مهمترین رویدادهای اتاق ایران در هفته‌ اول دی‌ماه

کاهش ارزش لیر ترکیه برای صادرات ایران تهدید است

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت:کاهش ارزش پول ملی ترکیه به افزایش صادرات این کشور کمک کرده و می‌تواند در بازارهای مهم ما مثل عراق، روسیه و ...صادرات ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

28 آذر 1400 - 09:50
کد خبر : 40820
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رییس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: کاهش ارزش پول ملی ترکیه به افزایش صادرات این کشور کمک خواهد کرد. از آنجا که صادرکنندگان در ترکیه مورد حمایت ویژه قرار دارند، تاثیر کاهش ارزش پول ملی دوچندان خواهد بود و قطعا می‌تواند در بازارهای مهم ما مثل عراق، روسیه و کشورهای حوزه CIS صادرات ما را تحت تاثیر قرار دهد.

محمد لاهوتی در مورد تاثیر کاهش ارزش پول ملی ترکیه بر صادرات ایران اظهار کرد: یکی از رقبای سرسخت ما در بازارهای صادراتی به خصوص عراق و افغانستان و حوزه کشورهای CIS به استثنای ارمنستان، کشور ترکیه است. با توجه به سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای که در بخش صنعتی ترکیه و لجستیک این کشور وجود دارد و همچنین صادرات کالاهای نهایی این کشور همیشه در بازارها رقیب صادرکنندگان ایرانی بوده و در بعضی موارد توانسته بازارها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه اصولا سیاست کشور ترکیه، سیاست صادرات محور بوده و زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های بانکی، حمل و نقل، ارتباطات بین‌المللی، بسته‌بندی و ... در این کشور با ایران متفاوت است، قطعا کاهش ارزش پول ملی ترکیه به افزایش صادرات این کشور کمک خواهد کرد. از آنجا که صادرکنندگان در ترکیه مورد حمایت ویژه قرار دارند، تاثیر کاهش ارزش پول ملی دوچندان خواهد بود و قطعا می‌تواند در بازارهای مهم ما مثل عراق، روسیه و کشورهای حوزه CIS صادرات ما را تحت تاثیر قرار دهد.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: این موضوع یک امر اجتناب‌ناپذیر است که به هرحال با توجه به زمینه ترکیه در صادرات و کاهش ارزش پول ملی، این اتفاق خواهد افتاد. لذا به نظر می‌رسد کاری که در حال حاضر سازمان توسعه تجارت می‌تواند انجام دهد، پرداخت مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان در بازارهایی است که رقیب اصلی ما ترکیه است.

وی در ادامه با اشاره به سبد صادراتی ایران و ترکیه خاطرنشان ساخت: کالاهایی که بیشتر می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد قطعا کالاهای کشاورزی و صنایع غذایی ما است که به صورت محصول صادر شده و در بازارهای اصلی ما رقیب اصلی تجار ایرانی، ترکیه است. در این بخش باید حمایت‌های جدی انجام شود و پرداخت‌هایی در حوزه حمل و نقل به عنوان جبران بخشی از افزایش قیمت‌ها صورت بگیرد که صادرکنندگان ما بتوانند در این شرایط رقابت خود با ترکیه را ادامه دهند.

در همین رابطه