رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

معاون وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

ضرر کارخانه‌های آرد از قیمت‌گذاری سبوس، جبران می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: با توجه به کاهش نرخ سبوس برحسب تصمیم وزارت جهاد کشاورزی، ضرر کارخانجات آرد ناشی از این کاهش قیمت، جبران می‌شود.

04 مهر 1400
کد خبر : 39725
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تعیین قیمت مصوب سبوس با این عنوان که قیمت نهایی شیر و گوشت قرمز کاهش پیدا کند، نکته‌ای است که ظرف یک ماه گذشته مورد اعتراض کارخانه‌های آردسازی قرار گرفته بود. در این ارتباط محمدرضا مرتضوی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران نیز عملکرد دولت را اقدامی نادرست و بی‌تاثیر در قیمت تمام شده گوشت و شیر عنوان کرده و خواستار اصلاح قیمت سبوس بود.

به باور این فعال اقتصادی پایین نگه داشتن نرخ سبوس کم‌تر از قیمت واقعی با عنوان حمایت از تولید گوشت و شیر انجام می‌شود، درحالی‌که قیمت بین‌المللی گوشت حدود 5 تا 6 دلار است و در ایران آن را با قیمت ارز آزاد خریداری می‌کنیم؛ دستگاه متولی مدعی است که نهاده‌ها از جمله سبوس را با قیمت تنظیم بازاری در اختیار دامدار قرار می‌دهد؛ اما مصرف‌کنندگان، گوشت را با قیمت بیش از قیمت بین‌المللی می‌خرند.  

درحالی که فعالان حوزه آرد و صنایع غذایی خواستار توقف تعیین قیمت برای سبوس هستند، به تازگی یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی از جبران خسارت‌های ناشی از تثبیت نرخ سبوس به کارخانه‌های آرد، خبر داد.

او با بیان این نکته که قیمت سبوس قبل از انتقال وظایف قانون انتزاع از حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی آزاد شده، تصریح کرد: با توجه به آزادسازی قیمت سبوس، نرخ آن افزایش یافت؛ اما پس از انتقال وظایف قانون انتزاع به وزارت کشاورزی با توجه به خشکسالی و کمبود علوفه و از آن جایی که سبوس کمکی برای تغذیه دام هاست در وزارت‌خانه تصمیم بر این شد که نرخ سبوس تثبیتی شود و به قیمت هزار و ۴۰۰ تومان قبلی بازگردد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به این که وزارت جهاد کشاورزی متعهد به پیگیری و پرداخت این ضرر و زیان است، گفت: از دو طریق ضرر وارد شده جبران می‌شود اول از طریق اعتبارات عمومی و دوم، تهاتر بدهی کارخانجات به دولت با میزان ضرر و زیان.

سیف با بیان این که شرایط کالاهای اساسی در کشور مناسب است، افزود: در حوزه تامین کالاهای اساسی از جمله برنج، گندم و شکر، هیچ مشکلی وجود ندارد و گواه این موضوع کشتی‌های زیادی است که منتظر تخلیه اقلام خود هستند.

در همین رابطه