این معاونت که نمونه کوچک شده اتاق بازرگانی جوانان است، توسط اعضای بین 25 تا 40 سال اتاق اصفهان اداره میشود و برنامههایی در راستای توانمندسازی اقتصادی و تجاری جوانان اجرا میکند. در همین رابطه، پیرامون اهداف و برنامههای معاونت جوانان اتاق اصفهان، با حجت الله کِشانی، عضو هیئت نمایندگان و معاون جوانان اتاق اصفهان گفتگو کردیم.
آقای کشانی ابتدا در مورد تاریخچه تأسیس اتاقهای بازرگانی جوانان در جهان بگویید.
در سال 1920 نخستین اتاق ملی جوانان در آمریکا تاسیس شد و سپس با شکل گرفتن اتاقهای بازرگانی جوانان در کشورهای دیگر و ایجاد ارتباط بین این اتاقها این حرکت شکل گستردهتری بخود گرفت تا اینکه در سال 1944 "اتاق بین المللی جوانان" با گردهمائی 30 اتاق جوانان در شهر مکزیکوسیتی بنا نهاده شد. از آن پس روند تأسیس اتاق جوانان در اقصی نقاط دنیا شکل جدیتری بخود گرفت و اکنون در بیش از 120 کشور دنیا اتاق بازرگانی جوانان بوجود آمده است.
در ایران هم اتاق بازرگانی جوانان در سالهای قبل از انقلاب وجود داشت که باید دوباره بر روی تأسیس آن تمرکز کنیم.
دغدغهها و اهداف اتاقهای بازرگانی جوانان چه مسائلی هستند؟
اتاق بازرگانی جوانان بستری برای تقویت حس همکاری و مشارکت فعالان اقتصادی جوان و ارتقاء مهارتها، دانش و تجربیات آنها است. اتاقهای بازرگانی جوانان با ایجاد آگاهی در جوانان در خصوص موضوعاتی مانند مسئولیت اجتماعی، اخلاق و فرهنگ کسب و کار، اقتصاد و محیط زیست، اقتصاد و توسعه، جوانان را به عنوان مدیران و افراد موفق آینده، آماده میکند.
تفاوت اتاق بازرگانی و اتاق بازرگانی جوانان چه مواردی است؟
تفاوت اتاق بازرگانی و اتاق بازرگانی جوانان این است که در اتاقهای بازرگانی موضوعات روز اقتصادی مورد بحث و گفتگو قرار میگیرد اما در اتاق بازرگانی جوانان به توسعه کشورها و آینده پرداخته میشود. به عنوان مثال دغدغه اتاق بازرگانی هامبورگ کمبود ده هزار نیروی انسانی فنی در آینده است و هدف گذاری خود را بر این اساس انجام دادهاست.
اعضای اتاق بازرگانی جوانان در چه رده سنی هستند؟
در بیشتر کشورهای دنیا، جوانان بین 22 تا 40 سال و در بعضی از کشورها 18 تا 40 سال اعضای اتاق بازرگانی جوانان هستند و در کشور ما به این دلیل که افراد از 25 سالگی میتوانند کارت بازرگانی بگیرند، افراد 25 تا 40 سال اعضای معاونت جوانان هستند که یک سوم اعضای اتاق اصفهان را جوانان تشکیل میدهند.
در مورد معاونت جوانان اتاق اصفهان و اقدامات این معاونت برای جوانان بگویید.
عدهای از جوانان اتاق اصفهان از حدود پنج سال قبل کمیته جوانان را در اتاق اصفهان تشکیل دادند و سه سال بعد و پس از انتخابات جدید در سال 94 تبدیل به معاونت جوانان شد.
معاونت جوانان دورهای را برای با نام بازرگان کوچک برای سه گروه سنی 11-8 سال، 14-11 سال و 16-14 سال برگزار میکند. نوجوانان در این دوره برنامه و پلن کسب و کار خود را مینویسند. چند نفر با هم شریک میشوند و میخواهند با هم یک شرکت تأسیس میکنیم.
ما در کشور مدرسه فوتبال داریم. اما مدرسه بیزنس و کارآفرینی نداریم. متاسفانه در کشور ما در بیشتر موارد، از فرزند بزرگترین کارخانه دار هم بپرسیم میخواهی چه کاره شوی، میگوید میخواهم دکتر شوم و در نهایت سه چهار تا شغل مانند خلبان، دکتر، مهندس وجود دارد و همه متمایل به آنها هستند و هیچ کس نمیگوید میخواهم وارد کار تجارت(بیزنس من) شوم و این موضوع برای آینده کشور ما نگران کننده است که هیچکس علاقه به کارآفرینی دارد.
