رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

محمد شیرکوند در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

باید از فرصت اکسپو 2020 دوبی برای شکل‌گیری برند و هویت ملی استفاده کنیم

شیرکوند معتقد است باید به پاویون ایران در اکسپو 2020 دوبی به‌عنوان موزه نگاه کنیم و با برنامه ریز بلند مدت، هویت و فرهنگی ایرانی را با میراث ملموس و ناملموس معرفی کنیم.

20 مهر 1400
کد خبر : 39914
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
شیرکوند معتقد است باید به پاویون ایران در اکسپو 2020 دوبی به‌عنوان موزه نگاه کنیم و با برنامه ریز بلند مدت، هویت و فرهنگی ایرانی را با میراث ملموس و ناملموس معرفی کنیم.

عکس: مهرداد زواره محمدی

عضو کمیته اکسپو اتاق ایران  درباره اکسپو 2020 دوبی و ظرفیت‌های فرهنگی آن می‌گوید: عاملات فرهنگی زیربنای تعامل جدی اقتصادی و سیاسی است و در دنیای جدید و نظام روابط جهانی امروز، مهم‌ترین اصل برای شکل‌گیری برند یا هویت ملی، مسئله تبادل و تعامل فرهنگی با دنیا است که بهره‌برداری از رویداد اکسپو به تحقق آن کمک می‌کند.

محمد شیرکوند در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌افزاید: براساس تعامل فرهنگی ایران و عراق یا ایران و افغانستان تعامل‌های اقتصادی و سیاسی متفاوت‌تری از کشورهایی که با آن‌ها قرابت فرهنگی نداریم، شکل می‌گیرد. اکسپو به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی-اقتصادی دنیاست که کشور ما می‌تواند عرضه واقعی از خود و پتانسیل‌های خود داشته باشد.

عضو کمیته اکسپو اتاق ایران ادامه می‌دهد: در این عرضه، فعالان اقتصادی، تجار، سیاست‌مداران و اندیشمندان سایر کشورها با بینش واقعی با کشور ایران می‌شوند. از طرفی مردم عام کشورها هم می‌توانند بدون واسطه از اخبار رسانه‌های رسمی، واقعیت ایران را بدانند و آشنا شوند. نکته‌ای که وجود دارد اکسپو برای اولین بار در خاورمیانه برگزار می‌شود.

او معتقد است: اکسپو 2020 والاترین موقعیت را برای ایران داشته است؛ ما به‌عنوان یک کشور مهم در خاورمیانه یکی از پایه‌گذاران مبانی فرهنگی در منطقه هستیم. از طرفی سهولت رفت‌وآمد به دوبی و اینکه دوبی هاب تجاری منطقه است، به ما کمک می‌کند با حضور و توان حداکثری، فرصت‌های تجاری خود را به جامعه جهانی معرفی کنیم و تجارت خود را گسترش دهیم.

شیرکوند ادامه می‌دهد: از هر پاویون قسمتی به‌عنوان B2B در نظر گرفته‌شده است تا کشورها بتوانند براساس برنامه‌ریزی‌ها، صنعت‌گران و تجار باهم دیدار کنند و صنعت خود را گسترش دهند. این محدود به هیچ صنعت خاصی نیست بلکه کشورهای مختلف براساس ظرفیت خود بر روی صنایع خاصی تمرکز دارند. مثلاً لهستان بر روی صنعت چوب تمرکز می‌کند و تایلند بر روی گردشگری.

او درباره اینکه آورده اکسپو 2020 برای ایران چیست؟ می‌گوید: به دلیل نزدیکی ایران به دوبی و به لحاظ شباهت موقعیت جذب گردشگری ایران با دوبی، ما می‌توانیم از این پتانسیل به نفع خود بهره بگیریم.

شیرکوند ادامه می‌دهد: به پاویون ایران به‌عنوان موزه نگاه کنیم  و با میراث ملموس و ناملموس، هویت ایرانی و سبک فرهنگی ایرانیان را معرفی کنیم. باید روی گردشگری برنامه‌ریزی میان‌مدت داشته باشیم.

او تاکید می‌کند: ایران باید به‌عنوان یک مقصد خاص فرهنگی از فرصت آوردگاه فرهنگی اکسپو 2020 بهره گیرد تا در برنامه‌ریزی میان‌مدت و در فضای نرمال بیشترین استفاده را در حوزه گردشگری داشته باشد.

به گفته شیرکوند حضور مستمر در این نمایشگاه‌ها نیازمند معرفی ظرفیت‌های ایران در حوزه گردشگری، توریسم سلامت و غیره است.

عضو کمیته اکسپو اتاق ایران تاکید می‌کند: فضای روانی مبتنی بر الگوی فرهنگی در جذب توریست مؤثر است و باعث می‌شود. باید بتوانیم برند قوی‌تری از خود ارائه کنیم. توسعه فرهنگی برای تعامل بین‌المللی مهم است. ما باید بتوانیم از دو فرصت فرهنگی اکسپو 2020 دوبی و جام جهانی 2022 قطر حداکثر استفاده را داشته باشیم. این‌ها رویدادهای نابی هستند که دیگر در خاورمیانه اتفاق نخواهد افتاد.

موضوعات :
در همین رابطه