رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در ۹ ماهه سال ۲۰۲۱

صادرات میوه ایرانی به روسیه 50 درصد رشد کرد

در سال 2021 صادرات میوه ایران به روسیه 50 درصد افزایش یافت؛ سیب و کیوی اصلی‌ترین محصول صادراتی ایران بود.

04 آبان 1400
کد خبر : 40080
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به گزارش EastFruit، ارزش صادرات میوه و خشکبار ایران به روسیه در سه فصل اول سال 2021 به ارزش 196 میلیون دلار رسیده است. درواقع صادرات میوه‌های ایرانی به این کشور در نه ماهه اول سال 2021 از نظر ارزشی 1.5 برابر مدت مشابه در سال 2020 است.

 افزایش عرضه میوه و خشکبار ایران به بازار روسیه یکی از دلایل مشکلات عرضه‌کنندگان میوه از مولداوی و ازبکستان در سال گذشته است. ایران می‌تواند طیف گسترده‌ای از میوه‌ها را تقریباً در تمام طول سال عرضه کند که از این بابت نسبت به رقبای خود متمایز می‌شود.

 از طرفی عرضه‌کنندگان ایرانی در تبلیغ میوه‌های خود فعال هستند، در حالی که برای مثال صادرکنندگان مولداوی به ندرت به تبلیغ محصولات خود روی می‌آورند. آندری یارمک، اقتصاددان می‌گوید، ایران از این نظر اغلب در میان پنج کشور فعال است و مولداوی معمولاً در بین ۱۰ کشور اصلی نیز قرار ندارد.

سیب یکی از کالاهای اصلی صادراتی ایران به روسیه است. ایران در 9 ماهه نخست سال 2021 صادرات خود به این کشور را 2.5 برابر کرده و به 125 هزار تن رسانده است. پس از آن، کیوی با 37 هزار تن، هندوانه 27.4 هزار تن، هلو و شلیل 26.6 هزار تن، کشمش 12.2 هزار تن، خرما 7.4 هزار تن قرار دارند.

به‌گفته کارشناسان شاید حجم مبادلات بیشتر از این آمار باشد، زیرا برخی از میوه‌های ایران از طریق کشورهای ثالث به روسیه صادر می‌شود.

میوه‌های ایرانی صادر شده به روسیه در سال 2021 افزایش چشمگیری داشته؛ اما صادرات انگور، هلو، گیلاس، آلو کاهش یافته است. طبیعتاً سرمای بهاره که بخشی از برداشت میوه‌های هسته‌دار را در ازبکستان خراب کرد، بر برداشت آن در ایران نیز تأثیر دارد.

بیشترین نرخ رشد صادرات به روسیه در بخش کیوی ایرانی بوده که میزان عرضه آن 2.7 برابر شده و همچنین صادرات کشمش ایران بیش از دو برابر شده است.

به این ترتیب، پس از 9 ماه از سال 2021، روسیه سومین بازار مهم میوه و خشکبار برای ایران است. در اولین رتبه، با فاصله زیاد از سایرین، عراق با 370 میلیون دلار قرار دارد. هند نیز دومین بازار مهم میوه ایرانی است.

در میان سایر کشورها قزاقستان دهمین واردکننده میوه و آجیل ایرانی است و قرقیزستان در رتبه یازدهم و اوکراین در رتبه سیزدهم ایستاده است. ازبکستان که در رتبه هجدهم این فهرست قرار دارد، با بالاترین نرخ رشد خرید از ایران قابل توجه بوده و در سال ۲۰۲۱ صادرات به این کشور ۱۱ برابر شده است.

از طرفی چند روز قبل صدرالدین نیاورانی، عضو هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره‌بار، از بازارهای دیگر بری میوه و تره‌بار ایران گفت. او عربستان و امارات متحده عربی را بازار خوبی برای میوه ایرانی خواند.

در همین رابطه