رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از معضل جدید در حوزه امنیت غذایی

افزایش قیمت خوراکی‌ها فرهنگ غذایی را تغییر داده‌است

پژوهش‌های موسسه آکسفام نشان داده‌است که مردم کشورهای فقیر به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی نمی‌توانند خوراکی‌های سالم تأمین کنند.

23 شهریور 1395
کد خبر : 3928
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

قیمت مواد غذایی تنها باعث عدم دسترسی افراد به مواد غذایی نمی‌شود بلکه خطرات دیگری را نیز به دنبال دارد. گزارش‌های موسسه آکسفام نشان می‌دهد افزایش قیمت مواد غذایی باعث می‌شود مردم به تنقلات و مواد غذایی روی بیاورند که کمترین ارزش غذایی را دارند. در حالی‌که در گذشته افزایش قیمت مواد غذایی امنیت غذایی افراد را به خطر می‌انداخت، این روزها افزایش مواد غذایی باعث تغییر الگوی غذایی مردم شده‌است.

در گذشته میلیون‌ها نفر در سرتاسر کره زمین در تکاپو بودند تا پولی به دست بیاورند و مواد اولیه خوراکی مانند برنج، گندم و ذرت را تهیه کنند. این در حالی است که افزایش قیمت مواد غذایی در فاصله سال‌های 2007 تا 2011 باعث شده همین افراد به تنقلات روی بیاورند. اغلب این خوراکی‌ها از شکر یا نمک بسیار بالایی برخوردار هستند. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش‌های گاردین نشان می‌دهد افزایش قیمت باعث شده مردم سبک غذایی خود را تغییر بدهند.

افزایش ناگهانی قیمت مواد غذایی و همچنین نوسان قیمت باعث شده باعث شده تغییرات اساسی در فرهنگ تغذیه جهانی ایجاد شود و جهت آن به کلی تغییر کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد هر چند افراد بیشتری در کنیا، بولیوی، اندونزی، پاکستان، ویتنام و زامبیا به سختی کار کرده‌اند تا پول کافی به دست بیاورند و مواد غذایی را به دست خانواده خود برسانند، موفقیت چندانی در این زمینه به دست نیاورده‌اند. بر اساس پژوهش‌های موسسه آکسفام، این خانواده‌ها در نهایت ناگزیر می‌َشوند به فست‌فود و تنقلات روی بیاورند.

زنان تحت فشار افزایش قیمت مواد غذایی

پژوهش‌ها نشان می‌دهد زنان در این ماجرا بیشتر تحت فشار قرار گرفته‌اند. آن‌ها ناگزیر شده‌اند برای تأمین مواد غذایی فشار بیشتری به خود وارد کنند. همه این مسائل باعث شده عادت‌های غذایی ناسالمی شکل بگیرد. برخی دیگر از پژوهش‌ها نشان می‌دهد مردانی که خانواده‌ای ندارند و به صورت مجردی زندگی می‌کنند بیشتر ناگزیر می‌شوند به غذاهای فست‌فودی روی بیاورند. بر اساس پژوهش‌های آکسفام، افزایش قیمت مواد غذایی زنان را وادار کرده به کارهای سخت و ناامن روی بیاورند که این نیز خطری جدی به شمار می‌آید.

ماهیت خوراکی‌های ناسالم و تنقلات نیز به گونه‌ای است که برای افراد اعتیادآور به شمار می‌آید. آن‌ها که به این الگوهای غذایی عادت می‌کنند دیگر نمی‌توانند به راحتی این روش را تغییر بدهند.

مشاهدات نشان می‌دهد در سال 2012 قیمت مواد غذایی کاهش یافته اما این تغییر فرهنگی رخ داده و به همان شکل ادامه یافته‌است. بر اساس گزارش گاردین، دولت‌ها باید در این زمینه اقدام کنند چرا که این تغییر الگوی غذایی می‌تواند تهدیدی جدی برای نسل‌های بعدی باشد.

موضوعات :
در همین رابطه