رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها 43 درصد افزایش یافت

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد ۱۴۰۰ با ماه مشابه سال ۱۳۹۹ نشان‌دهنده افزایش ۴۳ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.

03 مهر 1400
کد خبر : 39721
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سایت مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه مرداد امسال را منتشر کرد. بر اساس این گزارش روند کشتار دام در کشتارگاه‌های رسمی کشور همچنان افزایشی است. موضوعی که باید آن را هشداری برای صنعت دامداری کشور به حساب آورد. طبق گزارش مرکز آمار ایران در مرداد ۱۴۰۰ در مقایسه با مردادماه سال قبل، عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور 43 درصد افزایش داشته است.

امسال با وقوع خشک‌سالی کم‌سابقه در ایران به دلیل وابستگی بیش از ۶۰ درصدی صنعت دام به علوفه داخلی، بسیاری از دامداران مجبور شدند تا حتی دام‌های مولد خود را به کشتارگاه‌ها بفرستند.

حالا گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد به صورت تفکیکی در مردادماه امسال عرضه گوسفند و بره ۶۵ درصد، بز و بزغاله ۲۷ درصد، گاو و گوساله ۳۲ درصد، گاومیش و بچه‌گاومیش ۶۲ درصد، و شتر و بچه‌شتر ۱۲ درصد در کشتارگاه‌های رسمی کشور نسبت به مردادماه سال گذشته افزایش داشته است.

بر اساس نتایج این طرح، وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد امسال جمعاً ۵۲ هزار و 800 تن گزارش شده، که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده و با ۲۸ هزار و 232 تن، ۵۳.۵ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است.

همچنین گوشت گوسفند و بره با ۲۰ هزار و 189 تن، بز و بزغاله با ۳ هزار و 440 تن، و سایر انواع دام با ۹۳۹ تن، به‌ترتیب ۳۸.۲ درصد، ۶.۵ درصد و ۱.۸ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند.

البته نتایج این بررسی نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد امسال نسبت به ماه قبل در حدود دو درصد کاهش داشته است.

در همین رابطه