رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

فشار دوباره امریکا به اوپک‌پلاس؛ نفت بیشتری تولید کنید

رئیس‌جمهور آمریکا امتناع کشورهای عضو اوپک از تولید بیشتر نفت را عامل افزایش قیمت‌های نفت و گاز می‌داند و برای افزایش تولید نفت به ائتلاف کشورهای تولیدکننده فشار می‌آورد.

12 آبان 1400
کد خبر : 40207
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست اقلیمی سازمان ملل متحد در گلاسکوی اسکاتلند، از روسیه و عربستان‌سعودی به دلیل تولید کمتر نفت انتقاد کرد. قبل از آن جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا هم از اوپک به دلیل قیمت بالای بنزین در پمپ بنزین‌های آمریکا انتقاد کرده بود. مدت‌هاست که مقامات آمریکا خواستار تولید بیشتر نفت توسط اوپک پلاس هستند و اوپک‌پلاس با این درخواست‌ها موافقت نمی‌کند. بیستم مردادماه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی از تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان ازجمله عربستان سعودی برای سطح تولید ناکافی پس از جهانی کووید ۱۹ انتقاد کرده بود: «در مقطع حساس احیای اقتصاد جهانی، این سطح تولید کافی نیست».

به گزارش بلومبرگ اوپک پلاس با وجود درخواست‌های متعدد برای عرضه بیشتر در پی رشد چشمگیر قیمت‌ها، در اکتبر تنها ۱۴۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کرد. دلیل این افزایش کمتر، ادامه مشکلات در تولیدکنندگان آفریقایی نیجریه و آنگولا بوده است. در این بین، چندین عضو اوپک در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند نیازی به تولید بیشتر نمی‌بینند و به برنامه افزایش تدریجی تولید پایبند می‌مانند.

همچنین رویترز گزارش کرده که تولید نفت اوپک در اکتبر کمتر از میزان برنامه ریزی شده افزایش پیدا کرد و اختلال ناخواسته در روند تولید بعضی از تولیدکنندگان کوچک‌تر افزایش بالاتر تولیدکنندگانی نظیر عربستان سعودی و عراق را تا حدودی بی‌اثر کرد. اوپک در اکتبر ۲۷.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۱۹۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با سپتامبر افزایش داشت اما پایین‌تر از ۲۵۴ هزار بشکه در روز افزایش تولید مجاز تحت توافق اخیر بود.

این خبر ضربه‌ای به مصرف کنندگان بزرگ است که در حال حاضر با هزینه بالای واردات نفت دست و پنجه نرم می‌کنند. درخواست‌ها از اوپک پلاس برای افزایش تولید به میزان بیشتر از ۴۰۰ هزار بشکه در روز که پیش از این توافق کرده بود شدت گرفته است و حتی گزارش‌هایی منتشر شده که مصرف کنندگان بزرگ متعدد سرگرم مذاکره درباره اقداماتی هستند که در صورت امتناع اوپک از پذیرش درخواست آن‌ها برای تولید بیشتر نفت انجام خواهند داد.

اما سخنگوی کرملین در واکنش به درخواست آمریکا برای عرضه بیشتر نفت به بازار، اعلام کرد ضرورت افزایش تولید ماهانه اوپک پلاس بیش از میزان برنامه ریزی شده نباید مسلم فرض شود.

به گزارش تاس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به فشار آمریکا بر سران اوپک پلاس گفته است: روسیه در توافق‌های اوپک پلاس مشارکت دارد. ما تحت این توافق‌ها به تعهداتمان پایبند هستیم. با این حال این یک مکانیزم انعطاف پذیر است و تغییرات زیرساختی و شرایط را در نظر می‌گیرد و هر بار وضعیت مرور شده و تصمیمات متعاقباً بر اساس آن گرفته می‌شود. این تصمیمات هر چه باشند، اجازه دهید برای مشورت‌های برنامه ریزی شده یا فوق العاده در صورت لزوم منتظر بمانیم.

وزیران اوپک پلاس امروز برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید دسامبر دیدار می‌کنند. بعضی از مشارکت کنندگان در توافق اوپک پلاس از جمله عربستان سعودی اعلام کرده‌اند ترجیح می‌دهند روند افزایش تدریجی تولید به میزان ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز را ادامه دهند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، عراق و کویت هم اعلام کرده‌اند که از برنامه افزایش تدریجی تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز حمایت می‌کنند زیرا مداخله مناسب و کافی برای تأمین تقاضا و متوازن کردن بازار است. قزاقستان هم از ادامه افزایش تدریجی تولید اعضای اوپک پلاس حمایت کرد.

در همین رابطه