رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

مهدی تقوی، اقتصاددان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

تورم مهار شده است

تقوی، اقتصاددان می‌گوید: نظام عرضه و تقاضای پیش بینی شده توسط دولت، احتمال بازگشت تورم را کاهش می‌دهد. اما در صورت بازگشت تورم نباید از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در ازای ایجاد رونق نگرانی داشت.

25 شهریور 1395
کد خبر : 3982
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
تقوی، اقتصاددان می‌گوید: نظام عرضه و تقاضای پیش بینی شده توسط دولت، احتمال بازگشت تورم را کاهش می‌دهد. اما در صورت بازگشت تورم نباید از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در ازای ایجاد رونق نگرانی داشت.

مهدی تقوی؛ اقتصاددان

برخی از تحلیلگران اقتصادی بر احتمال بازگشت تورم تاکید می‌کنند؛ آمارهای اعلام شده هم بر سیر صعودی تورم نقطه به نقطه اشاره دارد. مهدی تقوی، استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «نظام عرضه و تقاضای پیش بینی شده توسط دولت، احتمال بازگشت تورم را کاهش می‌دهد. اما در صورت بازگشت تورم نباید از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در ازای ایجاد رونق نگرانی داشت.»

آمارهای منتشر شده، نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه از خردادماه به بعد افزایش داشته است. برای حفظ تورم زیر 10درصد، نباید تورم نقطه‌به نقطه ماهیانه از 0.8 بالاتر برود. وقتی تورم نقطه به نقطه از این حد تجاوز  کرد، در وقفه زمانی نسبتا طولانی خود را در نرخ تورم سالانه نشان خواهد داد. ممکن است در پایان اسفند سال 95، تورم نقطه به نقطه به بالای 10درصد برسد؛ اگرچه می‌توانیم در کل سال 95 تورم یک رقمی داشته باشیم.

تقوی معتقد است: «عده‌ای به سیاست‌های بانکی و مالی دولت انتقاد می‌کنند و آن را دلیل افزایش تورم نقطه به نقطه اعلام می‌کنند؛ اما سیاست تزریق منابع به بخش تولید، نمی‌تواند دلیلی بر افزایش تورم باشد چراکه این منابع برای افزایش تولید در نظر گرفته شده و رشد تولید نیز باعث افزایش عرضه می‌شود. افزایش عرضه در نظام اقتصادی، به مفهوم کاهش سطح عمومی قیمت‌ها و افزایش تقاضا خواهد بود. بنابراین از اینکه تزریق منابع بانکی به بخش تولید سبب رشد قیمت‌ها شود؛ چندان نگران‌کننده نیست.»

این اقتصاددان تصریح می‌کند: «تورم زمانی نگران کننده است که که همزمانی آن با کاهش عرضه و افزایش پول انتشار داده شده، باشد؛ اما اگر بین عرضه و تقاضا و رشد تناسب باشد، این تورم نگران کننده نیست.»

گفته می‌شود دلیل افزایش تورم نقطه به نقطه افزایش حجم پایه پولی و نقدینگی کشور است. تقوی می‌گوید: «هروقت نقدینگی رشد قابل توجهی داشته باشد؛ تورم نیز با فاصله شش تا ٩ ماه از این رشد نقدینگی تاثیرپذیرفته و افزایش می‌یابد. اما دولت یازدهم اقتصاد کوچک و ویران شده‌ای را تحویل گرفت که در سال‌های قبل نسبت به سال 1388 و قبل از آن بسیار کوچک شده بود. بنابراین رونق این اقتصاد در سه‌سال دولت دکتر روحانی به معنای بازگشت به شاخص‌های قبل از 138 و 1384 نیست.»

در کنار این دو موضوع لازم است یادآوری شود که پول‌های بلوکه شده ایران یعنی حدود ٣٠ میلیارد دلار وعده داده شده در صورت بازگشت به کشور، می‌تواند نقش موثری در کنترل قیمت‌ها داشته باشد. تقوی تاکید می‌کند: «با ورود پول‌های بلوکه شده به ایران مقداری از مشکلات امروز اقتصادی کنترل خواهد شد؛ و به تثبیت قیمت‌ها و کنترل تورم کمک می‌کند.»

او معتقد است: «اگرچه عوامل متعدد دیگری در افزایش تورم نقطه به قطه تاثیرگذار بوده استف ولی احتمال بازگشت تورم کمتر است. از طرف دیگر اگر بین عرضه و تقاضا در بازار تناسب باشد، این افزایش قیمت نشان رکود اقتصادی نخواهد بود. در هر صورت من معتقدم غول تورم مهار شده است و احتمال بازگشت ان به روزهای قبل از سال 92 ممکن نیست مگر در صوررت بازگشت دولتی شبیه دولت پوپولیسم.»

در همین رابطه