رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

نمایندگان مجلس مصوبه واردات خودرو را اصلاح کردند

رأی دوباره مجلس به آزادسازی مشروط واردات خودرو

مصوبه مجلس درباره واردات مشروط خودرو که با ایراد شورای نگهبان به مجلس بازگشته بود بار دیگر با اصلاحاتی به تصویب نمایندگان رسید.

26 آبان 1400
کد خبر : 40433
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نمایندگان دوباره به آزادسازی مشروط واردات خودرو رأی دادند. مصوبه قبلی نمایندگان با ایراد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس بازگشته بود. اما کمیسیون صنایع با حفظ موضع خود مبنی بر آزادسازی واردات خودرو دست به اصلاح این مصوبه زد تا نظر شورای نگهبان تأمین شود. نمایندگان هم در جلسه امروز به این اصلاحیه رأی دادند.

بر این اساس ماده (4) این طرح به این شکل اصلاح شد: «هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام نماید.» در یکی از تبصره‌های این ماده هم آمده: «با هدف تنظیم بازار و رعایت الگوی مصرف، شاخص‌های کیفیت و میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی و نیز سقف تعداد مجاز واردات آنها (متناسب با کسری تولید داخل نسبت به تقاضای مؤثر) به صورت سالانه، توسط وزارت صنعت  معدن و تجارت تعیین و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.»

واردات خودرو انحصار موجود در بازار را از بین می‌برد

پس از رأی مجلس به اصلاح طرح ساماندهی بازار خودرو، قالیباف رئیس مجلس گفت: کاری که در کمیسیون صنایع برای ساماندهی بازار خودرو انجام شده، کار درستی است. امروز برای ما اشتغال یکی از موضوعات مهم است و ما در کشور نیروهای فنی زیادی داریم همین طور امکانات، کارخانجات متعدد و افراد حقیقی و حقوقی فراوانی داریم که می‌توانند قطعات تولید کرده و آن را با بهره گیری از نیروی کار و انرژی ارزان و قابل رقابت صادر کنند.

او ادامه داد: این افراد می‌توانند این تولیدات را در چارچوب آئین نامه‌ها و مصوبات هیات وزیران صادر کرده و خودرو وارد کنند تا این انحصار موجود از بین برود و ارتقاء فنی در کشور ایجاد شود تا این وضع قیمت گذاری در خودرو نیز پیش نیاید و من فکر می‌کنم با اصلاح مصوبه مجلس یکی از تصمیمات بسیار خوب گرفته شد و نظرات شورای نگهبان نیز تأمین می‌شود و ما این جا از شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تقاضا می‌کنیم در سال تولید اجازه دهند بخش صنعت یک نفس آسوده‌ای بکشد.

این چهارمین اصلاح مجلس درباره این طرح است و از آنجا که نمایندگان بر رأی خود پافشاری کرده‌اند در صورت ایراد دوباره شورای نگهبان کار به تعیین تکلیف در مجمع تشخیص مصلحت نظام کشیده خواهد شد. مجمع تشخیص ایرادات جدی به ین طرح دارد و آن را بر خلاف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل می‌داند. حالا باید دید درنهایت اصلاح جدید کمیسیون صنایع می‌تواند نظر شورای نگهبان را جلب کند یا آزادسازی واردات خودرو همچنان میان مجلس شورای نگهبان و مجمع تشخیص دست‌به‌دست خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه