رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در ادامه رایزنی های تجاری اتاق ساری با سفارت ایران در باکو

موانع ورود بخش خصوصی مازندران به بازار جمهوری آذربایجان بررسی شد

نشست مجازی مهدی بابایی، رایزن بازرگانی ایران در جمهوری آذربایجان و محمدعلی نجاری کهنمویی، دبیر میز صادرات به جمهوری آذربایجان با هدف بررسی مشکلات صادرات به این کشور، برگزار شد.

16 شهریور 1400
کد خبر : 39474
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست مجازی مهدی بابایی، رایزن بازرگانی ایران در جمهوری آذربایجان و محمدعلی نجاری کهنمویی، دبیر میز صادرات به جمهوری آذربایجان، مشکلات و موانع صادرکنندگان مازندران برای ورود به بازار آذربایجان ازجمله تعرفه های بالای گمرکی کشور مقصد برای واردات کالا، وجود هزینه کنترل محصول و نبود ارتباطات بانکی برای بالا بردن سطح امنیت قراردادها در نشست مجازی مورد بررسی قرار گرفت.

در این میز اقتصادی، ابتدا رییس اتاق ساری با تشکر از برگزاری نشست حاضر و مشارکت خوب طرف تجاری، گزارشی از ظرفیت اقتصادی استان را اعلام و اظهار کرد: مازندران یکی از اکونومیکال ترین مناطق ایران برای توسعه تجارت خارجی است و ظرفیت های موجود آن در تولید محصولات به ویژه در حوزه کشاورزی و مواد لبنی و پروتئینی در کشور بی نظیر است.

عبداله مهاجر دارابی کسب رتبه اول تا سوم تولید 20 محصول را در حوزه های گوناگون از افتخارات مازندران دانست و پیشرفت صنایع پشتیبانی در ایجاد زنجیره های تولید را یکی از مهمترین قدم های بخش خصوصی در فراهم ساختن زیرساخت توسعه صادرات برای نه تنها استان بلکه کشور عنوان کرد.

رئیس اتاق ساری به فرصت های متعدد در استان ازجمله بنادر فعال استان به ویژه منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد اشاره و اظهار داشت: این بندر، بزرگترین بندر نسل سوم حاشیه دریای خزر و تنها بندر شمالی متصل به شبکه ریلی کشور بوده و با برخورداری از اسکله منحصر به‌فرد رو – رو ریلی حلقه اصلی اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال جنوب است و استقرار آن در مرز مشترک آبی آذربایجان با مازندران، یکی از مهمترین نقاط قوت برای ارتقای سطح برنامه ریزی های تجاری است.

عدم برقراری ارتباط پولی و مالی بین ایران و آذربایجان

وی با بیان اینکه در زمینه موانع و مشکلات موجود نیز دغدغه هایی  برای صادرکنندگان مازندران وجود دارد، تصریح کرد: تعرفه های بالای گمرکی کشور آذربایجان برای واردات کالا، وجود هزینه کنترل محصول، زمان بالای توقف در مرزهای آذربایجان برای صادرات به کشورهای CIS و نبود ارتباطات بانکی برای بالا بردن سطح امنیت قراردادها و پایین آوردن ریسک و همچنین بحث تعهد ارزی از مهمترین موضوعات مورد بحث برای ورود بخش خصوصی مازندران به بازار آذربایجان است.

مهاجر دارابی همچنین به شیوع ویروس کرونا و تاثیر منفی آن بر مراودات تجاری کشورهای منطقه اشاره و اظهار امیدواری کرد که با استفاده از راهکارهای پیشنهادی مناسب، بتوانیم تهدیدات را به فرصت تبدیل نماییم.

وی  بیان کرد: اتاق ساری در راستای افزایش حجم مبادلات تجاری، مقدمات کار را پایه ریزی خواهد کرد تا با هم افزایی یکدیگر، توسعه اقتصادی استان و کشور محقق شود.

تمایل مردم آذربایجان به محصولات ایران

در ادامه این نشست، رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان با ارائه گزارشی از وضعیت و قوانین تجاری این کشور، گفت: استانداردهای جمهوری آذربایجان در حد کشورهای اروپایی است لیکن عملاً در بازار، علیرغم قوانین سکولاری و متجددانه، تجارت با کشور مذکور به صورت سنتی انجام می پذیرد.

مهدی بابایی برگ برنده ایران و جمهوری آذربایجان را نگاه دوستانه و برادرانه بین دو عنوان و خاطرنشان کرد: برخی از کشورها مانند روسیه ، چین و ... به علت عدم وجود این ارتباط فرهنگی، نتوانستند به خوبی در بازار آذربایجان ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به تمایل مردم جمهوری آذربایجان نسبت به مصرف مواد غذایی کشور ایران، ادامه داد: این در حالیست که ما بازار آن کشور را رها کردیم و نتوانستیم سهم بیشتری از بازار آذربایجان را به ایران اختصاص دهیم.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان با عنایت به اینکه بازار این کشور برای صادرات محصولات غذایی و کشاورزی بسیار عالی است، پیشنهاد داد ابتدا در بخشهای مختلف، هلدینگ های صادراتی ایجاد  و سپس صادرات انجام شود.

بابایی ادامه داد: شرکت های تولیدکننده گوجه فرنگی در آذربایجان،  استانداردهای کشور روسیه را در مزارع خود پیاده سازی، و سپس اقدام به صادرات می‌کنند.

رایزن بازرگانی ایران در باکو با بیان اینکه منطقه آزاد جمهوری آذربایجان ظرفیت بسیار بالایی دارد، تصریح کرد: در نظر است که این کشور در آینده با سرمایه گذاریهایی که اتحادیه اروپا در آن منطقه انجام خواهد داد، به بزرگترین قطب صادرات کشاورزی منطقه تبدیل شود.

خط ارتباطی جدیدی با آذربایجان برقرار می شود

محمدعلی نجار کهنموئی دبیر میز صادرات به جمهوری آذربایجان گفت: این کشور یکی از  مقاصد هدف صادراتی فعالان اقتصادی ایران است، لذا با بازاریابی محصولات و تحلیل بازار آذربایجان، خط ارتباطی جدیدی با آن کشور برقرار می شود و سطح روابط تجاری فی مابین افزایش خواهد یافت.

در این نشست، مصوب شد که پروتکل همکاری بین دو طرف تجاری مازندران و باکو تهیه و به امضاء طرفین برسد.

موضوعات :
در همین رابطه