رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست هفته پژوهش اتاق اصفهان تأکید شد

پژوهش،‌ محور تصمیم‌گیری‌های دولتی قرار گیرد

فعالان و نمایندگان بخش خصوصی در نشست گرامیداشت هفته پژوهش که به همت واحد پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق اصفهان برگزار شد، تأکید کردند که پژوهش باید محور تصمیم‌گیری‌های دولتی باشد.

30 آذر 1400
کد خبر : 40854
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست گرامیداشت هفته پژوهش به همت واحد پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق اصفهان با حضور نمایندگان مجلس، اعضای هیات رئیسه و هیات نمایندگان پارلمان بخش خصوصی اصفهان، مدیران و نمایندگان پژوهشی دستگاه‌های اجرایی اقتصادی استان، مدیران پژوهشی اتاق‌های سراسر کشور، معاونت‌های پژوهشی، اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مطرح استان برگزار شد.

حمیدرضا قلمکاری، نایب‌رئیس اتاق اصفهان در ابتدای این نشست با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر «توجه ویژه به عنصر تحقیق و پژوهش به‌عنوان یک اصل در تمامی امور» تأکید کرد: مباحث پژوهشی ضامن پیشرفت جامعه است.

وی با بیان اینکه امروزه بر توسعه مبتنی بر دانایی توجه ویژه‌ای شده است و کشورها به سمت کسب‌وکارهای مبتنی بر دانایی در حال حرکت هستند، گفت: امروزه مباحث پژوهشی به مقدمه پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشورها تبدیل شده، قدرت و استقلال کشورها را تقویت کرده و نقش مستقیمی در رقابت‌پذیری جهانی و صنعتی دارند.

عضو هیات رئیسه اتاق اصفهان با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، بند 2 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سند چشم‌انداز 1404 به‌عنوان اسناد بالادستی موجود در خصوص مبحث پژوهش، تصریح کرد: بااین‌وجود سهم تحقیق و توسعه در تولید ناخالص ملی کشورمان ناچیز بوده و حدود 8 دهم درصد است و این در حالی است که بر اساس برنامه ششم توسعه این رقم باید تا پایان سال جاری به 3 درصد برسد.

قلمکاری همچنین افزود: سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی نیز بر اساس افق 1404 باید به 50 درصد برسد که ما تا این سهم بسیار فاصله داریم.

وی در ادامه نوآوری را مؤلفه کلیدی در رشد و توسعه کشورها بیان و تصریح کرد: در گزارش 2021 شاخص جهانی نوآوری، سوئیس برای چندمین سال متوالی در صدر فهرست نوآورترین کشورهای جهان قرار گرفته است و جایگاه ایران نیز با رتبه 60 در سال 2021 نسبت به سال 2020، 7 رتبه بهبود یافته است که این رتبه مرهون بهبود وضعیت کشور در شاخص‌های مرتبط با تحقیق و توسعه، تولید با فناوری پیشرفته و مالکیت فکری است.

قلمکاری با بیان اینکه شاخص نوآوری از 7 رکن و 81 زیرشاخص برای رتبه‌بندی کشورها استفاده می‌کند، امتیاز پایین ایران در زیرشاخص‌های نهادها و پیچیدگی کسب‌وکارها را موجب تنزل رتبه ایران دانست و بر ضرورت برنامه‌ریزی صحیح در این دو حوزه تأکید کرد.

نایب‌رئیس اتاق اصفهان در ادامه بر نقش کلیدی اتاق به‌عنوان تسهیلگر در برقراری تعامل میان مؤسسات پژوهشی، دانشگاه‌ها و واحدهای صنعتی به‌منظور توسعه نوآوری و ارتقاء فناوری تأکید کرد و گفت: بر این اساس اتاق اصفهان در دوره نهم فعالیت خود با هدف انجام پژوهش‌های استراتژیک محور و مطالعات اقتصادی موردنیاز فعالان اقتصادی و همچنین تجزیه‌وتحلیل در مورد مسائل داخلی و پیرامونی اتاق و جهت‌دهی صحیح به پژوهش‌ها اقدام به ایجاد واحدهای پژوهش و بررسی‌های اقتصادی، سرای نوآوری اتاق و دانشگاه و همچنین مرکز شورای مطالعات استراتژیک نمود.

وی تقویت شبکه‌سازی با دانشگاه‌ها و ایجاد بستر لازم جهت بهره‌مندی از پژوهش و فناوری مشترک، ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در سطوح مختلف کسب‌وکار، مشارکت با دانشگاه‌ها در شناسایی و عرضه دستاوردهای پژوهشی و فناوری و همچنین مشارکت با آنها در انتقال دانش و فناوری و... را از مهم‌ترین اهداف پارلمان بخش خصوصی اصفهان در حوزه پژوهش و فناوری بیان کرد.

پژوهش‌ها در خدمت منافع شرکت‌ها باشد

همچنین محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران ضمن تقدیر از پیشگامی اتاق اصفهان در برگزاری نشست در حوزه پژوهش گفت: در کشورهای غربی، رقابت منجر به پیوند بخش پژوهش با فناوری و صنعت و دانشگاه شده است و در فضایی که تولیدات ما از تنوع و فراگیری زیادی برخوردار نیستند، اقتصاد کشور ما انحصاری و کم کارآمد خواهد بود.

