رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران برگزار شد

لایحه حمایت از مالکیت فکری؛ روی میز کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران

کمیته بررسی لایحه حمایت از مالکیت فکری تشکیل می شود.

28 شهریور 1395
کد خبر : 4050
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
کمیته بررسی لایحه حمایت از مالکیت فکری تشکیل می شود.

کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران. عکس: بهاره تقی آبادی

تازه‌ترین نشست کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با محوریت بررسی لایحه حمایت از مالکیت فکری با حضور مسئولانی از وزارت ارشاد، مرکز پژوهش‌های مجلس و معاونت فناوری اطلاعات ریاست جمهوری برگزار شد.

در این نشست که با حضور سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، مهدی فقیهی، رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد و فعالان اقتصادی از کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و کمیسیون حقوقی، قضایی و مالکیت فکری اتاق ایران حضور داشتند، لایحه حمایت از مالکیت فکری که در دستور کار کمیسیون فناوری اطلاعات مجلس قرار دارد، مورد بررسی قرار گرفت و پس از اظهار نظر و ارایه پیشنهادات، مقرر شد کارگروهی با حضور اعضای کمیسیون و مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط تشکیل شود و اصلاحات مورد نظر را پس از اخذ همه نظرات، به کمیسیون مربوط در مجلس شورای اسلامی ارایه کنند.

محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزار انتقال محتوا و اطلاعات، تحت تأثیر بسیار قانون حمایت از مالکیت فکری خواهد بود. طلایی افزود: در سال‌های آینده شاهد تأثیرات گسترده فضای مجازی خواهیم بود و شاید همه محیط مجازی به صدا و تصویر تبدیل شود و به این دلیل این لایحه در دست اقدام، اهمیت ویژه‌ای برای فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد.

در حال حاضر در حوزه محتوای دیجیتال اگر موردی اتفاق بیفتد بر اساس قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان  و هنرمندان سال 48 بررسی شده و بر اساس آن حکم صادر می‌شود که این نشان دهنده ضعف در قوانین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، با بیان اینکه این لایحه در سال 90  آماده شده است و با توجه به زمانی که از  آماده شدن این لایحه گذشته، لایحه باید به دقت توسط فعالان اقتصادی و مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شده و موارد پیشنهادی خود را مطرح کنند.

موسویان افزود: با توجه به اینکه، در چرخه کسب و کار دیجیتال، بسیاری از موارد توسط فعالان اقتصادی و افرادی که در کار فناوری اطلاعات هستند، بهتر درک می‌شود، قبل از اینکه لایحه به صحن مجلس بیاید، فعالان اقتصادی باید موارد مورد نظر خود را اعلام کنند.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد همچنین لزوم آینده‌نگری را در این لایحه مهم دانست و گفت: با توجه به تغییر و تحولات سریع عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات باید انواع رسانه‌های جدید و کاربرمحور هم در این لایحه منظور شود.

مهدی فقیهی، رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، باتأکید بر اهمیت بخش تعاریف در این لایحه گفت: بخش تعاریف بسیار مهم است و می‌تواند روی بقیه مواد اثر بگذارد. فقیهی افزود: هنوز استراتژی کشور ما درباره کپی رایت مشخص نیست و باید در این باره در کشور نگرش و نظر واحدی وجود داشته باشد.

فقیهی تصریح کرد: بخش نرم افزار لایحه حمایت از مالکیت فکری چیزی فراتر از قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای مصوب 1379، نیست و حتی شکافی هم ایجاد کرده است که ممکن است به حقوق پدیدآورندگان خدشه وارد کند.

در ادامه، حاضران در نشست و اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و کمیسیون حقوقی، قضایی و مالکیت فکری اتاق ایران به بیان نظرات خود درباره این لایحه پرداختند.

همچنین مقرر شد کمیته مشترکی از کمیسیون‌های مذکور و مسئولان مرتبط در دستگاه‌های اجرایی تشکیل شود و با بررسی همه بندها و مواد لایحه، تغییرات و اصلاحات درخواستی طی دو هفته آینده و قبل از رفتن لایحه به صحن، به مجلس برود.

 

در همین رابطه