کتاب «رفتارشناسی مصرفکنندگان برق خانگی و مباحثی در مدیریت مصرف» که به قلم سیدرضا سیدجوادین و بهمن مصطفی طهرانی توسط انتشارات آذرنشر منتشر شده از منظر اقتصاد رفتاری به بررسی و تحلیل جامع مدیریت مصرف برق خانگی و عوامل و روابط گوناگون تأثیرگذار بر تصمیمگیری و رفتارهای مصرفکنندگان برق خانگی پرداخته و درصدد است تا از بستر این واکاویها راهکارهای کاربردی مهمی در مدیریت مصرف برق توصیه کند.
اهمیت موضوع مصارف انرژی خانگی از آن جهت است که یکی از مهمترین بخشهای مصرف انرژی در جهان هستند. بر اساس آمارهای سازمان جهانی انرژی در سال 2020 از کل مصارف انرژی برق در جهان 27 درصد سهم مصرف در خانههاست و این سهم بزرگ از میزان مصرف سبب شده است تا از سالها قبل شیوههای مختلفی برای کنترل مصرف ارائه شود.
بااینوجود، به دلایل مختلف همچنان متوسط رشد مصرف انرژی در بخش خانگی هرچند با شیب کمتر، کماکان ادامه دارد. این امر سبب شده است تا پژوهشگران در اروپا از سال 2013 و در چین و هند از 2016 رویکردهای جدید و مبتنی بر تئوریهای رفتاری و روانشناختی مصرفکنندگان را در زمینه کاهش مصرف انرژی خانگی پیگیری کنند.
با توجه به وجود چالش قطعی برق و میزان مصرف آن در ایران که 33 درصد از آن مربوط به مصرف برق خانگی است، مطالعه این کتاب که از زاویه جدید اقتصاد رفتاری به چالش مدیریت مصرف برق پرداخته است برای علاقهمندان و به ویژه برای سیاستگذاران حوزه انرژی مفید خواهد بود.
