رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

12 نکته از سخنان جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت در جلسه رأی اعتماد

با کمک بخش خصوصی تحریم‌ نفت را دور می‌زنم

وزیر پیشنهادی نفت می‌گوید: از ظرفیت بخش خصوصی و تمام دستگاه‌های اجرایی برای فروش نفت استفاده کرده و با مردمی‌سازی اقتصاد نفت و گاز سرمایه‌های مردم را به سمت صنعت نفت جذب خواهد کرد.

03 شهریور 1400
کد خبر : 39290
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت امروز در صحن مجلس برای دفاع از برنامه‌های خود حاضر شد. این 12 نکته مهم‌ترین بخش از برنامه‌ها و سخنان اوست:

1. تلاش برای مقابله با تحریم و فروش حداکثری نفت و میعانات اولین اولویت من است. بعد از تحریم‌های ظالمانه، رقبا بخشی از بازارهای صادراتی ما را تصاحب کرده‌اند. برای برون‌رفت از تحریم‌ها و احیای بازارهای ازدست‌رفته اطمینان می‌دهم با استفاده از توان نیروهای متخصص داخلی و با استفاده از همه پتانسیل آن‌ها رویکرد فعال برای دور زدن و بی‌اثر کردن تحریم‌ها را در پیش بگیرم و با استفاده از روش‌های موجود و تجربه‌های گذشته و روش‌های جدید اقدامات مهمی را برای فروش نفت انجام دهم. از ظرفیت بخش خصوصی و تمام دستگاه‌های اجرایی در فروش نفت استفاده خواهم کرد. با روش تهاتر نفت با کالا (از جمله تهاتر نفت با گاز وارداتی) و تهاتر نفت با سرمایه‌گذاری در کشور و شناسایی بازارهای جدید نفت قطعاً تحریم‌ها را در این شرایط دور خواهیم زد. تا جایی که شما از من بخواهید فروش نفت را متوقف کنم.

2. در این دولت توسعه و تولید از میادین مشترک نفتی و گازی با کشورهای همسایه را تعیین تکلیف خواهیم کرد. از انجام هر اقدامی که منجر به افزایش تولید صیانت شده نفت متناسب با ذخایر کشور باشد دریغ نمی‌کنم. از جمله جمع‌آوری گازهای همراه میادین نفتی و مشعل و جلوگیری از گازسوزی در برنامه‌های من خواهد بود.

3. پایداری سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های کشور با همکاری وزارت نفت و پیگیری گازرسانی به روستاها مورد توجه من است. روزی که به شرکت ملی گاز آمدم ۷ هزار روستا گازرسانی شده بود. ۴ سال بعد ۱۵ هزار روستا به امکانات گازی داشتیم و ۴۰ هزار روستا در دستور کار داشتیم.

4. اصلاح الگوی مصرف و کاهش شدت انرژی ضروری است و چاره‌ای جز این نداریم. باید اصلاح نظام تعرفه‌گذاری پلکانی افزایشی بر مشترکین پرمصرف را در پیش بگیریم. برای اجرای این قانون باید نظام استاندارد اعلام شود و سیاست‌های تشویقی کاهش شدت انرژی را از طریق سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت پیگیری کنیم.

5. کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده صنایع پایین‌دستی به‌خصوص صنایع پتروشیمی از دیگر سیاست‌های مورد نظر من خواهد بود. در برنامه من، اجرای طرح‌های ارتقای کمی و کیفی پالایشگاه‌های کشور با هدف افزایش تولید محصولات باارزش بالاتر به ویژه تأمین خوراک صنایع پتروشیمی دیده شده است. همچنین برنامه‌های مدونی در زمینه حمایت از توسعه زنجیره ارزش داریم. با کمک بخش خصوصی تخفیف‌های زیادی برای خوراک به صنایع پایین‌دستی را تسری خواهیم داد و از توسعه پارک‌های صنایع پتروشیمی و توسعه پتروپالایشگاه‌ها توسط بخش خصوصی حمایت خواهیم کرد.

6. تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت از دیگر اولویت‌های من است. جذب سرمایه‌گذاری یکی از سرفصل‌های مهم در وزارت نفت است. به کمک شرکت‌های توانمند بخش خصوصی، دولت، مجلس و اعمال سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این راستا حرکت می‌کنیم. در این راستا یکی دیگر از راه‌کارها مردمی‌سازی اقتصاد نفت و گاز و جذب سرمایه‌های مردمی و مشارکت آن‌ها در پروژه‌های صنعت نفت خواهد بود. تهاتر صنعت نفت، استفاده از ظرفیت صندوق ملی، استفاده از توان مؤسسات مالی و بانک‌ها و نهادهای اقتصادی و همچنین استفاده از ظرفیت توافق جامع راهبردی با کشورهای همسو و دوست از دیگر برنامه‌های من برای جذب سرمایه در صنعت نفت است.

7. ساماندهی منابع انسانی و تربیت نیروهای انقلابی مسئله راهبردی در صنعت نفت است. امروز نارضایتی در بدنه نیروی انسانی صنعت نفت وجود دارد که حل آن‌ها از وظایف بنده است. در این راستا ساماندهی و توجه به ایثارگران و نیروهای ارکان ثالث از عمده اقدامات من در این راستا خواهد بود.

8. مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت و توجه جدی به گلوگاه‌های فساد و مدیریت تعارض منافع از دیگر برنامه‌های من خواهد بود. در این راستا راه‌اندازی سامانه شفافیت مناقصه‌ها، قراردادها و پروژه‌های توسعه‌ای از اولویت‌ها خواهد بود. ما گلوگاه‌های فساد را خواهیم شناخت و نظارت روی آن‌ها را تشدید و امضاهای طلایی را حذف می‌کنیم. همچنین با توسعه سامانه مدیریت مصرف سوخت، قاچاق نفت را کنترل خواهیم کرد.

9. توجه به مسئولیت اجتماعی و محرومیت‌زدایی در نقاطی که صنعت نفت در آن مناطق فعالیت دارد از دیگر برنامه‌های من خواهد بود. در این راستا اولاً بخش خاصی را مسئول پیگیری این موضوع در وزارت نفت خواهم کرد. ثانیاً یک بند در قانون برنامه هفتم توسعه پیشنهاد می‌دهم تا با رأی نمایندگان، هر شرکتی که در حوزه صنعت نفت و پروژه‌های نفت و گاز کار می‌کند متعهد شود بخشی از درآمد خود را به اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی اختصاص دهد.

10. ارتقای فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف تقویت ساخت داخل از دیگر موضوعات مورد تأکید من است. تلاش می‌کنیم عمده خدمات فنی و مهندسی را به سمت توان داخلی ببریم. اکنون بازار خدمات فنی و مهندسی و دانش‌بنیان‌ها ۵ میلیارد دلار است و ما تلاش می‌کنیم که از داخل کالا خریداری کنیم تا ضمن تقویت سازندگان داخل، هم‌افزایی صورت گیرد. همچنین حمایت جدی از پارک‌های فناوری در صنعت نفت از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

11. دیپلماسی قوی در حوزه نفت و گاز یکی دیگر از دغدغه‌های من است؛ با استفاده از سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اوپک برای بازپس‌گیری جایگاه ایران در بازار نفت اقدام خواهیم کرد. گسترش همکاری با کشورهای همسایه برای اکتشاف و تولید و سرمایه‌گذاری مشترک نیز از دیگر اقدامات در این راستا خواهد بود.

12. تقویت جایگاه حکمرانی و اعمال اصل مالکیت تصدی‌گری وزارت نفت و شرکت ملی نفت نیز به عنوان اولویت دیگر در دستور کار است.

موضوعات :
در همین رابطه