رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

ناصر بیکی در گردهمایی روسا و اعضای کمیسیون‌های تخصصی اتاق اراک

بهبود فضای کسب‌وکار با میدان‌داری کمیسیون‌های تخصصی اتاق محقق می‌شود

رئیس اتاق اراک، کمیسیون‌ها را مرجع خرد جمعی و بازوی فکری اتاق‌ها می‌داند و معتقد است با بررسی مشکلات فضای کسب‌وکار در آنها می‌توان به راهکارهای کارشناسی برای رفع آنها رسید.

24 آبان 1400
کد خبر : 40371
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اراک با تأکید بر اهمیت همگرایی و توجه به خرد جمعی، ضرورت تداوم کمی و کیفی این سلسله نشست‌ها را متذکر شد و گفت: اتاق به یک اتاق فکر نیاز دارد تا شرایط رشد آن را فراهم سازد و کمیسیون‌ها و انجمن‌ها مرجع خرد جمعی و همان بازوی فکری و اندیشه‌ای است که اتاق به آن نیاز دارد.

ناصر بیکی اولین گردهمایی روسا و اعضای کمیسیون‌های تخصصی اتاق اراک افزود: تقویت کمیسیون‌ها و انجمن‌ها به تبادل تجارب و نقطه نظرات کارشناسی منتهی می‌شود و هرچه تعداد کمی و کیفی این کمیسیون‌ها افزایش یابد گره‌گشایی مشکلات آسان‌تر می‌شود.

رئیس اتاق اراک تصریح کرد: نقش بی‌بدیل کمیسیون‌ها در بهبود فضای کسب‌وکار انکارناشدنی است و تسریع و تسهیل حل مشکلات فعالان اقتصادی به این وسیله عملیاتی می‌شود.

وی اضافه کرد: خروجی‌های جلسات کمیسیون‌ها به‌عنوان خوراک و داده‌های اتاق بازرگانی است تا در جلسات کلان‌تر برای تنگناها و معضلات چاره‌اندیشی شود.

رئیس اتاق اراک با تأکید بر این موضوع که کمیسیون‌های اتاق باید پیگیر و پاسخگو باشند تا مورد اعتماد بخش‌های تولیدی قرار گیرند گفت: اهمیت تشکیل کمیسیون‌ها از آنجا هویدا می‌شود که نهاد قانون‌گذار کشور نیز با کمیسیون‌های مختلف تخصصی به تدوین قانون و تصمیم‌گیری برای کشور می‌پردازد و این بدان معناست که خرد جمعی بر تفکر فردی ارجحیت دارد.

او ادامه داد: آورده‌ها بدون چکش‌کاری در کمیسیون‌های تخصصی، بی‌فایده و خام هستند و امروز بر هیچ‌کس پوشیده نیست که مسائل روز در هر بخشی نیازمند نگرش‌های کارشناسی شده توسط یک مرجع باتجربه و کارآمد است.

ناصر بیکی افزود: در اتاق نیز فلسفه تشکیل کمیسیون‌ها چیزی جز تبادل آرا و افکار و مشورت پذیری نیست و وجاهت، هویت و امنیت امروز اتاق اراک، مرهون باز بودن میدان برای فعالیت کمیسیون‌هاست که اهمیت وجود آنها برای تجلی اهداف بخش خصوصی غیرقابل کتمان است.

رئیس اتاق اراک اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما در مباحث عملیاتی ضعف‌های زیادی وجود دارد و تا تعامل میان بخش‌ها و تفکرات وجود نداشته باشد نمی‌توان آینده خوبی را تصور کرد و در همین راستا تقویت اتاق‌های بازرگانی با تقویت کمیسیون‌ها بسیار اثربخش خواهد بود.

بیکی تصریح کرد: کمیسیون‌ها هم نباید قائم به فرد باشند و تنها خود را متکی به رئیس و نایب‌رئیس بدانند بلکه همه اعضای آن و کارگروه‌ها و کمیته‌ها با تقسیم‌کار مناسب می‌توانند در ارتقای جایگاه کمیسیون نقش‌آفرین باشند.

وی اظهار کرد: کمیسیون‌ها نه‌تنها باید در زمینه‌های تخصصی خود صاحب سخن باشند بلکه در موضوعات بین‌المللی نیز از اطلاعات جامع و کافی بهره‌مند شوند و نقطه نظرات خود را به‌صورت نقد، پیشنهاد، تحلیل و آنالیز ارائه دهند تا به پویایی اتاق کمک کنند.

رئیس اتاق اراک گفت: یکایک اعضای اتاق و کمیسیون‌ها باید وظایف، دانسته‌ها، خلأها، انتظارات و مباحث را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا همه فعالان بخش خصوصی با کمک یکدیگر از آسیب‌ها عبور کنند.

وی افزود: در پیشبرد اهداف اگر درب نقد را به روی یکدیگر ببندیم و تنها منتظر تحسین باشیم، راه به‌جایی نخواهیم برد و توفیق حاصل نمی‌شود.

بیکی خواستار جدیت در شکل‌گیری شورای راهبردی کمیسیون‌های تخصصی اتاق اراک شد تا نقش نظارتی بر فعالیت کمیسیون‌ها و تشکیل کمیته‌های تخصصی داشته باشد.

وی اظهار کرد: وجود شورای راهبردی و کمیته‌ها موجب می‌شود عملکرد کمیسیون‌ها هرچه بهتر جمع‌بندی، ارائه و ارزیابی شود.

وی گفت: همچنان جای خالی برخی از کمیسیون‌ها و کمیته‌ها در اتاق اراک احساس می‌شود که از آن جمله می‌توان کمیسیون پول و سرمایه و بازار و کمیته رفع موانع تولید (فعال در تمامی کمیسیون‌ها به‌صورت مجزا) را نام برد.

بیکی تصریح کرد: ضمانت اجرای تصمیمات کمیسیون‌ها بر عهده اتاق قرار دارد و پیگیری آنچه از کمیسیون‌ها به‌عنوان داده بیرون می‌آید در حوزه وظایف اتاق است، همچنان که موضوع نحوه صدور سند اراضی مشاع و تغییر کاربری‌ها از کمیسیون کشاورزی ارائه شد و با پیگیری در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در سطح ملی بعد از ۵۰ سال رفع مشکل و مصوباتی برای آن در نظر گرفته شد.

موضوعات :
در همین رابطه