رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مرکز آمار ایران اعلام کرد

تورم مصرف‌کننده بعد از 13 ماه کاهشی شد

بنابر اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه در مهر 1400، برای خانوارهای شهری با 0.4 درصد کاهش به 44.7 درصد و برای خانوارهای روستایی با 0.1 درصد کاهش به ٤٩.٦ درصد رسید.

03 آبان 1400
کد خبر : 40055
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرف کننده در مهرماه را اعلام کرد که بر مبنای آن نرخ تورم سالانه مصرف‌کننده بعد از 13 ماه کاهشی شده و برای خانوارهای شهری در مهرماه امسال با افت 0.4 واحدی به ٤٤.٧ درصد و برای خانوارهای روستایی با 0.1 واحد کاهش به ٤٩.٦ درصد رسیده است.

نکته قابل توجه اینجاست که با وجود کاهشی شدن نرخ تورم سالانه در مهر امسال، نرخ تورم برای برای خانوارهای روستایی که معمولا از دهک‌های پایین‌تر درآمدی هستند نزدیک به 50 درصد است و این موضوع وقتی تامل‌برانگیزتر می‌شود که بدانیم بر اساس گزارش مرکز آمار بیشترین افزایش قیمت‌ها در گروه‌های خوراکی، آموزشی و مسکن و آب و برق اتفاق افتاده است.

بر اساس این گزارش بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» و اقلام موز، انگور و طالبی، گروه «لبنیات و تخم مرغ» و اقلام تخم مرغ، پنیر و ماست پاستوریزه و گروه «ادویه و چاشنی» شامل اقلام رب و سس گوجه فرنگی بوده است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» هم گروه «آموزش» شامل انواع شهریه‌های مراکز آموزشی، گروه «هتل و رستوران» شامل غذاهای سرو شده در رستوران و گروه «مسکن، آب، برق و گاز» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

به همین دلیل دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در مهر ماه ١٤٠٠ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤٥.٢ درصد برای دهک هشتم تا ٤٨ درصد برای دهک دوم متغیر بوده است.

تورم نقطه‌ای گروه خوراکی‌ها به 60.5 درصد رسید

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای و ماهانه خانوارهای کشور هم با کاهش همراه بوده‌اند. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است که این عدد در مهر امسال به عدد ٣٩.٢ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٩.٢ درصد بیشتر از مهر ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند. البته این نرخ در مقایسه با ماه قبل ٤.٥ واحد درصد کاهش داشته است. این گزارش نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­ها و دخانیات» با کاهش ١.١ واحد درصدی به ٦٠.٥ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ٥.٩ درصدی به ٢٩.٥ درصد رسیده است.

همچنین نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٣٨.٤ درصد است که نسبت به ماه قبل ٤.٥ واحد درصد کاهش داشته است. این نرخ برای خانوارهای روستایی هم ٤٣.٩ درصد بوده که با کاهش ٣.٩ درصدی نسبت به ماه قبل مواجه بوده است.

نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای روستایی 0.5 درصد افزایش داشته است

همچنین نرخ تورم ماهانه، یعنی درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل در مهر امسال به ٣.٧ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٢ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» 5 درصد و برای «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 3 درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٣.٦ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٤ درصد کاهش داشته است. اما این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤.١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٥ درصد افزایش داشته است.

در همین رابطه