رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

تولیدکنندگان لوزام خانگی از محدودیت ذی‌نفع واحد مستثنی می‌شوند؟

طی نامه‌ای از وزارت صنعت، معدن و تجارت به بانک مرکزی درخواست شده تا تولیدکنندگان لوزام خانگی از محدودیت ذی‌نفع واحد مستثنی شوند.

27 آذر 1400
کد خبر : 40813
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به دبیرکل بانک مرکزی خواستار تخصیص اعتبارات ۲۱۴ میلیون دلاری و ۳۲۳۱ میلیارد تومانی به یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی و مستثنی شدن این گروه صنعتی و شرکت‌های زیر مجموعه آن و همچنین سایر بنگاه‌های تولیدکننده لوازم خانگی، در صورت درخواست آن‌ها و تایید معاونت تخصصی در وزارت صمت از محدودیت ذی‌نفع واحد شده است.

سید مهدی نیازیف معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نامه خطاب به مهدی طالبی، دبیر کل بانک مرکزی اشاره دارد که این گروه صنعتی از مجموعه‌های بزرگ کشور در زمینه تولید لوازم خانگی با سرمایه‌گذارهای قابل توجه در این صنعت و اشتغال بیش از ۱۰ هزار نیروی انسانی به طور مستقیم در واحدهای تولیدی است.

او ضمن تشریح گستره فعالیت این گروه صنعتی با اشاره به تسهیلات دریافتی توسط شرکت‌های زیرمجموعه گروه یاد شده از شبکه بانکی و محدودیت‌های مقررات نظام بانکی در خصوص ذینفع واحد، تاکید می‌کند: در این شرایط امکان دریافت تسهیلات سرمایه در گردش مورد نیاز توسط این گروه صنعتی وجود ندارد.

این مقام مسئول در ادامه به اهمیت و اولویت تولید لوازم خانگی، تـامین نیازمندی بازار، ضرورت پشتیبانی مؤثر از تولیدکنندگان داخلی و ضرورت تداوم تولید و اشتغال، اشاره کرده و خواستار مستثنی شدن این گروه صنعتی و شرکت‌های زیر مجموعه آن از محدودیت ذی نفع واحد و همچنین سایر بنگاه‌های تولیدکننده لوازم خانگی (حسب درخواست آنها و تایید معاونت تخصصی ذیربط در وزارت صنعت، معدن و تجارت)  با نظر مساعد در شورای پول و اعتبار شده تا امکان پرداخت تسهیلات بانکی سرمایه در گردش برای بنگاه‌های تولیدی لوازم خانگی و این گروه صنعتی فراهم شود.

در پیوست این نامه نیز اشاره شده است که گروه صنعتی یاد شده متعهد شده تا پایان سال ۳۹۳ هزار دستگاه یخچال و فریزر، ۴۲۹ هزار دستگاه ماشین لباسشویی و ۵۵۸ هزار دستگاه تلویزیون تولید کند.

این درخواست می‌تواند قدم مثبتی برای واحدهای تولیدی لوازم خانگی باشد. در این راستا بعد از گذشت سه سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، گمانه‌زنی‌هایی از بازگشت برندهای کره‌ای مطرح شد که در نهایت با دستور مقام معظم رهبری واردات لوازم خانگی کره‌ای همچنان ممنوع اعلام شد.

در همین رابطه