رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در دیدار رئیس اتاق بجنورد و رئیس مرکز ملی فرش اعلام شد

فرش دویدوخ خراسان شمالی ثبت بین‌المللی می‌شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه پیش‌ازاین ۲ نشان از فرش‌های استان خراسان شمالی ثبت جهانی شده است، گفت: فرش دویدوخ خراسان شمالی نیز به‌زودی ثبت بین‌المللی می‌شود.

10 دی 1400
کد خبر : 40991
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بجنورد به‌ضرورت حمایت از بافندگان فرش از سوی متولیان امر تأکید کرد و تسهیل در فرآیند رفع مشکلات تولیدکنندگان و تجار فرش استان خراسان شمالی را خواستار شد.

سعید پورآبادی در نشست با تجار و تولیدکنندگان حوزه فرش استان از هنر قالی‌بافی به‌عنوان یکی از هنرهای اصیل مردم خطه خراسان شمالی یاد کرد و گفت: حمایت از فعالان هنر قالیبافی استان منجر به اشتغال‌زایی بیشتر مردم و رونق این صنعت در عرصه‌های بین‌المللی خواهد شد.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی به لحاظ تنوع قومیت‌ها و فرهنگ‌ها، ظرفیت‌های بسیار بالا در تولید فرش دستباف دارد، اظهار داشت: این استان دارای تنوع فرش در زمینه فرش کردی، ترکی و ترکمن است.

وی افزود: البته فرش ابریشم دو رو که در منطقه راز و جرگلان این استان تولید می‌شود هم ظرفیت بسیار بالایی برای این منطقه است.

رئیس اتاق بجنورد به مشکلات بیش روی فعالان عرصه فرش استان اشاره کرد و از جمله این مشکلات تأمین مواد اولیه، بالا رفتن نرخ ارز، تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا و... برشمرد.

نمایش فرش‌های خراسان شمالی در نمایشگاه بین‌المللی اکسپو دبی

فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز از ثبت بین‌المللی فرش دویدوخ خراسان شمالی خبر داد و گفت: این امر به‌زودی محقق می‌شود.

وی افزود: پیش‌ازاین ۲ نشان از فرش‌های این استان ثبت جهانی شده است.

رافع، اظهار کرد: با توجه به عقد تفاهم‌نامه‌ای که امروز میان مرکز ملی فرش ایران با اتاق بجنورد منعقد شد، مقرر شد هیات تجاری به همراه شماری از هنرمندان فرش‌های دست‌بافت خراسان شمالی به نمایشگاه بین‌المللی اکسپو در دبی اعزام و در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

وی افزود: فرش‌های دست‌بافت خراسان شمالی موردپسند کشورهای مختلف از جمله چین و ژاپن هستند.

 وی اضافه کرد: در این نمایشگاه بین‌المللی در غرفه‌ای که در اختیار مرکز ملی فرش ایران قرار داده شده است، تعدادی از فرش‌های دست‌بافت خراسان شمالی نیز در معرض نمایش حاضران در این نمایشگاه قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: قصد بر این است که این نمایش ترسیم مسیری برای بازاریابی صحیح بین‌المللی، انجام صادرات همچنین ترسیم مسیر برای انجام بافت بر اساس سلیقه جهانی باشد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران همچنین اظهار کرد: فرش دستباف خراسان شمالی با کیفیت بالا تولید می‌شود اما متأسفانه با قیمت پایین عرضه می‌شود، امید می‌رود با آموزش و ارتقای مهارت‌ها در زمینه‌های مختلف بتوانیم ارزش‌افزوده این محصول را افزایش دهیم و بافندگان به سود بیشتری دست یابند.

وی درباره تأثیر تحریم‌ها در تولید و صادرات فرش دستباف اظهار داشت: فرش دستباف، دومین گروه کالایی پس از نفت بود که تحریم شد، البته تحریم فرش نه به دلیل میزان و ارزش دلاری بلکه به‌واسطه زنجیره منابع انسانی و کارآفرینی در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.

موضوعات :
در همین رابطه