رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد

جهش 51.3 درصدی وام‌دهی بانک‌ها در 5 ماهه 1400

بررسی آمارهای بانک مرکزی ایران حاکی از این است که بانک‌های کشور در 5 ماهه امسال 51 درصد بیش از مدت مشابه سال قبل به بخش‌های اقتصادی تسهیلات پرداخته‌اند.

18 شهریور 1400
کد خبر : 39517
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تسهیلات پرداختی بانک‌ها و مؤسسات مالی کشور در پنج‌ماهه ۱۴۰۰ به بخش‌های اقتصادی معادل 900 هزار و 780 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با پرداخت 305 هزار و 490 هزار میلیارد تومان تسهیلات در دوره مشابه سال قبل معادل ۵۱.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

طبق گزارش بانک مرکزی، تفکیک تسهیلات پرداختی بانک‌ها بر اساس هدف متقاضی از دریافت تسهیلات حاکی از این است که تأمین سرمایه در گردش رتبه اول تسهیلات پرداختی را داشته و درمجموع 610 هزار و 360 میلیارد تومان در این قالب پرداخت شده که معادل ۶۷.۸ درصد کل تسهیلات پرداختی است.

همچنین سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در پنج‌ماهه امسال معادل 219 هزار و 180 میلیارد تومان بوده که حاکی از تخصیص ۳۵.۹ درصد از کل منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی است.

بانک مرکزی اعلام کرده است: همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیر جاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تأمین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به‌عنوان یک ابزار مهم در تأمین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.

در همین رابطه