادی هم که بر روند میان مدت بازار تاثیرگذار بوده است هم غفلت کرد. برخی از کارشناسان اقتصادی این روزها از تاثیر منفی قطعی‌های برقی بر قیمت ارز می‌گویند. به اعتقاد این کارشناسان، تعطیلی خطوط تولید برخی از صنایع به دلیل کمبود برق، موجب بر هم خوردن تعادل موجود در روند صادرات و واردات کالا در کشور شده که تاثیر خود را این روزها در افزایش قیمت ارز گذاشته است.

از سوی دیگر بررسی آمارهای اعلام شده از مراکز رسمی نیز نشان می‌دهد، در دو روز ابتدایی هفته، بازار ساز تزریق ارزی بیشتر از میانگین کوتاه مدت انجام داده است و به همین دلیل در قیمت‌های سامانه سنا و نیما، طی این دو روز اول هفته، شاهد کاهش قیمت ارز هستیم. به اعتقاد کارشناسان، چه بسا اگر تعطیلات کرونایی این روند را متوقف نمی‌کرد، افزایش عرضه می‌توانست قیمت را در بازار آزاد هم کنترل کند.

به هر ترتیب آن چیزی که در نهایت، بازار ارز این هفته نشان داد، تداوم روند افزایشی قیمت ارز بود. روندی که از ابتدای مردادماه آغاز شد و تا پایان این هفته کمابیش ادامه داشته است و امروز قیمت دلار را در آستانه ورود به کانال ۲۷ هزار تومان و یورو را به نزدیکی‌های کانال ۳۲ هزار تومان رسانده است. هرچند به نظر می‌رسد در این محدوده، بازار مقاومت‌هایی از خود نشان خواهد داد.

موضوعات :
در همین رابطه