رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

افشین کلاهی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران مطرح کرد:

شرکت‌های دانش‌بنیان باید با انحصار بازار داخلی و تحریم‌های خارجی رقابت کنند

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران می‌گوید: شرایط شرکت‌ها و کسب‌وکارهای این حوزه نامساعد است و مجبورند همزمان با انحصار بازارهای داخلی و تحریم‌های خارجی مقابله کنند.

06 آبان 1400
کد خبر : 40100
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران گفت: نباید اجازه بدهیم کسب‌وکارهای دانش‌بنیان هم به سرنوشت بخش صنعت دچار شوند. متأسفانه در این بخش به دلیل فقدان استراتژی توسعه صنعتی نتوانستیم در یک حوزه مشخص مزیت‌های خود را شناسایی و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم. این اتفاق نباید در بخش کسب‌وکارهای دانش‌بنیان رخ دهد.

افشین کلاهی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با اشاره به استقرار دولت جدید و سیاست‌های آن در قبال شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: ازآنجاکه در این حوزه هنوز تغییر مدیریتی اتفاق نیفتاده ولی بعید است که حتی اگر تغییر مدیریتی رخ بدهد سیاست‌ها تغییر کنند. چون این سیاست‌ها فراتر از دولت‌ها هستند و خود نظام بر این موضوع نظر دارد و بنابراین امیدوارم همان سیاست‌های حمایتی گذشته ادامه یابند.

کلاهی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان می‌تواند ایران را به رشد اقتصادی مناسب برساند گفت: در سالهای اخیر با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام‌شده بیش از 6 هزار شرکت دانش‌بنیان ایجاد شده است. در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی، آی.تی و.. شرکت‌های خیلی خوبی داریم که هم در زمینه جایگزینی واردات موفق عمل کرده‌اند و هم در زمینه صادرات. با اوج‌گیری کرونا شاهد بودیم که این شرکت‌ها به خوبی توانستند نیازهای بهداشت و سلامت کشور را در زمانی که حتی امکان واردات دستگاه‌ها و تجهیزات موردنیاز وجود نداشت، تأمین کنند. همچنان که در زمینه صادرات هم موفق بودند. ما شرکت‌هایی داریم که در کشورهای دیگر خط تولید راه انداخته و توانسته‌اند محصولات خود را به اروپا و کشورهای امریکای شمالی صادر می‌کنند.

او بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان به‌صورت جدی در زمینه صادرات فعال هستند و حجم صادرات این شرکت‌ها در سال گذشته حدود یک میلیارد دلار بوده است.

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران با اشاره به مشکلات پیش روی این شرکت‌ها توضیح داد: شرکت‌های دانش‌بنیان در فضای گلخانه‌ای رشد می‌کنند و وقتی موفق شدند کالا و یا خدماتشان را به نتیجه برسانند، مانند باقی شرکت‌ها یا با بازار انحصاری داخل کشور و فضای نامناسب کسب‌وکار مواجه می‌شوند و یا با موانع بین‌المللی، تحریم‌ها مواجه می‌شوند و در فروش محصولات خود با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

کلاهی با تأکید بر ضرورت خارج کردن بازار داخلی از انحصار شرکت‌های خصولتی گفت: متأسفانه شرکت‌های خصولتی در حال حاضر تقریباً بازار داخل را در اختیار دارند. به عنوان مثال در مورد واکسن شاهد بودیم که یک شرکت خصولتی بازار کشور را در دست گرفت و واردات واکسن را متوقف کرد و خسارات زیادی به کشور و مردم وارد کرد. در حالی که ما شرکت‌ها دانش‌بنیان تولیدکننده واکسن داشتیم که متأسفانه مورد حمایت قرار نگرفتند.

او ادامه داد: امیدوارم موانع ارتباطات بین‌المللی هم هرچه زودتر برطرف شوند. اگر این اتفاق نیفتد هم دست‌کم دولت باید کمک کند تا این شرکت‌ها بتوانند در خارج از کشور برای خود بازاری به دست بیاورند. در وضعیت فعلی متأسفانه نمی‌توان بانام ایران در خارج از کشور فعالیت کرد. حتی اگر همین امروز تلاش کنیم تا ارتباطات بین‌المللی خودمان را درست کنیم متأسفانه برند ایران برای سال‌های سال برند نامناسبی برای فروش خواهد بود. لذا یکی از راه‌ها این است که شرایطی فراهم شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان در کشورهای دیگر با مشارکت با شرکت‌های محلی آن کشورها تولیدات مشترکی داشته باشند و بعد محصولات را به نام آن شرکت‌ها بفروشند.

موضوعات :
در همین رابطه