رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق کرمان در نشست مجازی اندیشکده تدبیر انرژی

یارانه انرژی چندین برابر بودجه عمرانی است

سیدمهدی طبیب‌زاده می‌گوید: ایران با پرداخت 86 میلیارد دلار یارانه انرژی، در رتبه نخست دنیا قرار دارد و باید با تدوین سند اصلاح الگوی مصرف، این منابع را به بخش مولد اقتصاد سوق داد.

03 شهریور 1400
کد خبر : 39280
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان گفت: در ایران منابع عظیمی برای توزیع یارانه انرژی در نظر گرفته می‌شود که میزان این منابع در استان کرمان چندین برابر بودجه‌ عمرانی است و می‌توان از آنها به‌عنوان منابع اتلاف انرژی یاد کرد.

سید مهدی طبیب زاده، در اولین نشست مجازی اندیشکده تدبیر انرژی با موضوع «حکمرانی انرژی در ایران؛ شرایط و چالش‌ها» گفت: در کشور ما سالانه بیش از ۸۶ میلیارد دلار یارانه در حوزه انرژی پرداخت می‌شود که از این حیث در دنیا بالاتر از کشور چین، در رتبه نخست قرار داریم.

رئیس اتاق کرمان با طرح این سؤال که چگونه می‌توان این منابع عظیم را در اختیار اقتصاد کشور قرار داد، گفت: آمادگی برای تدوین سند اصلاح الگوی مصرف انرژی به‌منظور حفاظت از منابع نسل‌های آینده وجود دارد.

طبیب‌زاده، با بیان اینکه تحمیل خاموشی‌ها، زیان هنگفتی به صنایع وارد کرده، افزود: متأسفانه درخواست برای استفاده از انرژی ارزان در سطوح مختلف از تولید و صنعت گرفته، تا نهادها و مردم وجود دارد و این موضوع باعث ایجاد رانت‌های فراوان شده است.

او تصریح کرد: باید راه‌حلی برای جبران اتلاف انرژی پیدا کرد که این موضوع نیاز به اقدام جدی حکمرانان دارد. رئیس اتاق کرمان، افزود: اندیشکده انرژی ایران که با حمایت اتاق کرمان راه‌اندازی شده می‌تواند با استفاده از تجربیات افراد صاحب‌نظر، حکمرانی انرژی را اصلاح و بهبود بخشد.

در این نشست مسعود نیلی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با ارائه مقاله‌ای در خصوص منابع فراوان انرژی در کشور، از چالشی با عنوان "کمبود در عین وفور" یاد کرد و گفت: انتظار می‌رود از این منابع فراوان در راستای توسعه اقتصادی کشور استفاده شود، اما تنها مزیت این انرژی‌ها به شکل فاجعه مصرف انرژی دیده می‌شود، موضوعی که به شکل بحران تأمین برق خودنمایی می‌کند.

او افزود: نظام تصمیم‌گیری در دهه‌های گذشته نسبت به رشد مصرف بی‌تفاوت نبوده و سیاست‌هایی همچون افزایش قیمت حامل‌ها و یا سهمیه‌بندی را در پیش گرفته اما این موارد فایده‌ای نداشته است.

نیلی در ادامه گفت: سیاستمداران باید درک درستی از چرایی مشکلات حوزه انرژی داشته باشند و عزم خود را برای اصلاح وضع موجود جزم کنند.

همچنین در این نشست رئیس سابق پژوهشگاه نیرو نیز گفت: راه‌حل مشکلات حوزه انرژی، کاهش دخالت حکمرانان و افزایش مشارکت تشکل‌ها است.

محمدصادق قاضی‌زاده، افزود: فرآیند تصمیم‌گیری حاکمان باید به‌گونه‌ای باشد که بستر لازم برای اندیشه ورزی، همراه با تحول‌گرایی فراهم شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، توزیع یارانه از طریق حامل‌های انرژی را مثالی از حکمرانی ناکارآمد توصیف کرد و گفت: بایدبا برنامه‌ریزی متمرکز برای تأمین نیروگاه‌ها، توجه به ظرفیت نیروگاهی و نیاز آینده و بررسی ظرفیت‌های تولید انرژی، مشکلات این حوزه را برطرف کرد.

شایان ذکر است در این نشست که به همت اندیشکده انرژی اتاق کرمان برگزار شد، بیش از ۱۰۰ نفر از فعالان و صاحب‌نظران حوزه انرژی به‌صورت مجازی حاضر شدند و به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

موضوعات :
در همین رابطه