رادیو مجازی اتاق ایران ۲ دی 1403

مهدی اقتصادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تاکید کرد

شرایط برای عرضه ایده‌های خلاقانه و دستاوردهای نو در اکسپو 2020 مهیاست

رئیس مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات ایران، اکسپو 2020 دبی را بستری برای طرح و رشد ایده‌های خلاقانه در سراسر جهان برشمرد که فرصتی برای معرفی برندها و دستاوردهای نو است.

سارا ترابی

خبرنگار
28 شهریور 1400 - 09:37
کد خبر : 39621
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اکسپو 2020 دبی با تم «پیوند ذهن ها، خلق آینده» به مدت شش ماه از نهم مهرماه سال جاری تا 11 فروردین 1401 برگزار می‌شود. این نمایشگاه بین‌المللی که گاهی از آن به عنوان المپیک ملل یاد می‌شود به حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره می‌پردازد و فرصتی است تا کشورهای دنیا با مشارکت در آن به معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های خود بپردازند.

از نخستین اکسپو که در دنیا برگزار شده تا اکسپو 2020 که با یک سال تاخیر به دلیل شیوع کرونا برگزار می‌شود، تم‌های مختلفی در نظر گرفته شده و مشارکت‌کنندگان سعی کردند بر اساس تم انتخاب شده، محصولات، ایده‌ها و دستاوردهای خود را معرفی و عرضه کنند.

«طراحی جامعه آینده برای زندگی ما» با توجه به «نجات جان، توانمندسازی زندگی» تم اکسپوی ژاپن است که ۵ سال آینده برگزار خواهد شد.

با توجه به اهمیت یافتن موضوع آینده در این اکسپو و اکسپو ژاپن و اثرگذاری بالای فناوری اطلاعات و ارتباطات در پیشرفت‌های دنیای امروز و رشد کسب‌وکارهای نوآورانه و دانش‌بنیان، گفت‌وگویی با مهدی اقتصادی، رئیس مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات ایران داشتیم. این مرکز تلاش دارد تا با معرفی و پیوند بین ایده‌های نو و تولیدکنندگان در حوزه‌های مختلف زمینه صادرات بیشتر محصولات دانش‌بنیان را فراهم کند.

او در این گفت‌وگو درباره اکسپو ۲۰۲۰ دبی و ظرفیت‌هایی که برای ایران در معرفی دستاوردهای استارتاپی وجود دارد، تاکید کرد: یکی از مزیت‌های مهمی که با اکسپوی 2020 دبی تقارن پیدا کرده، روی کار آمدن دولت جدید در کشور است که فعالان اقتصادی، شرکت‌های نوآور و استارت‌آپ‌ها می‌توانند از ظرفیت‌های موجود در دولت جدید بهره ببرند.

اقتصادی ادامه داد: برای نخستین بار است که شاهد برگزاری اکسپو در خاورمیانه هستیم و به‌ عنوان یکی از کشورهای مطرح و قدرتمند منطقه باید از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را ببریم. چراکه در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، معادن و همچنین صنعت گردشگری پتانسیل‌های زیادی وجود دارد و پاویون ایران می‌تواند یکی از فعال‌ترین بخش‌ها در این نمایشگاه باشد.

بر اساس اظهارات رئیس مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات ایران با توجه به اینکه تم اکسپو ۲۰۲۰ نگاه به آینده است، به نظر می‌رسد بهترین زمان برای معرفی توانمندی‌های ایران از نظر فعالیت‌های استارتاپی باشد، در واقع این نمایشگاه بستری مناسب برای طرح و رشد ایده‌های خلاقانه در سراسر جهان است. بنابراین موقعیتی برای معرفی ایده‌های جدید و نوظهور و همچنین معرفی برندهای تازه خواهد بود.

او با اشاره به آماری که منتشر شده است، تصریح کرد: درصد بالایی از بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان از خارج از منطقه در این رویداد حضور خواهند داشت و پیش‌بینی می‌شود شاهد بالاترین میزان مشارکت در طول تاریخ نمایشگاه‌های جهانی باشیم؛ باید از این فرصت به بهترین شکل برای معرفی توانمندی‌های ایران استفاده کنیم.

اقتصادی با بیان این مطلب که «فرصت‌ها»، «تحرک و پویایی» و «پایداری» موضوعات فرعی اکسپو ۲۰۲۰ دبی هستند، گفت: در کنار تم اصلی اکسپو، ایران در هر یک از این موارد هم حرفی برای گفتن دارد.

به باور او هیات‌های تجاری که به اکسپو 2020 اعزام می‌شوند باید به چند سوال اساسی در رابطه با آنچه می‌خواهند ارائه دهند، پاسخ دهند؛ نخست اینکه چه چیزی برای عرضه در آینده دارند؟ چه رویکرد و دیدگاهی به آینده دارند؟ به طور قطع ظرفیت‌های استارتاپی خوبی در ایران وجود دارد و هیات‌های ایرانی می‌توانند برای این سوالات پاسخ در خوری ارائه دهند.

رئیس مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات ایران با نگاهی به تحریم و آثار منفی آن بر بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی کشور تصریح کرد: با توجه به تلاش و دلسوزی فعالان اقتصادی، دست‌اندرکاران و بازیگران اکوسیستم اقتصادی توانستیم بسیاری از چالش‌های ناشی از تحریم‌ها را مرتفع کنیم. گرچه تحریم‌ها تاکنون لطمه‌های زیادی به حوزه کسب‌وکار و صادرات وارد کرده است؛ اما آنچه از تحریم‌ها بیشتر ریشه به تیشه این حوزه زده است منفعت طلبی و سهم‌خواهی برخی از سودجویانی است که در این اکوسیستم فعال هستند.

اقتصادی تاکید کرد: مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات در کنار اتاق ایران به اهمیت رشد و توسعه اقتصادی و تجاری کشور واقف است و از هیچ فعالیتی در راستای تحقق آن کوتاهی نمی‌کند. هرچند باید توجه داشت که تغییر پی‌درپی مدیران و مسئولان مربوطه، عدم برنامه‌ریزی‌های مشخص و دخالت سلایق و علایق شخصی در امور مربوط به اکسپو از مهم‌ترین چالش‌هایی بودند در حدود دو سال گذشته با آن مواجه بودیم.

او معتقد است با تمام مشکلات و محدودیت‌ها، هیات‌های تجاری توانمند و کارایی در کشور وجود دارند که با حضور خود در این رویداد خوش خواهند درخشید.

موضوعات :
در همین رابطه