رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

از ایران و امارات تا ژاپن و سوئیس

جذاب‌ترین پاویون‌های اکسپو 2020 به انتخاب سی‌ان‌ان

جدا از مسائل تجاری و سرمایه‌گذاری در اکسپو دبی، معماری جذاب پاویون برخی کشورها توجه بازدیدکنندگان و رسانه‌ها ازجمله سی‌ان‌ان را به خود جلب کرده است.

08 آبان 1400
کد خبر : 40135
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حدود یک ماه از افتتاح پرشکوه اکسپو دبی که برخی رسانه‌ها از آن به عنوان اولین رویداد بزرگ جهانی در دوران سخت همه‌گیری کووید-19 نام می‌برند، سپری شده است.

اکسپو دبی که قرار بود در سال 2020 برگزار شود، به دلیل همه‌گیری کووید-19 و محدودیت‌های ناشی از آن در کشورهای مختلف از جمله کشور میزبان، یک سال به تعویق افتاد اما برگزارکنندگان تصمیم گرفتند به دلایل مرتبط با بازاریابی و برندینگ از تغییر نام آن خودداری کنند و این نمایشگاه جهانی اکنون با عنوان «اکسپو 2020» در حال برگزاری است و تا پایان ماه مارس سال 2022 (5 ماه دیگر) برقرار خواهد بود.

مقامات دبی امیدوارند به واسطه اکسپو 2020 که هزینه‌های برگزاری آن حدود 6.8 میلیارد دلار برآورد می‌شود، 25 میلیون گردشگر و فعال اقتصادی از این بندر بزرگ که قطب گردشگری، تجارت و کسب‌وکار خاورمیانه محسوب می‌شود، بازدید کنند. از سوی دیگر، کشورها و شرکت‌ها امیدوارند که اکسپو 2020 موجب رونق تجارت و سرمایه‌گذاری در جهان شود.

در کنار مسائل تجاری و سرمایه‌گذاری، معماری جذاب برخی پاویون‌ها و بناهای احداث شده در اکسپو دبی نیز توجه بازدیدکنندگان را جلب کرده است. شبکه خبری سی‌ان‌ان در پایگاه اینترنتی خود، نگاهی به جذاب‌ترین پاویون‌های اکسپو دبی داشته است؛ پاویون‌هایی که کار طراحی اغلب آنها برعهده معمارانی با شهرت جهانی بوده است.

پاویون امارات متحده عربی که سانتیاگو کالاتراوا آن را طراحی کرده است، شبیه یک شاهین در حال پرواز طرحی شده است؛ پرنده‌ای که محبوبیت ویژه‌ای در امارات دارد و نمادی از این کشور است. بال‌های شاهین که بر فراز این پاویون دیده می‌شود، از الیاف کربن ساخته شده و پنل‌های خورشیدی نیز روی آن تعبیه شده است.

مجموعه‌ای از آجرهایی متخلخل که جداره داخلی آنها به رنگ نیلی است، پاویون ایران را تشکیل می‌دهند. فضای خالی داخل آجرهای متخلخل هریک نشان‌دهنده مؤلفه‌ای از فرهنگ، سنت‌ها و صنایع دستی ایران است. جوی‌های آب نیز در معابر نزدیک به  پاویون ایران طراحی شده و تا داخل این پاویون که شرکت ایرانی «Shift Process Practice» آن را طراحی کرده است،  ادامه یافته‌اند.

«نوآوری برای یک آینده مشترک» تم اصلی پاویون بریتانیا در اکسپو دبی است. این پاویون که توسط «Es Devlin Studio» طراحی شده است، بازدیدکنندگان را به یک سفر دیجیتال می‌برد و جایگاه بریتانیا در حوزه فناوری‌های فضایی و هوش مصنوعی را به آنها نشان می‌دهد.

شبکه‌ای از پنل‌های آلومینیومی عمودی که مانند یک ابر بر فراز سازه‌های چوبی قرار گرفته‌اند، مؤلفه اصلی پاویون استرالیا با طراحی «bureau^proberts» است. این ابر در هنگام شب روشن می‌شود تا منظره باستانی و سرسخت استرالیا را به تصویر بکشد.

پاویون پاکستان که شرکت مهندسی الجبل طراح آن بوده است، قطعات چندوجهی تعبیه شده در دیوارهای رنگارنگ را به نمایش می‌گذارد. سردر رنگارنگ پاویون پاکستان بازتابی از فصول چندگانه این کشور است. به گفته طراح پاویون پاکستان، این کشور جزو متنوع‌ترین کشورهای جهان از لحاظ تنوع اقلیمی است.

پاویون روسیه که دفتر معماری «چوبان اسپیچ» آن را طراحی کرده است، یک گنبد عظیم است که با رشته‌هایی از لوله‌های غول‌پیکر و رنگارنگ پوشیده شده است. هدف طراحی پاویون روسیه این است که سؤال «ما چگونه جایگاه خود را در یک جهان درهم‌تنیده پیدا می‌کنیم» در ذهن بازدیدکنندگان نقش ببندد. در فضای داخلی پاویون، پیشرفت‌های علمی و نوآوری‌های گذشته و حال مورد کاوش قرار گرفته است.

ترکیبی از الگوهای سنتی اسلیمی (عربی) و سبک ژاپنی آسانوها، سردر پاویون ژاپن را تشکیل  می‌دهد و هدفش ارائه تصویری نمادین از تبادل فرهنگی میان ژاپن و خاورمیانه است. در فضای داخلی پاویون که شرکت «Yuko Nagayama and Associates» طراح آن بوده است، بازدیدکنندگان می‌توانند سازه‌های سه‌بعدی را تماشا کنند.

پاویون سوئیس نمایان‌گر سنت‌ها و مناظر تماشایی این کشور است. آینه‌هایی غول‌پیکر پاویون سوئیس که طراحی آن برعهده شرکت معماری OOS بوده است، تصویر فرش قرمزی که به پاویون منتهی می‌شود را منعکس می‌کنند، به‌طوری که تصویر پرچم سوئیس روی آن قابل‌مشاهده باشد.

پاویون اسپانیا که از مواد بازیافتی شامل منسوجات، آهن و چوب ساخته شده است، هدف ترویج اقتصاد پایدار و دوستدار محیط‌زیست را دنبال می‌کند. این سازه که طراحش شرکت «Amann-Canovas-Maruri» بوده است، از مخروط‌هایی به شکل دودکش‌های خورشیدی –که پاویون را خنک نگاه می‌دارند و ارتباط میان اسپانیا و جهان عرب را برجسته می‌کنند- ساخته شده است.

پاویون کویت که مارکو پستازولا، معمار ایتالیایی کار طراحی آن را انجام داده است، یک نمونه هنری دیجیتال است که مناظر کویت را به نمایش می‌گذارد و دورنمایی از آینده این کشور را به تصویر می‌کشد. برج‌های آب که در هریک از طبقات سازه دیده می‌شوند، تصویری نمادین از «تعهد کویت به پایداری و امنیت آب» است.

در همین رابطه