رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

9 نکته از سخنان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

برای اجرای طرح‌های عمرانی نیازمند جذب سرمایه بخش خصوصی هستیم

با بودجه عمومی کشور حتی نمی‌توان یک آزادراه ساخت. باید نگاهمان را در این حوزه تغییر دهیم و به سمت جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی چه از داخل کشور و چه از کشورهای خارجی حرکت کنیم.

02 شهریور 1400
کد خبر : 39260
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دفاع از برنامه‌های خودش برای اداره این وزارتخانه در مجلس حاضر شد.

این 9 نکته مهم‌ترین بخش از سخنان او است که در ادامه می‌خوانید:

1.امروز حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر جاده ها و آزادراه‌ها و راه‌های روستاها و میان ‌شرایط مطلوبی ندارند. در بخش ریلی کشور در همه کشورها حمل و نقل ریلی ایمن و ارزان محسوب می‌شود اما متاسفانه امروز هم به لحاظ بستر و هم ناوگان با ضعف مواجه‌ایم و حداقل ۱۰ درصد حمل مسافر و بار توسط شبکه ریلی انجام می‌شود که شایسته کشور نیست. ما در کشور بعضی از فرصت‌ها را از دست دادیم اما فرصت‌های زیادی داریم که اگر تحولی ایجاد نکنیم آن را نیز از دست خواهیم داد.

2. برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌وتقل نیازمند تلاش جهادی و شجاعانه هستیم. با بودجه عمومی کشور حتی نمی‌توان یک آزادراه ساخت. باید نگاهمان را در این حوزه تغییر دهیم و به سمت جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی چه از داخل کشور و چه از کشورهای خارجی حرکت کنیم و از سوی دیگر از روش‌های نظیر فایناس، بی او تی و روش‌های تهاتر برای اجرای پروژه‌های بزرگ کشور استفاده کنیم.

3.در برنامه پیشنهادی خود چندین راه حل برای حل مشکل حمل‌ونقل کشور از طریق مگاپروژه توضیح دادم که اجرای این روش‌ها نیازمند همکاری و همدلی بین دولت و مجلس است. باید تصمیمات مهم و سخت بگیریم و به جای رفتن منابع نقدینگی به سکه و دلار بخش‌های عمرانی را جذاب کنیم تا به زیرساختهای کشور توجه شود.

4.بنده با دیپلماسی اقتصادی آشنا هستم و با بسیاری از سران کشورهای بزرگ دنیا در ارتباط هستم. بسیاری از کشورها جهت سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند بنده قول می‌دهم تمام توانم را در این حوزه به کار گیرم تا بتوانیم مشکلات حوزه حمل‌ونقل کشور حل کنیم.

5. متاسفانه سهم مسکن در سبد خانوار در برخی مناطق ۳۷ درصد و در کلان‌شهرها به ۶۰ درصد رسیده است. بحث مسکن معضل جدی است که برای حل آن باید تمام بخش‌ها دست به دست هم دهند.

6.در بحث مسکن سه مولفه اساسی وجود دارد: اول بحث زمین مطرح است؛ ۵۰ درصد هزینه  ساخت مسکن به زمین باز می‌گردد. براساس اطلاعات به‌دست‌آمده بیش از یک میلیون هکتار زمین در اطراف شهرها متعلق به دولت است که با اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن و مصوبات دولت می توانیم با استفاده از این زمین‌ها سهم زمین را برای مردم محروم و کم درآمد نادیده بگیریم.

7. امروز حتی هزینه ساخت مسکن را هم بسیاری از مردم ندارند و برای حل این مشکل راهکارهای متعددی را پیش‌بینی کرده‌ایم. تهاتر زمین‌های دولت با ساخت برای کمک به محرومین و مصوبه مجلس برای تسهیلات برای کمک به سهم مسکن روش‌هایی هستند که با آنها می‌توانیم بخشی از منبع ساخت مسکن را تامین کنیم و قطعا نهضت ملی مسکن اقدامی فرا وزارتخانه‌ای است و در دولت، شورای عالی مسکن با توجه خواست رئیس‌جمهوری محترم ایجاد می‌شود تا سهم ساخت مسکن را از وزارتخانه به مجموعه دولت منتقل کنیم تا همه کمک کنند و معضل جدی مسکن را حل کنیم.

8.ما در وزارتخانه به اصلاح ساختاری نیاز داریم، به کارگیری افراد انقلابی، جهادی، پاک‌دست و شایسته از اهداف ما خواهد بود، همچنین به مباحثی چون حذف امضاهای طلایی، تمرکززدایی در مقررات از جمله در طرح هادی روستایی و طرح جامع شهرها و همچنین به کارگیری نخبگان برای حل مشکلات در کیفیت ساخت توجه خواهد شد.

9.این‌جانب ۱۰ دستور کار را برای وزارتخانه تدوین کردم که در اولین روز کار وزارتخانه این برنامه‌ها را ابلاغ خواهم کرد.

موضوعات :
در همین رابطه