رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران

تورم تولیدکننده بخش معدن به بیش از 116 درصد رسید

تورم تولیدکننده بخش معدن با 3.8 درصد افزایش در تابستان امسال به 116.1 درصد رسید که کانه‌های فلزی با ۱۲۳.۳ درصد بیشترین تورم را در ابن بخش تجربه کرده‌اند.

18 آبان 1400
کد خبر : 40299
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در تابستان امسال را بر مبنای سال پایه 95 منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد تورم تولیدکننده بخش معدن با 3.8 درصد افزایش در تابستان امسال به 116.1 درصد رسیده است. در این فصل تورم سالانه زغال‌سنگ  ۱۰۲ درصد، کانه‌های فلزی ۱۲۳.۳ درصد و تورم سایر مواد معدنی ۶۷.۴ درصد بوده است.

همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده بخش معدن در این فصل 101.6 بوده است. به این معنا که فروشندگان مواد معدنی در تابستان امسال نسبت به تابستان سال پیش 101.6 درصد محصولات خود را گران‌تر فروخته‌اند. این شاخص برای گروه زغال‌سنگ معادل ۸۹.۶ درصد، کانه‌های فلزی ۱۰۵.۸ درصد و سایر مواد معدنی ۶۸.۶ درصد که همگی در مقایسه با فصل بهار ۱۴۰۰ کاهش را تجربه کرده‌اند.

به‌علاوه خریداران مواد معدنی در تابستان محصولات مورد نیاز خود را نسبت به فصل بهار 10.1 درصد گران‌تر خریده‌اند. در واقع شاخص تورم فصلی تولیدکننده بخش معدن در تابستان امسال 10.1 درصد بوده است. البته این شاخص در مقایسه با همین اطلاع در فصل بهار امسال، ۲۸.۶ واحد درصد کاهش را تجربه کرده است. تورم فصلی مربوط به گروه زغال‌سنگ ۹.۴ درصد، کانه‌های فلزی  ۱۰.۲ درصد و سایر مواد معدنی ۸.۷ درصد بوده که تورم فصلی هر سه گروه در مقایسه با فصل قبل کاهش داشته است.

در همین رابطه