رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

مرکز آمار ایران اعلام کرد

نرخ بیکاری پاییز با 0.5 درصد کاهش به 8.9 درصد رسید

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در پاییز امسال ۲۳.۶ درصد از جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله بیکار بوده‌اند که این میزان نسبت به فصل مشابه پاییز سال قبل ۰.۱ درصد کاهش یافته است.

15 دی 1400
کد خبر : 41097
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در پاییز امسال ۲۳.۶ درصد از جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله بیکار بوده‌اند که این میزان نسبت به فصل مشابه پاییز سال قبل ۰.۱ درصد کاهش یافته است.

عکس: مهر، شهاب قیومی

مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار پاییز ۱۴۰۰ را منتشر کرد. بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۸.۹ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری بیانگر آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل، ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

در پاییز ۱۴۰۰، به میزان ۴۰.۹ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۳ میلیون و ۵۳۵ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۲۲ هزار نفر افزایش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در پاییز ۱۴۰۰، بخش خدمات با ۴۹.۹ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۴.۷ درصد و کشاورزی با ۱۵.۴ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۳.۶ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ۱۴۰۰ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل ۰.۱ درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز نشان می‌دهد که در پاییز ۱۴۰۰، ۱۶.۱ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز ۱۳۹۹، به میزان ۰.۴ درصد کاهش یافته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در پاییز امسال، ۱۰.۶ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۳۷.۴ درصد از شاغلین ۱۵ ساله و بیش‌تر، بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار کرده‌اند.

در همین رابطه