صبح جمعه ۵ شهریور، سخنگوی گمرک از مسدود شدن بخشی از مسیر تردد زمینی ایران به ارمنستان توسط نیروهای کشور آذربایجان خبر داد و گفت که از همان ابتدای اعلام این خبر مذاکرات بین ایروان و باکو آغاز شد.
در نهایت جمعه شب خبر بازگشایی مجدد این مسیر منتشر شد. در این بین محمد جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری درباره علت مسدود شدن مسیر زمینی ارمنستان و سپس بازگشایی آن به خبرگزاری مهر گفت: این اتفاق به اختلافات مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان برمیگردد؛ این دو کشور هنوز نتوانستهاند وضعیت مرزهای خود به لحاظ خط مرزی را تعیین تکلیف کنند؛ بنابراین بخشی از مسیر بین مرز نوردوز از سوی ایران تا ایروان به طول ۸ کیلومتر بین شهرهای کاپان و گوریس ارمنستان را نیروهای آذربایجانی مسدود کرده بودند.
او ادامه داد: ارمنستان یک راه فرعی را معرفی کرده بود تا تردد متوقف نشود و به عنوان آلترناتیو راه اصلی باشد و ناوگان از آن عبور کنند؛ البته تریلیها نمیتوانستند از این مسیر عبور کنند چون مسیر کم عرض و ۳۰ کیلومتر از آن هم خاکی است؛ به همین دلیل دولت ارمنستان بلافاصله یک آماده سازی اولیه روی جاده انجام داد و بخشی از مسیر را تیغ زنی کرد تا امکان تردد برای کامیونهای ۶ چرخ، ۱۰ چرخ و سواریها فراهم شود. مسافران هم بدون اتوبوس و با مینیبوس و ون به مسیر ادامه میدادند.
این مقام مسئول تصریح کرد: در پایان روز گذشته مذاکرات بازگشایی مسیر به نتیجه رسید و مسیر اصلی اواخر دیشب بازگشایی و امکان تردد فراهم شد. در حال حاضر نیز ناوگان میتواند از مسیر قبلی، از سمت ایروان به سمت ایران و از مرز نوردوز به سمت ایروان تردد کند.
بر اساس اظهارات هدایتی مرز نوردوز در حال حاضر تنها مرز مشترک زمینی ایران با اتحادیه اوراسیاست؛ حتی اگر مسیر اصلی را آذریها باز هم مسدود کنند، مسیر جایگزین با کمی اصلاحات و بهبود زیرساختها، قابل استفاده خواهد بود.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری ایران گفت: 45 کیلومتر مرز مشترک با ارمنستان دارد و در نتیجه احداث مرز جدید میان دو کشور، توجیه اقتصادی ندارد. ما مشکل مرزی نداریم، مشکل اصلی ادامه مسیر در عمق خاک ارمنستان و اختلافات مرزی آنها با آذربایجان است؛ ایران با ارمنستان اختلاف مرزی ندارد؛ بلکه آذربایجان میگوید جاده اصلی نوردوز به سمت ایروان، از داخل اراضی قره باغ قدیم عبور میکند که جزو خاک این کشور محسوب میشود.