رادیو مجازی اتاق ایران - 12 آبان 1403

معمای قیمت بلیت هواپیما حل می‌شود؟

گرانفروشی ایرلاین‌ها میراث پرحاشیه برای وزیر جدید

افزایش قیمت غیرقانونی بلیت هواپیما و جلسات بی‌نتیجه شورای عالی هواپیمایی در هفته‌های گذشته، به نظر نخستین میراث پرحاشیه اسلامی براری وزیر جدید راه‌وشهرسازی است.

03 شهریور 1400
کد خبر : 39294
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

از ابتدای تیر ماه امسال شرکت‌های هواپیمایی اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی تا سقف ۳۰ درصد کردند اما برای این اقدام ناگهانی‌شان هیچ مجوز قانونی از شورای عالی هواپیمایی دریافت نکردند. به عنوان مثال طی هفته‌های گذشته شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد را تا بیش از یک میلیون تومان فروختند در حالی که بر اساس نرخ مصوب اعلام شده، حداکثر قیمت بلیت برای پرواز تهران-مشهد ۷۷۱ هزار و ۲۰۰ تومان بود. همچنین سقف نرخ مصوب برای پرواز تهران-شیراز ۶۷۳ هزار و ۷۰۰ تومان بود اما ایرلاین‌ها آن را تا بیش از ۸۷۰ هزار  تومان افزایش دادند.

این مسئله پس از چند روز حاشیه‌ساز شد و محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در همان روزهای نخست تیر ماه اعلام کرد که افزایش قیمت بلیت هواپیما غیر قانونی است و ایرلاین‌ها باید آن را به نرخ مصوب سابق (نرخنامه آبان ماه سال ۱۳۹۹) بازگردانند.

مسئولان سازمان هواپیمایی نیز بارها و در مصاحبه‌های متعددی این اقدام ایرلاین‌ها را غیرقانونی و حتی مصداق تبانی قلمداد کردند و به آن‌ها هشدار دادند که باید نرخ بلیت هواپیما را به قیمت‌های مصوب بازگردانند. آن‌ها همچنین به گرانفروشان تاکید کردند که اگر این کار را انجام ندهند پرونده‌هایی برای‌شان نزد دستگاه قضایی و مراجع نظارتی باز خواهند کرد و باید پاسخگوی این افزایش قیمت باشند.

تورج دهقان زنگنه -رییس وقت سازمان هواپیمایی کشوری - در این باره به ایسنا گفت: با توجه به اینکه برخی از شرکت‌های هواپیمایی با وجود هشدارهای داده شده همچنان قیمت بلیت هواپیما را به نرخ مصوب برنگردانده‌اند، باید منتظر برخورد از طریق دستگاه‌های نظارتی و قضایی باشند. همچنین اگر ایرلاین‌های داخلی قیمت‌ها را به نرخ مصوب آبان ماه سال گذشته برنگردانند هفته آینده در جلسه‌ای که با مدیران عامل آن‌ها داریم، برخی از مسیرهای خارجی آن‌ها را لغو خواهیم کرد.

اما شرکت‌های هواپیمایی به این اظهارات وقعی ننهادند و پروازهای خود را در ماه‌های گذشته با همان نرخ دلخواه‌شان ادامه دادند. جالبتر اینکه حتی در برابر رسانه‌ها نیز پاسخگو نبودند.

در نهایت مقرر شد تا جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری با حضور اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی و رییس این شورا برگزار شده تا تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود. دو جلسه در هفته‌های گذشته برگزار شد و در هر دو جلسه وزیر راه و شهرسازی تنها به تشکیل کمیته کارشناسی برای تعیین هزینه هر ساعت پرواز و بررسی دقیق‌تر این هزینه‌ها اکتفا کرد تا شاید تصمیم‌گیری برای این موضوع پر حاشیه به گردن او نیافتد.

این میراث پر حاشیه به زودی به وزیر جدید راه و شهرسازی که به احتمال زیاد رستم قاسمی خواهد بود، می‌رسد و باید دید او این ماجرا را پایان خواهد داد یا آنکه ایرلاین‌ها باز هم به گرانفروشی خود ادامه می‌دهند؟

در همین رابطه