وی بر ضرورت محترم شمردن نظام تخصیص منابع از طریق قیمت‌ها و عدم‌مداخله دولت در قیمت‌گذاری و بسیاری از حوزه‌های دیگر تأکید کرد.

 قاسمی تصریح کرد: سازوکاری که باید از طریق نظام بازار ایجاد شود با ایجاد ادارات دولتی و بخشنامه، آیین‌نامه و ضوابط و دستورالعمل‌های بی‌شمار موجب سردرگمی فعالان بخش خصوصی خواهد شد.

وی تأکید کرد به‌منظور اصلاح این روند اتاق بازرگانی ایران در حال تنظیم تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم است که حضور اساتید در بخش صنعت، معدن، بازرگانی و ... و طراحی و اجرای نظام کارورزی جدی و صحیح برای دانشجویان از محورهای اصلی آن است. وی حمایت کلیه اتاق‌های بازرگانی را ضامن موفقیت این تفاهم‌نامه دانست.

 رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با تأکید بر اینکه باید پژوهش‌های استاندارد در خدمت منافع شرکت‌ها باشد بر ضرورت وجود گوش شنوا برای پژوهش‌های صورت گرفته تأکید کرد. قاسمی توجه دولت به نتایج پژوهش‌های انجام گرفته در بودجه را بسیار ضروری دانست و گفت: لازم است نظرات اتاق‌های بازرگانی در تبیین اثرات طراحی بودجه در بخش خصوصی اخذ و لحاظ شود.

توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از کلیدواژه‌های نجات کشور است

در ادامه ناصر موسوی لارگانی، رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان از ارج ننهادن به حوزه پژوهش و عدم اراده لازم در دولت و مجلس برای ارزش‌گذاری بر این حوزه در کشور انتقاد کرد و گفت: در صورت توجه جدی به حوزه پژوهش دانشجویان برای پایان‌نامه‌های خود علاوه بر صرف وقت بیشتر، ارزش بیشتری قائل بودند.

وی ارتقاء 7 رتبه‌ای اصفهان در شاخص بهبود فضای کسب‌وکار را مرهون توجه بیشتر به حوزه پژوهش دانست و از تلاش‌ها و زحمات اتاق اصفهان در این رابطه تقدیر کرد. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از کلیدواژه‌های نجات کشور دانست و تصریح کرد: در شرایطی که اکثر شرکت‌های دولتی ما زیان ده هستند اگر این شرکت‌ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند وضعیت اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت.

رئیس مجمع نمایندگان استان همچنین بر ارج گذاشتن به نخبگان و اساتید دانشگاهی و میدان‌دهی به مدیران توانمند کشور تأکید کرد و گفت: در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

در تولید دانش و فناوری نیازمند یک نظام درست انگیزشی هستیم

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز با بیان اینکه هم‌اکنون در سخت‌ترین شرایط فشار خارجی با تمرکز بر معیشت مردم در حوزه اقتصادی هستیم گفت: علی‌رغم فشارهای شدید خارجی و تحریم‌ها؛ مشکل اصلی ما، ضعف‌ها و مشکلات زیرساختی در مدیریت و راهبری حوزه‌های مختلف یا سیاست‌گذاری در کشور است.

وی خشکی زاینده‌رود، آلودگی هوا، فرونشست زمین، عمق محرومیت در مناطق حاشیه شهری و... در اصفهان را نمودی از عدم نگرش علمی و پژوهشی به مشکلات در کشور دانست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تمامی مؤلفه‌های یک سیاست‌گذاری ضعیف در مدیریت منابع آب در این منطقه وجود دارد عدم شفافیت و پاسخگویی، عدم پایبندی به قانون و عدم جلب مشارکت مردمی را نتیجه روشن این نوع عملکرد بیان کرد.

طغیانی مدیریت مبتنی بر نگاه صرف فنی – مهندسی را در خشکی زاینده‌رود مؤثر دانست و تأکید کرد به‌عنوان‌مثال طرح‌های انتقال آب تنها نقش مُسَکن داشته و باید مدیریت توزیع، تخصیص، مصرف و مباحث اجتماعی این موضوع نیز رفع شود. وی استفاده از علم و فناوری را در اصلاح روش حکمرانی بسیار مؤثر دانست و خواستار پشتیبانی علم و فناوری از تصمیمات و توجه به نظرات جامعه علمی و دانشگاهی شد.

طغیانی تأکید کرد در حوزه تولید دانش و فناوری نیازمند یک نظام درست انگیزشی هستیم و باید سهم پژوهش در بودجه دولت و GDP افزایش یابد.

در ادامه جلسه دبیر کل اتاق اصفهان، رئیس دانشگاه هنر اصفهان، قائم‌مقام دانشگاه صنعتی اصفهان، معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان به همراه تعدادی از اساتید و پژوهشگران برجسته استان به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود در حوزه بهبود تعامل صنعت و دانشگاه پرداختند.

موضوعات :
در همین رابطه