رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

نایب‌رئیس مجلس در نشست با فعالان بخش خصوصی اردبیل

مسئولان استانی در پیگیری مصوبات برای حل مشکل فعالان اقتصادی کوتاهی می‌کنند

علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس می‌گوید: متولیان امور در دستگاه‌های مختلف استانی باید اجرای مصوبات برای حل مشکل فعالان اقتصادی را پیگیری کنند؛ اما در این زمینه کوتاهی می‌شود.

24 آذر 1400
کد خبر : 40772
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اردبیل گفت: مشکلات تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوص استان اکثراً مشترک هستند و با تغییر برخی از قوانین و اجرای درست آن‌ها توسط مسئولین بار بزرگی از دوش سربازان اقتصادی کشور برداشته می‌شود.

حسین پیرموذن در نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصادی استان با نایب‌رئیس مجلس افزود: یکی از مشکلاتی که برای تولیدکنندگان وجود دارد ارائه تسهیلات سرمایه در گردش برای آنهاست، طبق قانون این تسهیلات باید به‌صورت سه‌ساله برای واحدهای جدید و یک‌ساله برای سایر واحدها ارائه شود که متأسفانه در استان ما اکثراً به‌صورت سه‌ماهه، 6 ماهه یا 9 ماهه ارائه می‌شود.

وی تأکید کرد: مسئله دیگر در ارائه تسهیلات سرمایه ثابت از سوی بانک‌ها است، برخلاف مصوبات موجود بانک‌ها اعلام می‌کنند که با توجه به عدم وجود نقدینگی کافی امکان پرداخت تسهیلات برای سرمایه ثابت را ندارند. این در صورتی است که پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت از مصوبات سفر ریاست جمهوری است و از نایب‌رئیس مجلس می‌خواهیم که اجرایی شدن این موضوع را پیگیری کند.

پیرموذن تصریح کرد: مشکل دیگر فعالان بخش خصوصی استان بحث برگشت ارز حاصل از صادرات است، با توجه به اینکه سیستم بانکی برای برگشت ارز با تحریم روبه‌روست، صادرکنندگان ما از صرافی‌ها برای این منظور استفاده می‌کنند و چون نمی‌توانند طبق قوانین بانک مرکزی ارز را به بانک مرکزی تحویل دهند با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده‌اند.

رئیس اتاق اردبیل افزود: صادرکنندگان استان اکثراً خرد هستند و ما خواستار مصوبه‌ای هستیم که صادرات در مبالغ پایین، از بازگشت ارز معاف باشند، اگر این اتفاق ممکن شود هم به نفع کشور و هم به نفع صادرکنندگان خواهد بود و به این طریق صادرات رونق می‌گیرد.

در ادامه این جلسه تعدادی از فعالان اقتصادی استان به طرح سایر مشکلات، ازجمله مشکلات شهرک صنعتی استان، مشکلات تأمین مواد اولیه و مشکلاتی که در ارتباط با بانک‌ها وجود دارد پرداختند. علی نیکزاد، نماینده مردم اردبیل در مجلس نیز با پیگیری مسائل مطرح شده در حین جلسه قول پیگیری امور در روزهای آتی را داد.

برخی مسئولان استانی در اجرای امور کوتاهی می‌کنند

نایب‌رئیس مجلس، در نشست با فعالان اقتصادی استان اردبیل، گفت: بعضاً مشاهده می‌شود که مشکلات استان بعد از پیگیری در سطح ملی حل می‌شود اما مسئولان استانی در اجرای آن کوتاهی می‌کنند.

علی نیکزاد، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس افزود: بعضی‌ها که به دنبال داشتن پست و مقام در استان هستند، بعد از رسیدن به منصب فراموش می‌کنند که باید پیگیر امور باشند و کار کنند، در برخی موارد مشکل از طرف مدیران ملی حل می‌شود اما در سطح استان به مشکل می‌خوریم که نباید این‌طور باشد.

نیکزاد تأکید کرد: وقتی جلسه‌ای در مجموعه‌ای مثل اتاق برگزار می‌شود، باید متولیان امور در دستگاه‌های مختلف استان پیگیری کنند که مشکلات مطرح شده در این جلسات چه بوده است، اما متأسفانه هیچ‌کدام از مسئولین استانی پیگیر نیستند.

وی خاطرنشان کرد: چند نکته‌ای که در این جلسه مطرح شد روشنگر و کارساز بود، ازجمله مشکلات مطرح شده پرداخت تسهیلات برای واحدهای تولیدی از سوی بانک‌ها است که من آن را پیگیری خواهم کرد.

نایب‌رئیس مجلس تصریح کرد: مسئله دیگر در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات و نیازمند معاف بودن صادرکنندگان خرد از این قانون است که این نکته هم مورد مهمی است و من پیگیری می‌کنم.

نیکزاد در انتهای جلسه گفت: پیشنهاد اصلی من این است که یک جلسه ملی، با حضور مدیران و مسئولین مربوطه تشکیل بدهیم، و با مشخص کردن مشکلات تجار و بازرگانان و موانع سر راه آنها، در این جلسه به دنبال حصول نتیجه باشیم.

موضوعات :
در همین رابطه