رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در جلسه شورای گفت‌وگوی استان کرمانشاه مطرح شد

از رتبه دهم کرمانشاه در امنیت سرمایه‌گذاری، برای ایجاد اشتغال استفاده شود

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه این استان از نظر امنیت سرمایه‌گذاری در رتبه دهم کشور قرار گرفته، بر لزوم اطلاع‌رسانی این موضوع برای جذب سرمایه و ایجاد اشتغال تأکید کرد.

19 شهریور 1400
کد خبر : 39518
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هفتاد و یکمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه با بررسی مشکلات صنعت ساختمان، مشکلات داروخانه‌های کرمانشاه با شهرداری و ارائه گزارشی از وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در استان برگزار شد.

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه در این جلسه با اشاره به پیگیری برای کلان‌شهر شدن کرمانشاه از سال ۱۳۹۷، اظهار کرد: هدف از کلان‌شهر شدن کرمانشاه ارتقا معیشت و درآمد سرانه مردم و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر برای شهر بود.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه از همان زمان این نگرانی وجود داشت که کلان‌شهری در حد یک اسم باقی بماند، افزود: استفاده از ظرفیت‌های کلان‌شهری نیازمند وجود شورای تخصصی و یک شهردار قدرتمند است.

وی با بیان اینکه شهردار پیشین کرمانشاه اقدامات خوبی انجام داد اما نباید فراموش کنیم وارث مجموعه‌ای بود که باید ۸۰ درصد توان خود را برای کسب درآمد و پرداخت ماهیانه ۴۳ میلیارد تومان حقوق قرار می‌داد، تأکید کرد: اکنون شورای جدید باید به فکر انتخاب شهرداری باشد که بتواند از ظرفیت کلان‌شهر بودن کرمانشاه بهترین استفاده را ببرد.

 بازوند معتقد است: کلان‌شهر کرمانشاه می‌تواند مرکز غرب کشور و بازار بزرگی برای استان‌های هم‌جوار باشد و اگر از این ظرفیت استفاده کنیم نتیجه آن را در درآمد و اشتغال مردم خواهیم دید.

استاندار کرمانشاه از درخواست بازنگری طرح جامع شهر کرمانشاه خبر داد و عنوان کرد: چندی قبل این درخواست را به وزارت راه و شهرسازی ارائه دادیم و حتی حاضر بودیم اعتبارات را تعیین کنیم تا مشاوره طرح از سوی ما انتخاب شود که چندان مورد موافقت نبود.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مشاور برای اصلاح طرح تفصیلی شهر کرمانشاه انتخاب شده و یک سال است روی پروژه کار می‌کند، اما اینکه فعالان بخش خصوصی صنعت ساختمان از این ماجرا بی‌خبرند نشان‌دهنده ضعف است.

بازوند گفت: لازم است از ظرفیت و نظر بخش خصوصی که سهم بسزایی از اقتصاد ساختمان استان را در اختیار دارند، برای اصلاح طرح جامع شهر کرمانشاه استفاده شود.

به گفته استاندار کرمانشاه اینکه مردم طرح جامع تفصیلی قبلی را نپذیرفته بودند و مجبور به انجام برخی تخلفات شدند نشان می‌دهد این طرح ایراداتی داشته که باید در طرح جدید مرتفع شود.

شهر فروشی به بهانه کمسیون ماده ۱۰۰ تخلف است

مشکل دیگری که استاندار کرمانشاه از آن انتقاد کرد تبدیل شدن کمیسیون ماده ۱۰۰ به منبع درآمدی برای شهرداری بود و افزود: اینکه شهرداری با کسب درآمد از کمیسیون ماده ۱۰۰ جسم شهر را می‌فروشد، تخلف است.

وی تأکید کرد: مشکل جدی‌تر اینجاست که گاهی شهرداری خود به کسانی که قصد ساخت‌وساز دارند گرای تخلف می‌دهد و به آنها پیشنهاد می‌کند که اگر تخلف دارند در کمیسیون ماده ۱۰۰ با پرداخت پول از آن چشم‌پوشی می‌شود.

معماری شهر نیازمند پوست‌اندازی

موضوع دیگری که استاندار به آن اشاره کرد نامناسب بودن معماری شهر کرمانشاه بود که متناسب با طراحی‌های جدید نیست و افزود: اینکه قرار باشد ساختمان‌ها فقط مانند قوطی کبریت روی هم بالا برود، منسوخ شده است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه در ساختمان‌سازی باید به طرح‌های پیشرفته شهرهای هم‌جوار دقت کنیم، تأکید کرد: شیوه شهرسازی در کرمانشاه نیازمند پوست‌اندازی جدی است.

