رئیس کمیته بینالملل کمیسیون گردشگری اتاق ایران گفت: آنچه در اکسپو برای صنعت گردشگری ما مهم است تمرکز شرکت های خدمات گردشگری، هتلها و ذینفعان صنعت خصوصی و خصولتی صنعت گردشگری ایران بر هفته گردشگری اکسپو است تا در آنجا بالاترین سطح ملاقاتهای بینالمللی را برای خود فراهم کنند.
محمد شیرکوند در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران با اشاره به انتخاب پاویون ایران در اکسپو2020 به عنوان یکی از 8 پاویون برتر از لحاظ طرح معماری و با توجه به محل آن که در ستون تحرک در کنار پاویون فرانسه است، تاکید کرد: ما باید پاویون ایران در اکسپو 2020 را یک موزه فرض کنیم که قرار است تمام آنچه که به عنوان میراث ملموس و میراث ناملموس در دل خاک ایران نهفته شده را در عرصه بینالمللی در بالاترین جایگاه خود به نمایش بگذارد.
عضو کمیته اکسپو ایران با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی دنیا و آنچه که به آن صنعت اکسپو گفته میشود مبتنی بر خدمات گردشگری است توضیح داد: خدمات گردشگری در دو قالب ارائه میشود؛ اول خدمات مبتنی بر تور، سفر و تفریح؛ که در این سطح خود اکسپو هم یک بازدید رویدادی است. یعنی وقتی هر یک از ما در پاویون فرانسه، بریتانیا یا ایتالیا و ... حضور داریم در واقع با آورده سده اخیر آن کشور و همینطور برنامه این کشور از 5 سال پیش رو آشنا میشویم. بنابراین این خودش زیباترین بازدید هنری دنیاست.
شیرکوند ادامه داد: نوع دوم خدمات گردشگری مبتنی بر دریافت خدمات مایس (MICE) است که این نوع خدمات در دنیا از 10 سال پیش به بهترین شکل خود را نشان میدهد.
عضو کمیته اکسپو اتاق ایران با این توضیح که خدمات مایس نوعی از خدمات است که تجار و صاحبان صنایع از صنعت گردشگری درخواست میکنند تا این خدمات را در کشور مقصد دریافت کنند گفت: این همان نوع خدمات است که ما در کمیته اکسپو اتاق ایران در این دوره در حال ارائه آن هستیم. یعنی ما شرایطی را فراهم کردهایم که اتاقهای بازرگانی استانی، اتاقهای مشترک و تشکلها و انجمنها بتوانند از خدمات مایس که مبتنی بر گردشگری است برای قرار ملاقات B2B خود، برای بازدید از نمایشگاهها، اکسپوزیسیونها و حضور در کنفرانسها، کنگرهها و سمینارها بالاترین استفاده را داشته باشند و در کنار همه اینها بتوانند در بعد شخصی هم تفریح کرده و خاطرهسازی کنند.
شیرکوند با تاکید بر اینکه اکسپو که هر 5 سال یک بار در دنیا برگزار میشود برای اولینبار به خاورمیانه آمده فرصتی است که ایران نباید به هیچ عنوان آن را از دست بدهد گفت: ابزار گردشگری قدرتمندترین و در عین حال نرمترین ابزار برای ابراز قدرت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هر کشوری است.
او با اشاره برنامه ریزیهای صورت گرفته برای بهرهبرداری از این فرصت جهانی در ایران تاکید کرد: با اینکه یک هفته را در اکسپو به طور اختصاصی به عنوان هفته پیوند و گردشگری نام گذاری کردهاند اما هنوز شرکتهای خدمات مسافرتی و یا وزارت گردشگری بر روی آن تمرکز نداشتهاند.
شیرکوند یادآوری کرد: اکسپو اصلا نمایشگاهی به معنای خرید و فروش غرفه نیست. اکسپو جایگاهی برای بیان برند ملت در یک آوردگاه بینالمللی است و اصلا چیزی به عنوان غرفه مطرح نیست. بلکه در هر پاویون از جمله در پاویون ایران سالن جلسات B2B وجود دارد که اجازه میدهد تجار تمام دنیا و تجار ایرانی بتوانند با هم ملاقات داشته باشند و هر شرکتکننده فرصت دارد برند خود را در بالاترین سطح عرضه کند.
او ادامه داد: اما الان با کمال تعجب و تاسف شرکتهای خدمات مسافرتی تور اکسپو میفروشند. در حالی که اکسپو تور گردشگری نیست. بلکه یک تور تخصی مبتنی بر خدمات مایس است. اگر این تور تخصصی نتواند خدمات لازم برای بازدیدها و قرار ملاقاتهای تجاری، همایشها سمینارها و کنفرانسها و اکسپوزیسیونها نمایشگاههای تخصصی ارائه کند فقط فرصت و هزینه به در رفته است.
شیرکوند با انتقاد از کسانی که جذب توریستهای دوبی به سمت ایران را به عنوان یک هدف اصلی تعریف کردهاند گفت: این میتواند یک هدف حاشیهای باشد اما تحت هیچ شرایطی نمیتواند هدف اصلی باشد. آن هم به دو دلیل؛ اول اینکه بازدیدکننده دوبی توریست عام نیست بلکه صاحبان صنایع و تجار هستند. دوم اینکه چنین بازدیدکنندهای معمولا بین 4 یا 5 شب در یک مقصد اقامت دارد نه بیشتر .
او بر این اساس تاکید کرد: آنچه در صنعت گردشگری ما مهم است این است که شرکتهای خدمات گردشگری هتلها و ذینفعان صنعت خصوصی و خصولتی صنعت گردشگری ایران باید بر هفته گردشگری اکسپو تمرکز کنند و در آنجا بالاترین سطح ملاقاتهای بینالمللی را برای خود فراهم کنند.