رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

همکاری‌ ایران و ترکمنستان در حوزه برق ادامه دارد

وزیر نیرو در گفت‌وگوی تلفنی با معاون نخست‌وزیر ترکمنستان درباره لزوم همکاری‌های دوجانبه دو کشور در حوزه برق گفت. ایران حدود ۱۴۰ مگاوات برق از ترکمنستان وارد می‌کند.

03 دی 1400
کد خبر : 40892
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر نیرو با معاون نخست‌وزیر در امور عمرانی، انرژی و آب و برق ترکمنستان درباره همکاری دوجانبه در حوزه برق گفت‌وگو کرد.

آنها توسعه همکاری در زمینه تبادل انرژی الکتریکی، صدور خدمات فنی و مهندسی کالاهای برقی ایرانی به ترکمنستان و توسعه اتصالات شبکه‌های برق دو کشور به یکدیگر را بررسی کردند.

سال 1400 سال واردات برق برای ایران بود؛ تیرماه بود که سخنگوی صنعت برق اعلام کرد واردات برق به ۱,۸ برابر سال گذشته رسیده است.؛ مصطفی رجبی‌ مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفته است: به‌طور متعارف بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات واردات داشته‌ایم، اما امسال به عدد ۶۵۰ مگاوات هم رسیده و قطعاً طی روزهای آتی به ۷۰۰ مگاوات هم خواهد رسید که تقریباً ۱.۸ برابر سال گذشته است.

صنعت برق از بهمن‌ماه ۱۳۹۹، خاموشی‌هایی را تحمل کرد و همان زمان دولت تصمیم گرفت برق از آذربایجان و ترکمنستان وارد کند و به نظر می‌رسد که این مسیر تا بهبود وضعیت صنعت برق ادامه داشته باشد. به‌گفته سخنگوی صنعت برق، از ۲۰ خرداد واردات برق از جمهوری آذربایجان آغاز شد؛ به‌این صورت که با سنکرون شدن خطوط انتقال برق مغان به شبکه برق جمهوری آذربایجان، واردات برق از این کشور آغاز شد. هم‌اکنون ۷۳ مگاوات برق از این خط انتقال به شبکه داخلی ایران تزریق می‌شود. میزان برق وارداتی از این خط انتقال تا ۱۳۰ مگاوات در ساعت پیک مصرف قابل‌افزایش است. هم‌چنین حدود ۱۴۰ مگاوات برق از ترکمنستان برای تأمین نیاز کشور وارد می‌شود.

 چند روز قبل، مدیرعامل شرکت توانیر در نشست تخصصی مدیران صنعت برق و انرژی که در سالن اجتماعات وزارت نیرو با حضور علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو برگزار شد، درباره برنامه تامین برق دولت سیزدهم گفته است: کاهش روشنایی معابر، پارک‌ها و جاده‌های بین‌شهری به میزان ۳۰۰ مگاوات که باعث کاهش ۱.۵ میلیون لیتری مصرف سوخت می‌شود، کاهش مصرف انرژی ادارات و توقف فعالیت مراکز مجاز استخراج رمزارز که باعث کاهش روزانه ۳ میلیون لیتر سوخت می‌شود و به مدار آمدن خط دوم ترکمنستان و افزایش واردات از این کشور که باعث کاهش روزانه یک‌میلیون لیتری سوخت می‌شود، از دیگر برنامه‌های صنعت برق برای زمستان امسال به‌شمار می‌رود.

 همچنان برق مشکلات جدی دارد و فعالان این حوزه به سرمایه‌گذاری دولت در صنعت برق و توسعه زیرساخت‌های عمرانی تاکید می‌کنند و از واقعی شدن قیمت برق می‌گویند.

در همین رابطه