رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران

تولید برق در تابستان امسال 19 درصد گران‌تر از سال قبل بوده است

در تابستان امسال میانگین قیمت دریافتی نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق، نسبت به فصل تابستان سال قبل، ۱۹ درصد افزایش داشته است.

15 آبان 1400
کد خبر : 40246
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز آمار ایران گزارش نرخ تورم تولیدکننده بخش برق در فصل تابستان امسال را بر مبنای سال پایه 95 منتشر کرد. بر اساس این گزارش تورم سالانه تولیدکننده بخش برق در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به متوسط تورم سالانه این بخش در سال 99 به ۳۷.۷ درصد رسید که در مقایسه با عدد این شاخص در فصل قبل ۷.۳ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین درصد تغییرات میانگین تورم سالانه تولید برق در تابستان نسبت به مدت مشابه در سال قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ۳۲.۸، ۴۲.۲ و ۳۲.۷ بوده است. 

همچنین تورم نقطه به نقطه تولیدکننده برق در فصل تابستان امسال به ۱۹ درصد رسید. این عدد به آن معناست که نیروگاه‌های برق محصول خود به شرکت‌های توزیع برق را در فصل تابستان امسال 19 درصد گران‌تر نسبت به فصل تابستان سال گذشته فروخته‌اند. درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در این فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ۲۱.۵، ۲۷.۴ و ۳.۵ بوده است. 

همچنین تورم فصلی در این بخش هم به ۰.۱ درصد رسید که معنای آن این است که شرکت‌های توزیع برق محصول خود را در تابستان امسال نسبت به بهار امسال 0.1 درصد گران‌تر خریده‌اند. این میزان در مقایسه با همین اطلاع در فصل بهار، ۱.۱ واحد درصد کاهش دارد. همچنین در تابستان امسال درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق نسبت به فصل قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ۵.۱، ۲.۸ و ۸- درصد بوده است.  

در همین رابطه