رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

الگوی کشت با توجه به توپوگرافی و وضعیت بحران آب اصلاح شود

در نشست شورای گفت‌وگوی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کاهش بارندگی‌ها و افزایش دمای هوا، بر لزوم اصلاح الگوی کشت با توجه به توپوگرافی و وضعیت بحران آب تأکید شد.

22 شهریور 1400
کد خبر : 39553
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شصت و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد با دستور کار بررسی الگوی کشت در استان با توجه به توپوگرافی و وضعیت بحران آب برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این نشست با اشاره به نقش بخش تولید در اقتصاد و اهمیت آن گفت: باوجوداینکه بانک مرکزی به بانک‌ها، دستورات مناسبی برای رونق تولید ابلاغ کرده است، برخی بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد از اجرای برخی از این دستورات خودداری می‌کنند.

جبار کیانی پور افزود: یکی از مشکلاتی که واحدهای تولیدی استان با آن مواجه هستند بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی از سوی بانک‌هاست.

وی اظهار کرد: بانک‌هایی که اقدام به پرداخت تسهیلات می‌کنند بخشی از این تسهیلات را به‌عنوان ضمانت در بانک نگه می‌دارند که غیرمنطقی و برخلاف دستورات بانک مرکزی است.

کیانی پور عنوان کرد: بانک‌ها اطلاع دقیقی از مصوبات بانک مرکزی ندارند و ازاین‌رو همکاری چندانی با بخش تولید ندارند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: بانک‌های استان بیش از ظرفیت قانونی تسهیلات پرداخت کرده‌اند و ازاین‌جهت با مشکل روبرو شده‌اند.

منصور دانش‌آموز افزود: بانک‌ها برای دریافت تسهیلات اعطایی تحت‌فشار هستند و باید ضمانت کافی برای بازپرداخت این تسهیلات داشته باشند.

در ادامه نشست، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۳ طرح بزرگ صنعتی در دست ساخت داریم که با بهره‌برداری از آنها سیمای اقتصادی و صنعتی این استان در سال‌های آینده دگرگون خواهد شد.

سید حشمت‌الله صمیمی افزود: سرمایه‌گذاری ریالی این طرح‌ها بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان و ارزی آنها 1.7 میلیارد دلار برآورد شده است.

وی اظهار کرد: از ابتدای شروع این طرح‌ها تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به‌صورت ریالی و ۶۱۷ میلیون یورو به‌صورت ارزی هزینه شده است.

صمیمی عنوان کرد: تاکنون ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در این پروژه‌ها هزینه شده است و در این ۱۳ پروژه بیش از چهار هزار نفر مشغول به کار هستند.

در ادامه این نشست با اشاره به کاشت محصولات پرمصرفی مثل برنج، هندوانه، ذرت و سایر محصولاتی کشاورزی به تعریف الگوی مصرف در سال ۷۵ اشاره شد که متأسفانه دستگاه متولی تاکنون اقدامی انجام نداده است.

رضا کاکاوند، مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه استان رتبه دهم خشک‌ترین استان‌های کشور در سال زراعی جاری بود، گفت: میانگین بارندگی سال زراعی جاری ۱۱۹ میلی‌متر بود که نسبت به سال قبل ۱۸.۵ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به تابستان گرم استان افزود: افزایش دما موجب شد گرم‌ترین استان کشور در تابستان امسال باشیم، افزایش ۲.۷ درجه‌‌ای دما موجب تشدید خشک‌سالی شد.

کاکاوند با اشاره به اجرای طرح الگوی کشت بخش کشاورزی با توجه به وضعیت بارش‌ها گفت: پاییز امسال بارش‌ها دیرهنگام و کمتر از نرمال است، عمده بارش‌ها در پایان آبان و آذر است و این موضوع موردتوجه کشاورزان قرار گیرد.

وی به سرمازدگی محصولات کشاورزی اشاره و عنوان کرد: با توجه به کاهش بارش‌ها و سرما‌زدگی بارها توصیه کردیم که کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند.

سید اسدالله هاشمی دیگر سخنران این جلسه گفت: چه دلیلی دارد همه منابع آبی استان صرف کشت محصولات ممنوعه و پرمصرفی مثل برنج شود.

مدیرکل محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: اجرای طرح الگوی کشت موجب حفظ منابع آبی و کمک به کشاورزان می‌شود.

وی با تأکید بر ارائه راهکارهای عملیاتی برای اینکه در سال‌های آینده با این مشکل مواجه نشویم، گفت: از برخی دستگاه‌ها از جمله جهاد کشاورزی برای جلوگیری از اجرای طرح الگوی کشت شکایت کرده‌ایم.

وی با اشاره به حفظ محیط‌زیست با اجرای طرح الگوی کشت گفت: رودخانه بشار خشک شده و این اتفاق جان ۴۰ گونه آبی در این رودخانه را تهدید می‌کند.

در ادامه محمد محمدی، مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد با تشریح وضعیت بسیار بحرانی کنونی گفت: منابع آبی استان طی دو دهه اخیر تخلیه شده است و ممکن است در تأمین آب شرب با بحران جدی مواجه شویم.

وی بیان کرد: سال گذشته و به پیشنهاد استاندار ستاد خشک‌سالی و سازگار با بی‌آبی تشکیل شد که ضروری است کشت جایگزین برای محصولات پرمصرف تعیین شود.

در پایان این نشست سید حشمت‌الله صمیمی با انتقاد از عدم اجرای طرح الگوی کشت توسط سازمان جهاد کشاورزی گفت: دغدغه بخش خصوصی نسبت به وضعیت بحرانی آب قابل‌تقدیر است. در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی موارد متعددی مطرح و اهداف مورد نظر محقق شد.

وی تصریح کرد: مصوب شود ستاد الگوی کشت در سطح استان فعال و ماهانه تشکیل شود. این ستاد با ستاد تنظیم بازار و کارگروه اقتصاد اشتغال و سرمایه‌گذاری برابر است.

موضوعات :
در همین رابطه