رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

غلامحسین شافعی در دیدار با رئیس اتحادیه کارفرمایان و صنعت‌گران ترکمنستان

توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی، پیش‌نیاز رشد همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان است

رئیس اتاق ایران گفت: زیرساخت‌های حمل و نقل و ترانزیت در مرزهای ایران و ترکمنستان نیازمند توسعه هستند و رشد همکاری های اقتصادی دو کشور در گرو این امر است.

07 آذر 1400
کد خبر : 40548
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و رئیس هیات اعزامی این اتاق به عشق‌آباد، در حاشیه چهارمین مجمع تجاری اکو در ترکمنستان، با رئیس اتحادیه کارفرمایان و صنعت‌گران این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار رئیس اتحادیه کارفرمایان و صنعت‌گران ترکمنستان با تأکید بر اینکه ترکمنستان تابع سیاست بی‌طرفی در روابط خود با سایر کشورهای جهان بوده و هیچ محدودیتی را برای توسعه همکاری‌ها قائل نیست گفت: ایران کشوری بزرگ باسابقه طولانی همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف است و ما مایلیم باوجود 27 هزار عضو که در زمینه‌های کشاورزی، صنایع و معادن و خدمات فعالیت دارند با طرف ایرانی همکاری کنیم.

 او ادامه داد: اعتباری با بهره یک درصد به کشاورزان می‌دهیم و بانکی را با مجوز دولت ترکمنستان در راستای توسعه فعالیت‌های اعضا ایجاد کرده‌ایم که در زمینه تولید و صادرات فعالیت دارد.

رئیس اتحادیه کارفرمایان و صنعت‌گران ترکمنستان افزود: نیاز به توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری وجود دارد و بخش خصوصی توان توسعه فعالیت‌های مختلف را دارند و می‌توان از این ظرفیت بهره‌برداری کرد. اما متأسفانه به‌رغم علاقه ما به توسعه روابط، شیوع ویروس کرونا بخشی از این فعالیت‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده و نتوانستیم به‌خوبی از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری کنیم که امیدواریم این نقایص در آینده نزدیک‌ترمیم و جبران شود.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران هم در این دیدار با اشاره به رشد قابل‌توجه خصوصی‌سازی در ترکمنستان در سال‌های گذشته، روابط دوستی و هم‌جواری دو کشور را یکی از ارکان توسعه روابط اقتصادی و تجاری دانسته و این روابط را نوعی رابطه خویشاوندی توصیف کرد.

او گفت: اگرچه ارزیابی ما در همه زمینه‌ها نشان‌دهنده روابط خوب بین دو طرف است اما متأسفانه شاهد سطح مطلوبی از روابط تجاری و اقتصادی نبوده و بخش‌های دولتی و خصوصی هم نتوانستند استفاده مناسبی را از فرصت‌های موجود به عمل آورند.

شافعی همچنین یادآور شد: ترکمنستان نقطه اتصال جمع بزرگی از فعالان اقتصادی شرق به آب‌های آزاد است و از طریق جمهوری اسلامی ایران این امر محقق می‌شود که امیدواریم با برگزاری اجلاس سران اکو در عشق‌آباد بتوانیم تحولی را در توسعه همکاری‌های منطقه‌ای در سازمان اکو و همچنین همکاری‌های دوجانبه شاهد باشیم.

 او با انتقاد از عدم اجرائی شدن توافقات حاصله در چارچوب اکو از جمله موافقت‌نامه تجاری اکو (اکوتا)، موافقت‌نامه تسهیل صدور روادید، موافقت‌نامه چارچوب حمل‌ونقل و ترانزیت اکو و... گفت: امیدوارم همه کشورها در نشست مجمع تجاری اکو همکاری کنند تا با تعامل مؤثر بخش‌های خصوصی و دولت‌ها در اکو بتوانیم زمینه را برای توسعه همکاری‌های درون منطقه‌ای فراهم آوریم.

 رئیس اتاق ایران ضمن اشاره به اهمیت موضوع حمل‌ونقل و ترانزیت تأکید کرد: نیازمند توسعه زیرساخت‌های لازم در مرزهای دو کشور هستیم و دو طرف باید تلاش کنند زمینه برای توسعه تجارت و بازرگانی دوجانبه و همچنین توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت منطقه‌ای با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در دو کشور فراهم گردد.

شافعی افزود: ترکمنستان برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه‌ای دارد و رئیس‌جمهور ایران علاقه فراوانی برای توسعه همکاری‌ها با ترکمنستان و سایر کشورهای همسایه دارد که باید از این ظرفیت حداکثر استفاده در راستای توسعه همکاری‌ها صورت پذیرد.

او با اشاره به اینکه به دلیل اهمیت و جایگاه ترکمنستان در مبادلات اقتصادی و بازرگانی کشور، اتاق ایران مبادرت به تأسیس اتاق مشترک ایران-ترکمنستان کرده است، گفت: از فعالان اقتصادی و صنعتگران ترکمنی دعوت می‌کنم با توجه به ظرفیت‌های مناسب جمهوری اسلامی ایران در صدور خدمات فنی و مهندسی که در سال‌های گذشته در بخش‌های مختلف در کشور ترکمنستان طرح‌ها و پروژه‌های متعدد و مهمی با مشارکت طرف ایرانی به مرحله اجرا در آمده است و با توجه به رقابتی بودن این خدمات به لحاظ کیفیت و هزینه، از این ظرفیت در توسعه و آبادانی و طرح‌های زیربنایی کشور دوست و همسایه ترکمنستان استفاده کنند.

طرف ترکمنی هم به طور متقابل با استقبال از پیشنهادها و موارد مطروحه از سوی هیات ایرانی ابراز امیدواری کرد با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در آینده شاهد حضور مؤثر و گسترده شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور باشیم.

در همین رابطه