وی از نمای نامناسبی که برای بسیاری از ساختمان‌های شهر انتخاب می‌شود انتقاد کرد و ادامه داد: این نماهای سنگی سنگین در شرایط بحران مانند زلزله فاجعه‌آفرین است.

کرمانشاه دهمین استان امن ایران برای سرمایه‌گذاری

به گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه، این استان دهمین استان کشور از نظر امنیت سرمایه‌گذاری است.

امیرحمزه حیدریان با بیان اینکه دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس به‌صورت مستمر ریسک سرمایه‌گذاری را در کشور و استان‌های مختلف ارزیابی می‌کند، اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارشات، کرمانشاه دهمین استان امن کشور از نظر سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه داد: این شاخص بر اساس ۳۸ مؤلفه شامل تعدادی مؤلفه آماری و تعدادی مؤلفه پیمایشی تعیین می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه از نظر مؤلفه‌های آماری رتبه ششم کشور را از نظر امنیت سرمایه‌گذاری دارد، تأکید کرد: از نظر شاخص‌های پیمایشی هم در جایگاه هفدهم کشور قرار گرفتیم.

استاندار کرمانشاه با اشاره به کسب رتبه دهم از سوی استان کرمانشاه در زمینه امنیت سرمایه‌گذاری، افزود: این موضوع باید از طریق رسانه‌ها و خصوصاً فضای مجازی به مردم اطلاع‌رسانی شود.

بازوند عنوان کرد: اگر کرمانشاه رتبه پایینی در زمینه ریسک سرمایه‌گذاری داشت در همه جا آن را منتشر می‌کردند، اما اکنون که این وضعیت مناسب را داریم کمتر به آن پرداخته شده است.

وی جایگاه کرمانشاه در زمینه مناسب بودن امنیت سرمایه‌گذاری را نقطه عطفی برای ورود سرمایه و کمک به اشتغال استان دانست و افزود: از تمام کسانی که در این راه زحمت کشیدند، قدردانی می‌کنم.

 دغدغه‌های صنعت ساختمان کرمانشاه

در ادامه این جلسه رئیس انجمن صنعت ساختمان استان کرمانشاه نیز به بیان دغدغه‌های این بخش پرداخت.

احسان شادفر با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در سال نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان در بخش ساختمان کرمانشاه سرمایه‌گذاری می‌کنند، گفت: با این وجود هنوز نمایندگان این بخش در جلسات تصمیم‌گیری درباره مسکن دعوت نمی‌شوند.

وی تأکید کرد: این در حالی است که یک سوم اشتغال و اقتصاد کرمانشاه معمولاً در بخش مسکن است و باید به این بخش توجه ویژه شود.

 شادفر سپس به مشکلاتی که بخش ساختمان استان با آن مواجه است اشاره کرد و پایین بودن عمر ساختمان‌ها نسبت به استانداردها را از جمله این موارد دانست.

رئیس انجمن صنعت ساختمان استان کرمانشاه، میانگین عمر ساختمان‌ها در کرمانشاه حدود ۲۵ ساله عنوان کرد و افزود: دلیل پایین بودن عمر ساختمان‌ها، مشکلات کیفیت مصالح، عدم آموزش مستمر استادکاران و ... است.

رئیس انجمن صنعت و ساختمان استان کرمانشاه با بیان اینکه حل مشکلات بخش ساختمان نیازمند راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت است، افزود: در بخش راهکارهای کوتاه مدت مقرر شد شعبه ویژه سرمایه‌گذاران خوش‌نام ساختمان در شهرداری کرمانشاه برای رسیدگی بهتر به امور آنها ایجاد شود.

 شادفر در نظر گرفتن تراکم شناور را از دیگر راهکارهایی دانست که می‌تواند به کاهش مشکلات صنعت ساختمان کرمانشاه کمک کند و افزود: اما برای حل بلندمدت این مشکلات قطعاً نیازمند اصلاح طرح تفصیلی شهر هستیم.

نماینده انجمن داروسازان کرمانشاه نیز در ادامه این جلسه به اخذ تعرفه‌های میلیونی از سوی شهرداری کرمانشاه انتقاد کرد.

در پایان این نشست استاندار کرمانشاه با ارائه تندیس و لوح تقدیر، از زحمات اتاق کرمانشاه و کیوان کاشفی، رئیس این اتاق برای همراهی همیشگی مردم خصوصاً در ایام زلزله تقدیر و از حس نوع‌دوستی اتاق کرمانشاه ابراز خرسندی کرد.

در همین رابطه