رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از جدیدترین تحقیقات بانک جهانی

بحران 65 میلیون نفری آوارگان برای کشورهای در حال توسعه

ترکیه، لبنان، اردن، و همسایه‌های سوریه، میزبان 27 درصد از کل آوارگان اجباری هستند. پاکستان، ایران و افغانستان میزبان 16 درصد، و اتیوپی، کنیا، سمالی و همسایه‌های سودان شمالی 7 درصد از این جمعیت را در خود جای داده‌اند.

27 شهریور 1395
کد خبر : 4019
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هر از چندگاهی جنگ و آوارگی با عکس‌های تاثیرگذار، به صدر اخبار رسانه‌ها و صدر خبرهای شبکه‌‌های اجتماعی راه پیدا می‌کند. گاهی با عکس آیلان، طفل سوری که هنگام مهاجرت کنار دریا جان سپرد، گاهی نیز با عکس کودکی که خانه‌ و خانواده‌اش ویران شده و با چهره‌ای جنگ زده، مات و مبهوت داخل اورژانسی نشسته است.

مسئله مهاجرت‌های اجباری، آوارگی و بی‌پناهی، حالا به یک بحران جهانی تبدیل شده است. بحرانی که بیش از اقتصاد و جامعه همه جهان، گریبان کشورهای در حال توسعه و خاورمیانه را گرفته است.

بانک جهانی، به تازگی گزارشی در خصوص مهاجرت و آوارگی اجباری تهیه کرده است. این گزارش نشان می‌دهد، مهاجرت و خانه به دوشی اجباری، برای کشورهای در حال توسعه به یک بحران تبدیل شده است. 89 درصد از آوارگان خارجی و 99 درصد از آوارگان داخلی، در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

65 میلیون نفر در این شرایط زندگی می‌کنند. 15 کشور، میزبانان عمده آوارگان اجباری در جهان هستند. ترکیه، لبنان، اردن، و همسایه‌های سوریه، میزبان 27 درصد از کل آوارگان اجباری هستند. پاکستان، ایران و افغانستان میزبان 16 درصد، و اتیوپی، کنیا، سمالی و همسایه‌های سودان شمالی 7 درصد از این جمعیت را در خود جای داده‌اند.

حدود یک سوم از جمعیت آوارگان جهان، در کمپ‌ زندگی می‌کنند. بیشتر آن‌ها در جنوب آفریقا و شمال آسیا متمرکز شده‌‌اند. بیشتر مهاجران در مناطق دیگر در محل‌های اقامتی فردی زندگی می‌کنند. آوارگی اجباری، به یک پدیده در حال گسترش شهری تبدیل شده است.

جیم‌کیم‌یانگ، رئیس بانک جهانی می‌گوید:«مهاجرت و خانه‌به‌دوشی اجباری، فرصت‌های توسعه را برای میلیون‌ها نفر از بین می‌برد. هم‌چنین موانع بسیاری برای تلاش‌های ما در راستان پایان دادن به فقر عمده تا سال 2030، ایجاد می‌کند.»

او ادامه می‌دهد:«ما به همکاری با شرکای خود برای کمک به آوارگان جهت غلبه بر مصیبت‌ها و مسائل اقتصادی‌شان ادامه می‌دهیم، در حالی که مطمئن باشیم کشورهای میزبان می‌توانند منافع خودشان را تامین کنند و به توسعه‌شان ادامه دهند.»

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز چند ماه پیش گزارشی در خصوص وضعیت این افراد ارائه داده بود. بر اساس این گزارش، تعداد پناهندگان در سال 2015 رکورد شکسته است. از هر 113 نفری که در این دنیا زندگی می‌کنند یک نفر زندگی‌اش را با آوارگی سپری می‌کند. در سال 2015 تعداد پناهندگان جهان برای نخستین بار در تاریخ کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، از مرز 60میلیون نفر گذشت و به 65میلیون و 300هزار نفر رسید. جمعیت آواره فعلی جهان از جمعیت بریتانیا بیشتر است. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از این گزارش نشان می‌دهد با وجود اینکه در سال گذشته بیشترین تمرکز بر اروپا بوده اما تنها یک میلیون نفر از این پناهندگان به خاک اروپا پناه آورده‌اند و اکثر آن‌ها به خاک کشورهای در حال توسعه روی آورده‌اند. ترکیه اصلی‌ترین میزبان پناهندگان در سال 2015 بوده‌است، 2میلیون و 500هزار نفر در این کشور پناهنده هستند یعنی از هر پنج نفر یکی پناهنده است.

در همین رابطه