در کشورهای دیگر اینچنین نیست؟
تحقیقاتی روی دانشآموزان مدارس کشور آمریکا انجام شده و فرزند بزرگترین پزشک هم دوست دارد وارد کار تجارت شود و این تفاوت ما با آن کشورهاست. دانش آموزان ما تنها به پزشک و مهندس و خلبان شدن فکر میکنند و احساس نمیکنند که کشور به کارآفرین و فعالان اقتصادی موفق هم احتیاج دارد.
به نظر ما کشورهای توسعه یافته اگر به این سطح از توسعه رسیدند، نه به دست دولت آمریکا و نه پزشکان آمریکا بود، بلکه توسط کارآفرینان و صاحبان شرکتهایی که به آمریکا هویت دادهاند مانند اپل، به کشور کنونی تبدیل شد.
البته برگزاری دوره بازرگان کوچک چون تا بحال انجام نشده و تجربه جدیدی است، یک مقدار سخت جلو میرود. بالاخره باید از جایی شروع میکردیم. از آنجا که ما همه جوان ها بودیم و خصلت جوان ها این بود که آزمایش هم میکند، ما هم برای اولین بار امتحام کردیم که خوشبختانه استقبال بسیار خوبی هم شد و پدرها و مادرهای زیادی فرزندان خود را برای شرکت در دوره تشویق میکردند.
معاونت جوانان اتاق اصفهان رویدادی برگزار میکند به اسم رویداد در مسیر موفقیت که بسیار نوآورانه است و قابلیت الگوبرداری توسط دیگر استان ها دارد. میتوانید راجع به این رویداد هم توضیح دهید؟
معاونت جوانان هر ماه با یکی از کارآفرینان قدیمی در اتاق اصفهان به گفتگو مینشیند. هم برای شناختن و آشنایی با مسیر موفقیت آنها و اینکه جوانان و افرادی که تازه میخواهند کاری را شروع کنند، بدانند چه راهی برای رسیدن به موفقیت طی کردهاند و جوانها تجربهای از آنها داشته باشند و هم اینکه شکستهای آنها برای جوانان شرح داده شود تا متوجه شوند افراد موفق هم بارها شکست خورده اند اما با شکستهای فراوان ناامید نشده و کوتاه نیامدهاند و در نهایت به موفقیت رسیدند.
در مورد کمیته ویژه تسهیلگران جوان هم بگویید.
کمیته ویژه تسهیلگران جوان از کمیتههای 9 گانه معاونت جوانان است که زمینه برقراری ارتباط بین جوانان علاقهمند به کارآفرینی و بازرگانی با فعالان اقتصادی خبره را فراهم میکند. کمیته تسهیل گران جوان تلاش میکند که خبرگان تجارت و تولید در کنار جوانان قرار گیرند و آنان در مسیر صحیح و با ریسک کمتر فعالیت کنند.
در واقع مانند زمانهای گذشته که از بزرگترهای خود کار یاد میگرفتیم و راه را به ما نشان می دادند، اساتید و افرادی را که سالها در کاری مشغول بوده و صاحب تخصص هستند، را در کنار جوانان علاقمند به آن حوزه و کار تخصصی، در نشستهای مشترک گرد هم میآوریم تا جوانان با تجربههیا افرادی که سالها، کاری را انجام داده و صاحب تجربه در آن زمینه هستند، آشنا شوند.
ایده اتاق بازرگانی جوانان چه میزان قابل اجرا شدن است؟
ایده اتاق بازرگانی جوانان کاملاً اجرایی است و قبل از انقلاب هم بوده است. زمانی ما به یک جوان 22 ساله میگفتیم تو فرمانده جنگ باش اما حالا به جوانها حتی جوانان 40 ساله هم حاضر نیستیم اعتماد کنیم.
دستور کار اتاق بازرگانی جوانان کاملاً متفاوت است و راجع به توسعه و آینده فکر میکنند. کارهای خلاقانهای انجام میدهند که یک نمونه بسیار کوچک آن چیزی است که در معاونت جوانان اتاق اصفهان در حال انجام است.
ما همین الان هم آماده هستیم که ایده تشکیل اتاق بازرگانی را اجرایی کنیم اما چون ما باید طبق قانون اتاق عمل کنیم و نیاز به تغییر در قانون اتاق دارد و باید به مجلس برود و همچنین اتاق ایران باید با ما همراه شود چرا که ما بدون هماهنگی و همکاری با اتاق ایران صلاح نیست که چنین کاری انجام دهیم. من مطمینم به زودی این اتفاق خواهد افتاد. اما ما باید سعه صدر داشته باشیم شاید به نسل ما برسد اما به نسل های بعد از ما خواهد رسید.